Anna-Karin Lundberg
Jag har just kommit hem från Plantagen i Farsta, besviken. Dåligt bemött när det ändå är de som gjort fel.

OK, det började så här: Jag köpte tulpanlökar förra hösten, planterade och väntade. I våras blommade de och jag blev väldigt besviken när knopparna öppnade sig och de blå papegojtulpanerna var röd- och gulspräckliga. Jag hade köpt tre påsar men ingen enda var blå. De var planterade ihop med rosa, så det blev inte snyggt - allt jobb jag lagt ned och förväntan på hur fint det skulle bli... Inget av det blev som jag tänkt.

Jag åkte till Plantagen och visade blomman, men eftersom jag inte hade kvittot med mig så sa de att de inte kunde göra något, tyvärr, la de till. Jag menade att de måste få veta att deras leverantör sålt felmärkta lökar, eftersom tre påsar var helt fel. Berättar jag inget får de ju inget veta, jag kände mig skyldig att tala om. De ville inte veta, så var väl lättast för dem.

Men jag kände att det inte VAR ok, så jag åkte dit igen med blomma och kvitto. Pratade med en annan personal som förstod mig, sa att det var bra att jag sagt till så de fick veta. Han bad mig ringa nästa dag då butikschefen var där. Jag gjorde det, hon sa att jag skulle skriva på kvittot att vi pratat och att jag skulle komma in på hösten när de hade nya lökar i lager. Fast det vara bara jag som hade klagat, så ingen annan hade fått fel. (Eller snarare - sagt nåt, trodde jag!)

Jaha, nu var det höst så jag åkte dit med mitt kvitto. Men personalen var inte tillmötesgående, trodde inte på mig. Två ur personalen frågade ut mig, de undrade varför jag inte kommit i våras - trots att jag sa att jag varit inne två gånger OCH ringt butikschefen. De trodde inte på att tre påsar med lökar skulle vara felmärkta. De undrade om jag trodde att "nån där skulle ha häftat om påsarna?". Jag förklarade att jag grävt upp gräsmattan, planterat de rosa och blå tulpanera där och satt ned plastetiketterna som ligger i påsarna för att vara säker på vad jag planterat. Och där det ska komma blåa tulpaner kommer rödgula! Hur kommer det sig då, undrar jag. De svarar att "då har sorkarna ätit upp de blå, de rödgula måste ha legat i jorden sen tidigare". Och förresten så var de inte så blå i verkligheten som på bilden på påsen och jag hade ju köpt andra också, jag måste ha blandat ihop dem!

Jag gillar verkligen inte rödgula blommor så jag skulle aldrig ha köpt dem, det är därför jag vill få klara upp det här. Det är de som gjort fel och jag känner mig lurad att köpa något som inte var det som sas, något jag aldrig skulle köpa om jag visste vad det var. Det handlar mer om att de blåst mig, mer än pengarna jag köpte lökarna för. De sa i alla fall att "ja, du får väl ta nya påsar då! Det är inte försent att plantera än". De hade nämligen utförsäljning på alla lökar, hyllor och trådbingar var märka med "50%" och det fanns massor. Ändå bråkar de över tre påsar!

Jag jobbar själv i butik och vet att man inte kan behandla kunder så! Om jag nu ville ha nya lökar, ge mig tre reapåsar och önska mig lycka till, bråka inte när det är butiken som gjort fel! Jag har tidigare klagat på företag som Plantagen och nu har jag verkligen fått bekräftat att det endast och enbart är pengar som spelar roll. Det är osmart av dem, för nu kommer jag aldrig mer att handla där - så mina pengar kommer de inte att se röken av.

När vi gjort klart trallset med kvitton och så tog jag mina saker, sa tack för hjälpen och hej då. De svarade inte.

Anja Danmark
Hvor er det fint, at man kan skrive her om sine oplevelser - håber, at de mister mange kunder på at opføre sig sådan!

