Ann-Marie
Maken har av olika skäl anlitat en "gräsklippare" i år som även skulle klippa våra buskar. Min smultronschersmin är kapad tvärs över och ser ut som en en tratt. Oxbären är kapad på lagom höjd men inte på bredden (eller djupet eller vad det nu heter) och en annan häck som skulle klippas ner helt tog han till hälften varpå jag i vredesmod klippte bort resten. En buske (tror det är spirea), i alla fall så blir den hög med stora vippor och vissnar ner varje höst och kommer igen våren därpå har han också formklippt! och en trädpion som jag kämpat med i fyra år har han, nu när det äntligen kom en kvist upp ur backen, trimmat bort och när den sen kom upp med tre kvistar (första trimningen kanske hjälpte till) så har han trimmat bort den igen!

Efter allt detta gnäll, kommer min schersmin att blomma nästa år? Den var full i blommor i år och jag tänkte klippa bort det risiga nere vid backen som jag läst här att man ska göra. Men nu är den låg och de risiga kvistarna är bara avklippta så det får jag ju göra ändå.

En sån där rosbuske med vita enkla blommor som blommar till midsommar och doftar underbart är också nerklippt till cirka 50 cm höjd men såna kanske tar sig lättare?

Jag är väldigt tacksam om någon har några råd att ge mig!
Jultorpet
Meen!.... det låter ju förskräckligt!! Vad var det för sorts "gräsklippare"? Ska man göra trädgårdsjobb åt någon måste man väl göra det som ägaren vill ha gjort och på det sätt ägaren vill!!

Vet inte hur mycket blommor du får på din schersmin och ros nästa år, kanske några men antagligen inte så många som om de klippts på rätt sätt. Rosen kommer nog igen ganska fort i alla fall. Den som du kallar spirea är troligen en plymspirea (en perenn) om den vissnar ned helt varje år, är väl ingen idé att formklippa en sådan?

Trädpionen!.... så arg jag skulle bli! De tar ju tid innan de blir något!

Nej, mitt bästa råd är att inte anlita den "gräsklipparen" någon mer gång! Jag skulle bli galen om någon kom hit och förstörde mina växter så.
Ann-Marie
Tack för svaren. Jag sänder en bild på min stackars smultronschersmin som var så hög och fin och med enbart 2 riskvastar som skulle bort. Ska jag låta den vara som den är eller blir det en massa "spröt" åt alla håll då? Riskkvastarna ska jag försöka hitta och ta bort. Eller ska jag klippa ner busken helt eller putsa sidorna så den får normal buskform?[attachment=64312:smultronschersmin.jpg]
ingrids
Det skulle kunna var läge att föryngringsbeskära schersminen helt, dvs kapa på ungefär 30 cm. Fast det är bättre att göra på våren (februari till april, lite grann beroende på var i landet du bor - det ska inte var en massa minusgradr). Den kommer att bryta nya grenar där den är klippt, vilket kan bli lite underligt om du låter den vara.
Ann-Marie
Tack. Jag bor i Hälsingland så vi kan ha snö ända in i början av maj ibland och frost längre. Hur ska jag göra då? Ta den nu i höst och täcka den med granris?
Bassam
Hej

snö kan skydda växter från kalt vädret , du kan beskära nu eller på vintervår Februari om du behöver mera grönskar.

H.Bassam
Ann-Marie
Tack. Då ska jag beskära i höst, i februari är busken översnöad och det brukar inte gå att ta sig ut i trädgården förrän i slutet av april, har jag tur kan jag "vårstäda" trädgården i mitten av maj.

Tack snälla för era råd. Nu ska två oxbärshäckar kapas vid backen eftersom de är avsågade på hälften, brudspirean läste jag att man ska ta bort var tredje kvist nere vid marken (den är också tvärt avklippt), smultronschersminen blir 30 cm hög, och rönnspirean ryker också helt men den är ju tacksam att den kommer upp helt varje år i alla fall.
Sen ska jag sätta upp en lapp vid min stackars trädpion så kanske den får vara kvar!
KatteLatte
Suck! Lider med dig....

