|
Besviken på Plantagen Farsta - igen!, Man ska inte handla där |
|
|
|
24-10-2011, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Jag har just kommit hem från Plantagen i Farsta, besviken. Dåligt bemött när det ändå är de som gjort fel.
OK, det började så här: Jag köpte tulpanlökar förra hösten, planterade och väntade. I våras blommade de och jag blev väldigt besviken när knopparna öppnade sig och de blå papegojtulpanerna var röd- och gulspräckliga. Jag hade köpt tre påsar men ingen enda var blå. De var planterade ihop med rosa, så det blev inte snyggt - allt jobb jag lagt ned och förväntan på hur fint det skulle bli... Inget av det blev som jag tänkt.
Jag åkte till Plantagen och visade blomman, men eftersom jag inte hade kvittot med mig så sa de att de inte kunde göra något, tyvärr, la de till. Jag menade att de måste få veta att deras leverantör sålt felmärkta lökar, eftersom tre påsar var helt fel. Berättar jag inget får de ju inget veta, jag kände mig skyldig att tala om. De ville inte veta, så var väl lättast för dem.
Men jag kände att det inte VAR ok, så jag åkte dit igen med blomma och kvitto. Pratade med en annan personal som förstod mig, sa att det var bra att jag sagt till så de fick veta. Han bad mig ringa nästa dag då butikschefen var där. Jag gjorde det, hon sa att jag skulle skriva på kvittot att vi pratat och att jag skulle komma in på hösten när de hade nya lökar i lager. Fast det vara bara jag som hade klagat, så ingen annan hade fått fel. (Eller snarare - sagt nåt, trodde jag!)
Jaha, nu var det höst så jag åkte dit med mitt kvitto. Men personalen var inte tillmötesgående, trodde inte på mig. Två ur personalen frågade ut mig, de undrade varför jag inte kommit i våras - trots att jag sa att jag varit inne två gånger OCH ringt butikschefen. De trodde inte på att tre påsar med lökar skulle vara felmärkta. De undrade om jag trodde att "nån där skulle ha häftat om påsarna?". Jag förklarade att jag grävt upp gräsmattan, planterat de rosa och blå tulpanera där och satt ned plastetiketterna som ligger i påsarna för att vara säker på vad jag planterat. Och där det ska komma blåa tulpaner kommer rödgula! Hur kommer det sig då, undrar jag. De svarar att "då har sorkarna ätit upp de blå, de rödgula måste ha legat i jorden sen tidigare". Och förresten så var de inte så blå i verkligheten som på bilden på påsen och jag hade ju köpt andra också, jag måste ha blandat ihop dem!
Jag gillar verkligen inte rödgula blommor så jag skulle aldrig ha köpt dem, det är därför jag vill få klara upp det här. Det är de som gjort fel och jag känner mig lurad att köpa något som inte var det som sas, något jag aldrig skulle köpa om jag visste vad det var. Det handlar mer om att de blåst mig, mer än pengarna jag köpte lökarna för. De sa i alla fall att "ja, du får väl ta nya påsar då! Det är inte försent att plantera än". De hade nämligen utförsäljning på alla lökar, hyllor och trådbingar var märka med "50%" och det fanns massor. Ändå bråkar de över tre påsar!
Jag jobbar själv i butik och vet att man inte kan behandla kunder så! Om jag nu ville ha nya lökar, ge mig tre reapåsar och önska mig lycka till, bråka inte när det är butiken som gjort fel! Jag har tidigare klagat på företag som Plantagen och nu har jag verkligen fått bekräftat att det endast och enbart är pengar som spelar roll. Det är osmart av dem, för nu kommer jag aldrig mer att handla där - så mina pengar kommer de inte att se röken av.
När vi gjort klart trallset med kvitton och så tog jag mina saker, sa tack för hjälpen och hej då. De svarade inte.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
Anja Danmark
|
25-10-2011, 06:52
|
Gäster

|
Hvor er det fint, at man kan skrive her om sine oplevelser - håber, at de mister mange kunder på at opføre sig sådan!
De har åbenbart ikke begreb om, hvad kundeservice er for noget...
|
|
|
|
|
25-10-2011, 08:11
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
Så tråkigt för dig. På Plantagen här i Halmstad har jag bara blivit jättebra bemött. Jag har fått byta om något varit söndrigt, utan minsta problem. De som arbetar här är alltid jättehjälpsamma.
--------------------
|
|
|
|
|
25-10-2011, 08:47
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Gud vad jobbigt ! Jag sitter och känner hur frustrerad jag blir. Du har ju varit en exemplarisk kund och gjort allting rätt. Deras sätt att bemöta dig tyder på att de har problem själva en dålig chef och missnöjd och troligtvis okunnig personal. Glöm det om du kan. Jag har också handlat i Halmstad och där är de flesta jättejusta och trevliga i men det märks att de inte är kunniga när det gäller växter och inte tycker om att svara på frågor, Det har till och med hänt att en tjej bara gick därifrån när jag ställde en följdfråga. Kan det vara så att att det är lite slagsida när det gäller rekryteringen och att de har för få som har trädgårdskompetens. På blomsterlandet däremot är de både kunniga och intresserade när man ställer en svår fråga så taggar de upp och tar på sig att forska vidare. Jag har aldrig blivit dåligt bemött där heller.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
25-10-2011, 16:50
|

