CITAT (Jubbe063 @ 30-08-2011, 18:29)

Det beror på klimatförändring mellan hur det var ute och hur du har inne. Plantan offrar blommor etc för att lägga energi på att anpassa sig till innemiljö med torrare luft, sämre ljus och att du stört rötterna.
Liknande fenomen ser man på våren då övervintrade plantor ibland släpper Sina blommor innan de hinner slå ut. Fast då är det ju anpassning från vinter till vår som är problemet, de får signaler om ätt börja blomma men ljuset räcker inte till första tiden.
Tack så mycket för svaret, då förstår jag varför plantorna gör sig av med somliga blommor. Det är just mest längst ut på grenarna i topparna som blommorna faller, så att det skulle kunna vara otillräcklig luftfuktighet är mycket troligt. Hur motverkar jag detta på bästa sätt, alltså vad är optimal belysning och luftfuktighet temp.
Jag vill att plantorna ska fortsätta att blomma och producera frukt, tempen kanske de vänjer sig vid (jag måste nämligen hålla en liten högre temperatur för att fröna i hydron ska ta sig) hur fuktigt är då frågan. Vad anser du om belysningen hur stark måste den vara, jag har funderat på att köpa LE lampor 250 W och kanske bygga ett mini växthus här inne. Är bra sugen på att börja använda koldioxid hydron och konstgjord belysning för att maximera avkastningen och förutsättningarna för nästa års utplantering. Jag börjar redan nu tänkte jag med nya frön och sticklingar, då blir det större skörd nästa år och kanske någon där i mellan också.