De har åbenbart ikke begreb om, hvad kundeservice er for noget...

Krolliljan
Så tråkigt för dig. trostar.gif
På Plantagen här i Halmstad har jag bara blivit jättebra bemött. Jag har fått byta om något varit söndrigt, utan minsta problem. De som arbetar här är alltid jättehjälpsamma.
fvd
Gud vad jobbigt ! Jag sitter och känner hur frustrerad jag blir. Du har ju varit en exemplarisk kund och gjort allting rätt. Deras sätt att bemöta dig tyder på att de har problem själva en dålig chef och missnöjd och troligtvis okunnig personal. Glöm det om du kan. Jag har också handlat i Halmstad och där är de flesta jättejusta och trevliga i men det märks att de inte är kunniga när det gäller växter och inte tycker om att svara på frågor, Det har till och med hänt att en tjej bara gick därifrån när jag ställde en följdfråga. Kan det vara så att att det är lite slagsida när det gäller rekryteringen och att de har för få som har trädgårdskompetens. På blomsterlandet däremot är de både kunniga och intresserade när man ställer en svår fråga så taggar de upp och tar på sig att forska vidare. Jag har aldrig blivit dåligt bemött där heller.
Peztis
För säkert tio år sedan så köpte jag också en påse av de där blå tulpanerna men det var inte heller det som kom upp.
Jag har för mig att jag då kontaktade firman direkt som levererar dem och jag fick minsann plåster på såren! Jag fick en HEL KARTONG med tulpaner! Fick ge bort åt höger och vänster!

Så om du har kvar förpackningen så kan du ju vända dig direkt till dem och se vad som händer.

Vad gäller Plantagen så har de verkligen en konstig syn på kunder... och i stället för att anställa folk med kunskap eller intresse av växter så verkar det vara viktigare att man har kassavana. Hur svårt kan det vara att lära sig kassahantering...?
Fjortispower
Har haft delade åsikter om dessa, men kunnat fastställa att (obs: iaf Stockholmsområdet):

Blomsterlandet har bättre personal, men fler exemplar av sämre växter och mindre utbud.

Plantagen har sämre personal, men mindre exempel av sämre växter och större utbud.

Blomsterlandets butik är mindre. Även om jag inte behöver hjälp från medarbetarna när jag går in i en blomsterbutik uppskattar jag hur vänliga de är i Blomsterlandet.
På plantagen finns det både trevliga och otrevliga. Har mött allt från mycket snäll personal på kassan som pratat glatt och äkta, till vissa helt oengagerade som inte ens kan hälsa, precis som TS skriver ungefär. Här om dagen såg jag en tjej, som gick i min f.d. klass, stå vid kassan på Plantagen. Jättekul tänkte jag, men hon kan ju inget om växter. Synd att de inte ville anställa någon som verkligen brinner för jobbet (alltså jag).
andersen
Plantagen är en butik som jag inte går in i=dom har ingen kunskap och utbudet är tråkigt dvs allt ser lika dant ut som om växterna var tillverkade i någon industri.
KRT
Inget fel på plantagen om man vet vad man vill ha och vet hur man skiljer dåliga från bra plantor. För sådant som sommarblommor eller "utfyllnadsväxter" går jag gärna till plantagen och handlar. Hyfsade priser och ibland kan man fynda.

Vill man äremot ha råd, tips eller något speciellt går jag till den BRA platskolan, som visserligen är dyrare men överlag bättre växter. När jag tex skulle köpa ett träd till maken som disputationspresent var det fina plantskolansom gällde och Katsuran är verkligen vacker!
Samma sak m vårt lilla körsbärsträd - visste precis vad jag ville ha, men ett Sam på GiSeLa5 hittar man inte varsomhelst kan jag säga smile.gif
johanna_zon3
Jag är för Plantagen men har liksom du köpt blå papegojtulpaner men fått en rödgul variant som "väldigt svårplacerad" ;-) . Försökte hitta en bild på dom men mappen ligger på en annan dator. Trist men inget som jag kommer gå vidare med. Om du vill så kan du nämna att en till forumist varit med om samma sak, om det styrker din berättelse. Om jag hittar bilden lägger jag in den imorgon. / Johanna
kerstin z5-6
massindrustriföretag som plantagen har sällan god kundservice..välj att köpa från någon som har kunskap och kunnande tex
www.verberge.nl
Anna-Karin Lundberg
Jaha! Johanna, vad intressant! Se om du hittar bilden!