Medlem
Antal inlägg: 712
Medlem nr: 34 377

|
Har haft delade åsikter om dessa, men kunnat fastställa att (obs: iaf Stockholmsområdet):
Blomsterlandet har bättre personal, men fler exemplar av sämre växter och mindre utbud.
Plantagen har sämre personal, men mindre exempel av sämre växter och större utbud.
Blomsterlandets butik är mindre. Även om jag inte behöver hjälp från medarbetarna när jag går in i en blomsterbutik uppskattar jag hur vänliga de är i Blomsterlandet. På plantagen finns det både trevliga och otrevliga. Har mött allt från mycket snäll personal på kassan som pratat glatt och äkta, till vissa helt oengagerade som inte ens kan hälsa, precis som TS skriver ungefär. Här om dagen såg jag en tjej, som gick i min f.d. klass, stå vid kassan på Plantagen. Jättekul tänkte jag, men hon kan ju inget om växter. Synd att de inte ville anställa någon som verkligen brinner för jobbet (alltså jag).
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|
|
|
|
|
25-10-2011, 17:02
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Plantagen är en butik som jag inte går in i=dom har ingen kunskap och utbudet är tråkigt dvs allt ser lika dant ut som om växterna var tillverkade i någon industri.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
25-10-2011, 17:37
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Inget fel på plantagen om man vet vad man vill ha och vet hur man skiljer dåliga från bra plantor. För sådant som sommarblommor eller "utfyllnadsväxter" går jag gärna till plantagen och handlar. Hyfsade priser och ibland kan man fynda. Vill man äremot ha råd, tips eller något speciellt går jag till den BRA platskolan, som visserligen är dyrare men överlag bättre växter. När jag tex skulle köpa ett träd till maken som disputationspresent var det fina plantskolansom gällde och Katsuran är verkligen vacker! Samma sak m vårt lilla körsbärsträd - visste precis vad jag ville ha, men ett Sam på GiSeLa5 hittar man inte varsomhelst kan jag säga
Redigerat av KRT: 25-10-2011, 17:38
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
25-10-2011, 22:14
|

Medlem
Antal inlägg: 542
Medlem nr: 6 209

|
Jag är för Plantagen men har liksom du köpt blå papegojtulpaner men fått en rödgul variant som "väldigt svårplacerad" ;-) . Försökte hitta en bild på dom men mappen ligger på en annan dator. Trist men inget som jag kommer gå vidare med. Om du vill så kan du nämna att en till forumist varit med om samma sak, om det styrker din berättelse. Om jag hittar bilden lägger jag in den imorgon. / Johanna
|
|
|
|
|
25-10-2011, 22:38
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
massindrustriföretag som plantagen har sällan god kundservice..välj att köpa från någon som har kunskap och kunnande tex www.verberge.nl
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
25-10-2011, 23:05
|

Medlem

|
Jaha! Johanna, vad intressant! Se om du hittar bilden!
Jag hade väl egentligen inte tänkt att det skulle bli så här från början, men "det ena leder till det andra" beroende på hur man blir bemött. Hade de från början sagt "synd att du inte är nöjd, bra att du berättade att det var fel på varan du köpt - så vi vet" hade jag varit nöjd. Men det var inte så och det blev inte så.
Sen blir jag mest störd över att de gjorde mig ledsen, att de trodde jag försökte lura till mig tre påsar tulpanlökar på rea. Att jag tog åt mig var inte bra, men jag blev så störd över deras behandling att jag körde på fel avfart på vägen hem. Det stör mig att de lyckades störa mig!
Det kändes i alla fall bättre när jag fått berätta här. Folk ska få höra hur de funkar där på Plantagen i Farsta. Det är när kunderna är missnöjda som det visar sig vad företaget går för... Jag är inte en gnällig eller negativ person, jobbar själv i butik och vet hur man uppför sig och vad som är rimligt. De behandlade mig fel - fastän det är de som gjort fel.
--------------------
|
|
|
|
|
26-10-2011, 14:01
|

Medlem

|
Jag förstår att du vill ha upprättelse och hoppas att du blir trodd! Här kommer mina blå papegojtulpaner! Jag planterade mina realökar i sonens sandlåda så de är lätt att förpassa, vart vet jag inte.
mina_bl__papegojtulper.jpg ( 829.26k )
Antal nedladdningar: 134/Johanna
|
|
|
|
|
26-10-2011, 15:58
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (johanna_zon3 @ 26-10-2011, 15:01)  Jag förstår att du vill ha upprättelse och hoppas att du blir trodd! Här kommer mina blå papegojtulpaner! Jag planterade mina realökar i sonens sandlåda så de är lätt att förpassa, vart vet jag inte.
mina_bl__papegojtulper.jpg ( 829.26k )
Antal nedladdningar: 134/Johanna smaken är som baken,själv älskar jag flerfärgade tulpaner o har en stor rabatt fylld med just olika varianter på rött/gulfärgade,har dessutom lyckats få tag på gamla sorter som återkommer stadigt. plantagen är ju ett återkommande tema,finns flera trådar om blomsterkedjor men ett som man nog kan enas om är att personalen generellt sett inte är trädgårdsutbildad utan kassa/uppackningspersonal i första hand,vill man ha råd bör man istället gå till en plant/gardencenter med intresse för växter. att just bara tre påsar skulle vara felmärkta tror jag inte på,de är ju maskinpackade troligtvis i holland .men de flesta kunder tiger still o vill inte bråka.Ulf
|
|
|
|
|
26-10-2011, 16:52
|

