ASTRANTIA, stjärnflocka, sorten major " Ruby Wedding" lockar mig ( intensiv röd nyans)
-gillar den tilltänkta läget? var hittar jag fröer?
Kan vara knepig att så,behöver köldbehandling o färska fröSTÄPPSALVIA ( salvia nemorosa) lila
- hittade en från Impecta nr6530 ( s. 147 på 2010-katalogen) " west-Friesland", öppen för
andra förslag också
Lätt att så,välj gärna två nyanser en lila,en rosa till samma rabattROLLIKA Achillea "Coronation Gold" gula
- hittade en liknande från Impecta filipendulina "Cloth of Gold" nr. 2010 ( s.98 på år2010katalogen)
Går bra att såASTER amellus " Veilchenkönigin" lila blommor med gul mitt
- lila sort 30-60cm, tips om andra liknande astrar välkomnas, vart kan jag hitta fröer?
- impecta har lite liknande sorter: alpinus " light blue" alpaster nr 6058
och tongolensis " wartburgerstern"
- trivs den i min mer kompakta jord?
Ok att så men inga namnsorter kan sås med fröHEUCHERA Caramel ( gula blad) eller Marmalade
- var hittar man fröer?
Sannorlikhet för gula plantor är störst om du hittar frökälla via vän /forumist och en stor fröportion.Många blir sannorlikt gröna.Skulle köpa de antal plantor jag ville haPHYSOSTEGIA, Dragmynta, vita
- jag har hittat en från impecta nr 6480 s, 142 på 2010katalogen
- andra bra sorter och inköpsställen?
Går bra att såPOSTENTILLA, Fingerört " bicolor" Emelie ( röd-orange)
- var hittar man fröer?
SE nedan , lätt att såHELIANTHEMUM Cisteceae nummularium " mutable" Solvända, röda
-Impectakatalogen 2010 s. 127 nr.6290
Går bra att såKNIPHOFIA Asphodelaceae uvaira " flamenco", Fackellilja, blandade färger
- Impectakatalogen 2010 s.130 nr 6331
Köp som knöl tar lång tid från frö till blommaSILENE Caryophyllaceae regia. Prärieglim , röda
- impectakatalogen 2010 s.149 nr 6584
Lätta att såSAPONARIA Caryophyllaceae oxymoides. Liten såpnejlika lila
-impectakatalogen 2010 s. 148 nr 6538
[/quote]
Avstår pga spridningstendens välj en av de fina bergnelikorna i stället tex.Lätta att såOm du jordförbättrar trivs alla i den jord o läge du valt
Vore bra att veta vilka perenner du testat som du inte gillade sist?
Ska man själv så en hel perennrabatt o ha minst 10 -15 plantor / sort skulle jag välja fröportion från Jelitto.
De har rätt färg som utlovas, god grobarhet , bra såråd och rikliga portioner.
Fröna kostar lite mer men är en bråkdel av priset för att köpa plantorna
Ev överskott kan du sälja under sommaren på plantmarknad.
www.jelitto.com