Alla ovan förslag verkar vettiga, enligt mig altså: Men jag föreslår nog ändå alternativ 2 pga av följande:
Stolpen luktar: Då TROR jag att den innehåller kreosot , som är canserogen. Detta innebär att man bör göra så lite inverkan som möjligt på stocken. Jag har ingen aning om vad hästar tar sig till, men att de brukar bitas i framdelen vet jag

så KANSKE de gnager på stolpen ??? (Fast förmodligen är de betydligt intelligentare än vi mäniskor)
Att då stå och såga upp den i mindre bitar för att fraktas bort verkar onödigt, eftersom ni ändå måste ha något "som tål markfukt" till ert kommande bygge.
Jag TROR inte att bunden kreosot eller arsenik är speciellt farligt, det är när man behandlade med dessa ämnen som spill förekom, så så länge man inte bearbetar dem är nog giftet bundet.
Själv använde jag mina till stolpar till ett staket. Sågade av dem i ca 2m bitar och grävde ner dem ca 60-90 cm så stolpara blev ca 1,5m höga ovan jord. OBS jag gjöt INTE. Bara stenfyllde runt stolparna, därefter grus.
Jag har inte märkt (efter ca 7år) att det växer dåligt runt dessa stolpar, men det hade inte varit till nackdel !!!!