Nä. jag tror inte mans skall förutsötta att såna där firmor som fixar trädgårdsjobb nödvändigtvis vet vad de håller på med. Ett skräckexempel är väl det där gänget som beskar ena grannens rätt gamla äpprlträd för några vintrar sen. Alla vatenskott som gick rakt upp kapade dom på halva längden; äppelträdet ser nu ut som den där dockan i Tomtens verkstad i julaftons-Kalle-Anka, när tomten skrämmer henne med spindeln för att fixa håret på henne. fear.gif
ingrids
Alltså - det där med februari-april blir ju maj för dig, det handlar mer om att beskära strax innan växtligheten drar i gång än exakt en viss månad. Just den radikala föryngringsbeskärningen skulle jag vänta med till "din" vår.
Ann-Marie
Tack. Då får schersminen vänta till maj. När jag såg allt det här igår när jag kom hem kändes det precis som någon dragit ur "proppen i badkaret", jag trodde jag skulle få en hjärnblödning eller hjärtinfarkt, jag är helt färdig än. Jag kommer att sköta det här själv hädanefter. Jag kan inte mycket om trädgård det var därför jag frågade "karln" men han kan tydligen mindre än mig, jag kan i alla fall läsa innantill och fråga.
*Stintan*
CITAT (Ann-Marie @ 30-08-2011, 15:42) *
Tack. Då får schersminen vänta till maj. När jag såg allt det här igår när jag kom hem kändes det precis som någon dragit ur "proppen i badkaret", jag trodde jag skulle få en hjärnblödning eller hjärtinfarkt, jag är helt färdig än. Jag kommer att sköta det här själv hädanefter. Jag kan inte mycket om trädgård det var därför jag frågade "karln" men han kan tydligen mindre än mig, jag kan i alla fall läsa innantill och fråga.

Stackars dej, hoppas det fixar sig ändå till slut med dina buskar. Själv har jag alltid varit en sån som sprungit före och pekat "här inte där, den inte den" om någon eventuellt fått för sig att "hjälpa till" i trädgården. Skulle aldrig släppa lös någon utan minutiös övervakning. blush.gif
Ann-Marie
CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 16:02) *
Stackars dej, hoppas det fixar sig ändå till slut med dina buskar. Själv har jag alltid varit en sån som sprungit före och pekat "här inte där, den inte den" om någon eventuellt fått för sig att "hjälpa till" i trädgården. Skulle aldrig släppa lös någon utan minutiös övervakning. blush.gif

Nej jag kommer inte att släppa lös någon mer. Han kommer när vi jobbar för att klippa gräsmattan och då tar han sånt här samtidigt. Han ska också skotta bort en gammal kompost och såga ner ett gammalt äppelträd och det kan han väl knappast misslyckas med men sen är stopp.
Cilla
Trädpionen är den som jag tror kan ta mest skada. Den får du pyssla om! Skär denna månad rena snitt med skarp sekatör om de du har är fnasiga.

Schersminen kan ta sig väl oavsett om du vårbeskär den eller ej (du bör beskära din vårmånad det som du vill ska skjuta nya skott), den vita rosen kanske kan vara en pimpinellifolia och den klarar att ta sig också (och behöver säkert inte beskäras), spirean kan också komma igen fort utan mer beskärning. Men det kan ta en tid innan du får blom igen, och innan du får översvallande blom.

Vattna de beskurna buskarna om det är torrt hos dig, ni har haft mindre regn hos er har jag sett! När man skär in buskar hårt så ökar avdustningen från marken eftersom det skuggar mindre och ofta är bar jord där det tidigare skuggats.
Ann-Marie
CITAT (Cilla @ 31-08-2011, 11:46) *
Trädpionen är den som jag tror kan ta mest skada. Den får du pyssla om! Skär denna månad rena snitt med skarp sekatör om de du har är fnasiga.

Schersminen kan ta sig väl oavsett om du vårbeskär den eller ej (du bör beskära din vårmånad det som du vill ska skjuta nya skott), den vita rosen kanske kan vara en pimpinellifolia och den klarar att ta sig också (och behöver säkert inte beskäras), spirean kan också komma igen fort utan mer beskärning. Men det kan ta en tid innan du får blom igen, och innan du får översvallande blom.

Vattna de beskurna buskarna om det är torrt hos dig, ni har haft mindre regn hos er har jag sett! När man skär in buskar hårt så ökar avdustningen från marken eftersom det skuggar mindre och ofta är bar jord där det tidigare skuggats.

Tack för råden. Tyvärr finns det inga grenar kvar på pionen att skära skarpa snitt på, han trimmade den alldeles vid jordytan men jag ska titta efter. Torrt har vi inte nu, det har regnat rätt ordentligt den här veckan och vi har nog fått nära 300 mm i sommar. Men buskarna kanske leder bort vattnet från rötterna. Rosen är ju en tålig sort så den är jag minst bekymrad för men oxbären ser för hemska ut, bara en motorsåg tvärs över på halva höjden (den var nog i alla fall 2 m) så vi ska ta dem nere vid marken så blir de lättare att hålla efter sen.

Ska man täcka pionen med något under vintern?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon