Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608
Vilken växt är din favorit nu på hösten? Sommarblommorna börjar se rätt trista ut, har vissnat ned eller har gått i frö, bladen på buskar och träd gulnar och täcker gräsmattan. Men många rabatter prunkar ännu och är helt underbara.
För mig är kärleksörten en solklar vinnare nu i september-oktober.
Förra året gjorde jag en ny långsmal rabatt utmed parkeringen där kärleksörten agerar häck och nu är den i sitt esse. Idag gjorde jag en jättefin bukett som jag har framför mig här på bordet och den är bestående av (så klart) kärleksört, bladen från daglilja, några raka kvistar liguster, bladen från nävan som ännu inte skiftat färg samt några rankor av vinrankan i växthuset. Lite höstligt, sådär...
Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901
Kärleksörten och höstsilveraxett tillsammans med oktoberstormhatten, dessa är mina favoriter för tillfället. Men även elefantgräset, silvergräset, tidlösan i sitt enorma överflöd... mm mm
Medlem
Antal inlägg: 981
Medlem nr: 35 230
Höstsilverax, Atropurpurea o Brunette som verkligen sticker ut (upp)! Echianea är fin med men håller på att bli lite avslagen. Kärleksört blommar ju snällt men jag håller på att bli lite less på den men insekterna gillar den ju mycket!
De rosor som ännu blommar är jag glad för då de gör så det "känns" som om vintern är långt borta....
Medlem
Antal inlägg: 104
Medlem nr: 21 541
Hej Jag som ju inte fått igång så många perennrabatter ännu, får jag då komma med sommarblommor som står sig ända till snön kommer. Så är det tobaksblomman samt bacopan. Dom tål även lite frost utan att ge upp. .PA020030_edited.JPG ( 82.21k )
Antal nedladdningar: 27 Skickar med ett kort på bacopan, i bakgrunden syns en av mina nyanlagda rabatter. Inte mycket att skryta med....
Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 67 486
Kärleksörten verkar jag aldrig tröttna på. Annat som jag gärna vilar ögat på, är mina vackra blå vindruvor, ballongblomman full i blom och fröställningar, höstanemonen och förstås, i år, min lilla självsådda lila Tobaksblomma .
Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
Kärleksört,höstgentiana,katsura fast den håller på att tappa löven nu.Ännu gillar jag det mesta i trädgården.Hostorna när de närmar sig förfallet.prydnadsgräsen blommar nu de är vackra med sina vippor i vinden. 2011_10_12_001__1280x960_.jpg ( 701.67k )
Antal nedladdningar: 22
Medlem
Antal inlägg: 1 153
Medlem nr: 22 570
Kärleksört!!! Maffig och mörkröd, en riktig skatt som blommar sent in på vintern. Jag hade även en perenn cerise-lila hög malva som blommade sent, frosten har nyligen tagit den. Den gillade jag jättemycket.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.