Jag har just nu fyra stycken plantor som växer inomhus med belysning, cirka 5 månader gamla. De tycks må bra, sånär som på en av dem som tappat några blad. Vet inte exakt varför, men ett som är säkert är att jag inte har någon speciellt hög luftfuktighet i rummet där de står, trots att jag vet att jag "borde" ha det. ...men man ska ju inte dra förhastade slutsatser heller. Den kan lika gärna ha tappat blad av andra anledningar, t.ex. står den i en mycket större kruka än de andra och jag misstänker att den blev lite övervattnad.
Plantan som tappat blad är cirka 25 cm, och de andra tre är mellan 40 och 50 cm långa. Häromdagen klippte jag toppen på en av plantorna, som en stickling, och hoppas att den ska rota sig. Ville också testa att klippa toppen på en av plantorna för det sägs att de kan bli ganska långa (typ 1,5 meter eller något) innan det kommer sidogrenar annars. ...men om man klipper toppen så stimuleras tydligen gren-växt. Jag har dock inte så bra koll. Första gången jag försöker mig på att odla kakao. Min plan är att försöka köra lite bonzai-stylee, fast inte sådär pyttelitet som bonzaiträd är då, utan mer något i stil med en meter högt. Får se lite hur det går! Det tar tydligen flera år innan kakaoträd får sina första blommor, om nu mina plantor någonsin kommer blomma..
Vid kommersiell kakao-odling så brukar man tydligen driva upp träden från sticklingar, snarare än frö, eftersom frösådda kakaoplantor får väldigt djupa rötter. Vet inte riktigt varför man skulle föredra det ena eller andra vid kommersiell odling, men om man ska ha det i kruka (som jag har) så kunde man ju ana att det kunde finnas en poäng i att driva upp plantan från en stickling i så fall. Mina fyra plantor är dock uppdrivna från frö allesammans.
Redigerat av TomatFantasten: 03-10-2011, 22:14
|