Medlem

|
Ulf; Jag köpte tulpanlökarna på 75%-rean förra året och tycker personligen att det finns viktigare saker att strida för än felpack av tulpaner för en struntsumma. Sedan tycker jag att det är viktigt att man blir trodd när man påvisar att något är fel och att misstaget rättas till med eventuell kompensation.
Det är väl för väl att det finns olika sorter så att man kan välja vad man vill ha för färg och form på blommorna i sin trädgård :-))!
|
|
|
|
|
27-10-2011, 07:30
|

Medlem

|
Johanna, dina blåa papegojtulpaner ser t som mina! Jag hittar inte bilden jag tog på mina, men ska leta.
Plantagens fel var att de blev störda på mig - när jag berättade att det var fel på lökarna. Jag fattar att tanten som jobbade när jag köpte dem inte gjorde fel, hon visste ju inte. Varför är det då så svårt att vara på kundens sida när denne sen kommer och visar felet? Hade jag jobbat där hade jag sagt "fan va synd, vi hade ingen aning, va bra att du sa till". Men tanten blev stött och sur!
Klart att det finns bättre ställen, jag handlar helst på "riktiga" (privatägda) handelsträdgårdar där personalen månar om de kunde de lever av.
Mina tulpaner var praktexemplar - men fel färg. Man gillar olika och jag gillar inte rödgula blommor. Problemet är att jag inte gillar att slänga bort nåt som lever, min filosofi är att jag tar hand om det levande jag tagit hit. Det stör mig att behöva gräva upp och ta bort något som trivs och lever här. Kanske löjligt med tulpanlökar, men jag tänker så. Nu har Plantagen stört mina cirklar, jag hade aldrig tagit in dessa i min "familj" om jag visste hur de såg ut. Nu grunnar jag på hur jag ska göra - för jag måste frångå mina principer. Antingen gräva upp dem och ge bort dem eller stå ut med att ha fel färg på min rabatt. Jag hoppas att de inte kommer upp i vår, då är problemet löst. Såna "fina" tulpaner förökar sig inte så lätt va?
Jag kan inte kasta levande växter på komposten bara för att jag ledsnat på dem. Jag övar mig på att ge bort dem till vänner som vill ha, men jag känner ändå att de som kommit till mig ska stanna här och vara trygga. OK, jag fattar hur det låter, men jag har i hela mitt liv levt med djur. Ofta såna som andra inte vill ha och därför har "dumpat". Sånt tycker jag är dålig stil, ett svek. Jag vill inte känna mig som en svikare, gäller både djur och växter. Därför behåller jag det som kommmit i min vård. Då lever jag efter mina principer och det känns bra. Fast ibland blir det ett dilemma, jag erkänner det.
--------------------
|
|
|
|
|
27-10-2011, 12:38
|

Medlem
Antal inlägg: 851
Medlem nr: 8 321

|
Det egentliga problemet är att det inte finns blåa tulpaner.
--------------------
jävla bladlöss!
|
|
|
|
|
27-10-2011, 14:29
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 57 250

|
Hej,
Det är oerhört ledsamt att läsa ditt inlägg som rör vår butik. Jag kan bara beklaga att du fått ett sådant bemötande. Det finns ingen ursäkt för det! Vi har upprepande gånger pratat om vikten att ta hand om våra kunder på ett vänligt och proffsigt sätt. Jag, liksom du värderar det bemötandet högre än allt annat inom butiksarbetet. För självklart är det så att vi finns där för våra kunder. Jag skulle gärna vilja att du kom tillbaka till butiken och träffade mig så att jag kan hjälpa dig med den felaktigt utvecklade löken och förhoppningsvis även ändra dina åsikter om oss som arbetar här.
MVH
Jennie Magnusson
|
|
|
|
|
27-10-2011, 15:03
|

Medlem

|
Tack Jennie för ditt inlägg! Det inger hopp att även "Plantagen-folk" hänger här.
--------------------
|
|
|
|
|
27-10-2011, 15:16
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 57 250

|
Hej
Jag skulle gärna prata med dig, om du har möjlighet att ringa till butiken, 08-447 57 60.
/Jennie
|
|
|
|
|
27-10-2011, 15:42
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (abbbe @ 27-10-2011, 13:38)  Det egentliga problemet är att det inte finns blåa tulpaner.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|