jag sparar på mycket plastgrejer man får när man handlar mat, creme fraiche burkarna är perfekta för mig som inte äter så mycket så jag fryser in i dom.
men man har mer än man har mat till så jag har ju börjat tänka lite så att man kan använda dom till mer.
men jag har en tendens att så för tätt och jag tycker det är synd att ta bort även de veka groddarna som kommer upp det kan ju hända nåt med de fina groddarna så då är det bra att ha även om de är lite veka. och jag kommer på hål i botten när jag redan sått grejerna och resultatet blir då där efter

så jag tänkte att en sålåda eller pluggbox kanske kan bota mig.
som scout sa där sår man bara ett par frön in varje plugg och sen kan de växa till sig utan att trängas.
sen går det åt mindre jord (snål

) för det känns som att man kastar jord i onödan när man måste plantera om för tidigt för att de trängs och rötterna har inte kommit ner så långt. och det går nog fortare med omplantering och utplantering med dom för man tar bara jordklumpen och påtar ner ist för att bena i en plantering med massor plantor i och sen ska man påta ner de stackars små trådarna till växter, det tar en hisskelig tid.
tänker ju på sprayflaska men blir kanske lite otålig och vattna med kanna ist.
leca kulor ska jag nog tänka på nästa gång och tänka mer på hur mycket jag vattna vid första vattningen.
kerstin: såjord med vita perlite kulor? vilket märke är det?
i våras använde jag den på jem & fix, vet att den inte är så bra men jag tänkte jag skulle prova och nu vet jag att jag ska använda bra jord nästa gång.
använder weibulls jord till innekrukor, dom har ju kommit på att lägga i pytte, pytte leca kulor i den vanliga blomjorden men såjorden har inget särskilt i har jag för mig.
scout: jag använde mjölkpkt till tomaterna i våras och märkte att det var en bra idé så jag har redan börjat samla på mig

eftersom tomater får rötter även på stammen så tänkte jag använda dom till omplantering och med mjölkpkt kan man ju anpassa höjden så när den har växt ur en hel pkt så är det ändå dags att plantera ut.
hade toarullar till ärtor och bönor i våras men tror jag ska försöka göra höga tidningskrukor för dom kan man ju bara sätta ner i jorden som dom är.
har även sparat lite på sånna juicepkt som man ska blanda upp med vatten. kanske kan komma till nytta och lite längre fram ska jag spara på toa- och hushållsrullar för att ha till purjo coh salladslök