CITAT (Cilla @ 31-08-2011, 11:46)

Trädpionen är den som jag tror kan ta mest skada. Den får du pyssla om! Skär denna månad rena snitt med skarp sekatör om de du har är fnasiga.
Schersminen kan ta sig väl oavsett om du vårbeskär den eller ej (du bör beskära din vårmånad det som du vill ska skjuta nya skott), den vita rosen kanske kan vara en pimpinellifolia och den klarar att ta sig också (och behöver säkert inte beskäras), spirean kan också komma igen fort utan mer beskärning. Men det kan ta en tid innan du får blom igen, och innan du får översvallande blom.
Vattna de beskurna buskarna om det är torrt hos dig, ni har haft mindre regn hos er har jag sett! När man skär in buskar hårt så ökar avdustningen från marken eftersom det skuggar mindre och ofta är bar jord där det tidigare skuggats.
Tack för råden. Tyvärr finns det inga grenar kvar på pionen att skära skarpa snitt på, han trimmade den alldeles vid jordytan men jag ska titta efter. Torrt har vi inte nu, det har regnat rätt ordentligt den här veckan och vi har nog fått nära 300 mm i sommar. Men buskarna kanske leder bort vattnet från rötterna. Rosen är ju en tålig sort så den är jag minst bekymrad för men oxbären ser för hemska ut, bara en motorsåg tvärs över på halva höjden (den var nog i alla fall 2 m) så vi ska ta dem nere vid marken så blir de lättare att hålla efter sen.
Ska man täcka pionen med något under vintern?