Jag hade väl egentligen inte tänkt att det skulle bli så här från början, men "det ena leder till det andra" beroende på hur man blir bemött.
Hade de från början sagt "synd att du inte är nöjd, bra att du berättade att det var fel på varan du köpt - så vi vet" hade jag varit nöjd. Men det var inte så och det blev inte så.

Sen blir jag mest störd över att de gjorde mig ledsen, att de trodde jag försökte lura till mig tre påsar tulpanlökar på rea. Att jag tog åt mig var inte bra, men jag blev så störd över deras behandling att jag körde på fel avfart på vägen hem. Det stör mig att de lyckades störa mig!

Det kändes i alla fall bättre när jag fått berätta här. Folk ska få höra hur de funkar där på Plantagen i Farsta. Det är när kunderna är missnöjda som det visar sig vad företaget går för... Jag är inte en gnällig eller negativ person, jobbar själv i butik och vet hur man uppför sig och vad som är rimligt. De behandlade mig fel - fastän det är de som gjort fel.
johanna_zon3
Jag förstår att du vill ha upprättelse och hoppas att du blir trodd!

Här kommer mina blå papegojtulpaner!

Jag planterade mina realökar i sonens sandlåda så de är lätt att förpassa, vart vet jag inte.

[attachment=65756:mina_bl_...ojtulper.jpg]

/Johanna
malarmaster
CITAT (johanna_zon3 @ 26-10-2011, 15:01) *
Jag förstår att du vill ha upprättelse och hoppas att du blir trodd!

Här kommer mina blå papegojtulpaner!

Jag planterade mina realökar i sonens sandlåda så de är lätt att förpassa, vart vet jag inte.

[attachment=65756:mina_bl_...ojtulper.jpg]

/Johanna

smaken är som baken,själv älskar jag flerfärgade tulpaner o har en stor rabatt fylld med just olika varianter på rött/gulfärgade,har dessutom lyckats få tag på gamla sorter som återkommer stadigt.
plantagen är ju ett återkommande tema,finns flera trådar om blomsterkedjor men ett som man nog kan enas om är att personalen generellt sett inte är trädgårdsutbildad utan kassa/uppackningspersonal i första hand,vill man ha råd bör man istället gå till en plant/gardencenter med intresse för växter. att just bara tre påsar skulle vara felmärkta tror jag inte på,de är ju maskinpackade troligtvis i holland .men de flesta kunder tiger still o vill inte bråka.Ulf
johanna_zon3
Ulf; Jag köpte tulpanlökarna på 75%-rean förra året och tycker personligen att det finns viktigare saker att strida för än felpack av tulpaner för en struntsumma. Sedan tycker jag att det är viktigt att man blir trodd när man påvisar att något är fel och att misstaget rättas till med eventuell kompensation.

Det är väl för väl att det finns olika sorter så att man kan välja vad man vill ha för färg och form på blommorna i sin trädgård :-))!

Anna-Karin Lundberg
Johanna, dina blåa papegojtulpaner ser t som mina! Jag hittar inte bilden jag tog på mina, men ska leta.

Plantagens fel var att de blev störda på mig - när jag berättade att det var fel på lökarna. Jag fattar att tanten som jobbade när jag köpte dem inte gjorde fel, hon visste ju inte. Varför är det då så svårt att vara på kundens sida när denne sen kommer och visar felet? Hade jag jobbat där hade jag sagt "fan va synd, vi hade ingen aning, va bra att du sa till". Men tanten blev stött och sur!

Klart att det finns bättre ställen, jag handlar helst på "riktiga" (privatägda) handelsträdgårdar där personalen månar om de kunde de lever av.

Mina tulpaner var praktexemplar - men fel färg. Man gillar olika och jag gillar inte rödgula blommor. Problemet är att jag inte gillar att slänga bort nåt som lever, min filosofi är att jag tar hand om det levande jag tagit hit. Det stör mig att behöva gräva upp och ta bort något som trivs och lever här. Kanske löjligt med tulpanlökar, men jag tänker så. Nu har Plantagen stört mina cirklar, jag hade aldrig tagit in dessa i min "familj" om jag visste hur de såg ut. Nu grunnar jag på hur jag ska göra - för jag måste frångå mina principer. Antingen gräva upp dem och ge bort dem eller stå ut med att ha fel färg på min rabatt. Jag hoppas att de inte kommer upp i vår, då är problemet löst. Såna "fina" tulpaner förökar sig inte så lätt va?

Jag kan inte kasta levande växter på komposten bara för att jag ledsnat på dem. Jag övar mig på att ge bort dem till vänner som vill ha, men jag känner ändå att de som kommit till mig ska stanna här och vara trygga. OK, jag fattar hur det låter, men jag har i hela mitt liv levt med djur. Ofta såna som andra inte vill ha och därför har "dumpat". Sånt tycker jag är dålig stil, ett svek. Jag vill inte känna mig som en svikare, gäller både djur och växter. Därför behåller jag det som kommmit i min vård. Då lever jag efter mina principer och det känns bra. Fast ibland blir det ett dilemma, jag erkänner det.
abbbe
Det egentliga problemet är att det inte finns blåa tulpaner.
Plantagen Farsta
Hej,

Det är oerhört ledsamt att läsa ditt inlägg som rör vår butik. Jag kan bara beklaga att du fått ett sådant bemötande. Det finns ingen ursäkt för det!
Vi har upprepande gånger pratat om vikten att ta hand om våra kunder på ett vänligt och proffsigt sätt. Jag, liksom du värderar det bemötandet högre än allt annat inom butiksarbetet. För självklart är det så att vi finns där för våra kunder.
Jag skulle gärna vilja att du kom tillbaka till butiken och träffade mig så att jag kan hjälpa dig med den felaktigt utvecklade löken och förhoppningsvis även ändra dina åsikter om oss som arbetar här.

MVH

Jennie Magnusson

Anna-Karin Lundberg
Tack Jennie för ditt inlägg! Det inger hopp att även "Plantagen-folk" hänger här.
Plantagen Farsta
Hej

Jag skulle gärna prata med dig, om du har möjlighet att ringa till butiken, 08-447 57 60.

/Jennie
Aqvakul
CITAT (abbbe @ 27-10-2011, 13:38) *
Det egentliga problemet är att det inte finns blåa tulpaner.

tummenupp.gif
johanna_zon3
CITAT (Aqvakul @ 27-10-2011, 16:42) *
tummenupp.gif



I det här fallet var inte det problemet.


Det ser ut att lösa sig i alla fall! :-)

/Johanna
Peztis
Vad bra Johanna att du nu har fått en ordentlig kontakt med Plantagen-butiken!

Detta leder till att jag måste få berätta om min eget Plantagen-händelse. Ursäkta om jag kapar tråden.

För en dryg månad sedan så grävde jag upp en hel rabatt där jag har en liten-liten fontän och en massa blommor runt. Tänkte att jag skulle passa på att byta ut dammduken, jag hade ju ändå en påse kvar nere i garaget.
När det då var dags tt lägga dit den nya dammduken insåg jag att jag varit alldeles för ordentlig och snyggt vikt ihop resterna av dammduken, det var liksom bara slamsor kvar. OK, då får jag väl packa in mig och sonen i bilen för en sväng till Plantagen i Märsta. Men som tur var ringde jag först för de har helt slutat med dammprylar! Och en hel del annat växtrelaterat (som vettiga växtbelysningar) har fått styka på foten till förmån för servetter, ljus, termosar och annat jag lan köpa på ÖB, Rusta, Jysk osv.
Så jag skrev ett surt och irriterat mail till huvudkontoret på begäran av Plantagen-kvinnan i Märsta.
Hörde inte ett pip...

När jag sedan läste denna tråden så blev jag påmind och skickade en notis om att de åtminstone kunde höra av sig. Och det gjorde han som är informationsansvarig på huvudkontoret en kort stund senare.

Om du informationsansvarige läser detta, ursäkta men maken till klyschor var det länge sedan jag var med om! "Spännande framtid, utmananing, stora förändringar..." Ja, ni vet och har säkert hört allt förr. Vad jag dock irriterade mig mest på var att jag skriver ett riktigt anklagande och surt mail och han inte ens förstod att jag ville ha ett svar. Fick liksom berätta för honom att om man vill behålla kunder så ska man definitivt ALLLTID återkomma på eller annat sätt just när det gäller klagomål. Vilken marknadsföringsskola gick han i, tro...?

Plantagen har gjort många bra saker den senaste tiden (kurser, klubben, en mycket bättre hemsida osv) men jisses, de har mycket kvar. Tyvärr så rider de på att de slår ut alla andra mindre handelsträdgårdar och kan bete sig rätt illa - kunderna är fortfarande hänvisade till dem.
smuleborg
Ni i Stockholmsområdet - Zetas! För urvalet och bemötandet.
Fågelvägen
Jag håller helt med dig, smuleborg! Många påstår att Zetas är dyrt, så jag har jämfört en del av Plantagens och Zetas' priser. Jämförelsen har inte alls varit till Plantagens fördel alla gånger.
Zetas har verkligt kunnig personal, som dessutom är inspirerande, problemlösande och intresserad. Urvalet är spännande och varierande och det pågår en ständig plantvård. Zetas är värt en lååång utflykt!

Vad som gör mig dyster i Plantagen (jag har besökt 3 av dem i Stockholmstrakten) är att de verkar sköta plantorna rätt dåligt. Eller inte alls, verkar det som. Är det torrt och varmt flera veckor står plantorna och torkar ihjäl utan att någon plockar bort vissnade växter. Många perenner verkar också ha stått i samma krukor i åratal. Frågar man något läser personalen på etiketten. Det kan jag göra själv.

Däremot vill jag inte klaga över den enda Plantagen-reklamation jag haft (i Värmdö-butiken). Jag fick för några år sedan en felmärkt rhododendron, ringde först och förde sedan plantan tillbaka. Jag blev helt sakligt och vänligt bemött och fick två mindre plantor istället för den stora rosa/orangefärgade ( sick.gif )
Försäljaren nämnde att de fått en hel container med felmärkta plantor från sin leverantör. Jag antar att det är den verklighet Plantagen-butikerna lever i: fel färg på rhododendron, röd-och gulrandiga tulpaner... Om avtalen med leverantörerna görs centralt, med bl.a. felmärkta plantor som följd, så ska personalen i butikerna få utbildning i hur man bemöter de besvikna och arga kunderna.

Förr sade man att en arg kund berättar för 7 vänner och bekanta hur h*n blivit bemött. Uttrycker man sin ilska på nätet är det kanske 70, 700, 70000? som lär sig undvika en butik eller ett företag. Sådant är svårt att reparera. Bra att Plantagen i Farsta nu verkligen försöker bemöta Anna-Karins kritik! tummenupp.gif
Samsara
Plantagen i ett nötskal i alla fall. Jag har ju "jobbat" där men vi fick ju fortfarande ha kvar vårt namn till nu i höst. Men det enda Plantagen är duktiga på (även dem högre cheferna) är att lova en massa saker och sen inte hålla dem även till kunder. Kundservice är inget som dem brukar vara måna om. Det är kanske bra att vissa av Plantagens butiker är bra, hur skulle dem annars kunna gå runt?
Tyvärr när man kommer och ska reklamera så oftast så är det "jobbigt" och vi kunder kan "inget". Sen hjälper det inte att personalen inte kan något heller, vet inte hur det är hos andra. Men i Malmö, Lund och Burlöv så är kunskapen väldigt liten. Jag fick förklaring att en hallonbuske inte sprider sig med rotskott och det är bara den ynkliga pinnen som ger bär. Jaha, hur blir det en buske då? var min tanke. Jag pressade lite mer ang. hallonbusken och rotskotten, vips så var historien annorlunda. Den kunde ibland skjuta ut rotskott men dem var lätta att ta bort. Min tanke var yeah right, Round Up fungerar ju inte, grävskopa kan fungera. Men nu har jag fått något "supermedel" från en bonde så jag får väl se om jag får bort dem till nästa år.
Tyvärr verkar det vara en röd tråd igenom Plantagens affärer att ha dåligt bemötande, dålig växtkvalité och dyra växter. Såg prisskillnaden när vi fick in Plantagens växter och blandade dem med våra.
Hoppas nu dem i Farsta tar till sig ditt inlägg och att dem bättrar på sig med kundservice med mera och att du och dem andra kunderna får bättre bemötande!
Anna-Karin Lundberg
Jaha, en liten uppdatering om hur det gick. Butikschefen Jennie på Plantagen i Farsta skrev ju här och bad mig ringa. Jag gjorde det, men det tog lite tid innan vi båda hade tid att prata med varann, jag har svårt att ringa under arbetstid. Tillslut fick vi ialla fall kontakt och hon frågade om jag hade fått nya lökar och undrade lite om vad som egentligen hände.

Hon hade pratat med personalen och beklagade att jag blivit bemött så. Hon önskade att jag kontaktat henne när jag kände mig dåligt bemött, men det finns ju gränser för hur mycket man orkar bry sig - jag hade ju varit där några gånger redan. Men OK, det var bra att jag ringde även om den här lilla saken med felsorterade lökar känns som att den blivit onödigt stor. Men som jag tidigare skrev, det ena leder till det andra och beroende på vad som händer under vägen så blir ibland själva resan större än målet.

Men varför är det så svårt att erkänna att man sålt en felaktig vara? När jag tillslut fick de där påsarna med nya lökar så avslutade personalen med "nej, de KAN inte ha varit röda - för jag köpte också blåa lökar förra året, och de var blå!".

Jaha, jaja, jag har ju fått bekräftat att jag blev dåligt behandlad och det var det viktigaste. Jag skulle få ett presentkort på posten som plåster på såren, men idag har det gått två veckor sen vi pratade och inget presentkort har kommit.

Här är en bild på mina "blåa tulpaner", de som måste ha legat kvar i jorden sen innan, för de blåa måste sorkarna ha ätit upp, för felsorterade kunde de INTE ha varit". De nya lökarna jag fick är planterade på annat håll, vi får se i vår hur de ser ut...
johanna_zon3
Hej!

Dina blå papegojtulpaner liknar mina blå ;-)!

Trist att det inte blev ett bra avslut på den här historien :-(. Väldigt olyckligt att du inte fått ditt "plåster". Utlovas det något sådant är det viktigt att se till att det kommer fram inom skälig tid annars finns ju risken att det får motsatt verkan. De hade kunnat göra det lätt för sig och överlämnat presentkortet när du fick de nya påsarna med lökar. Hade de haft ett leende på läpparna (läs kundvänlig) så hade saken varit biff. Orsaken till att det inte blev så har nog faktiskt inte med dig att göra.

Om du orkar kan du ta det till högre instans via mail och länka till den här tråden så att de ser att du inte är ensam att få felpack på de blå papegojtulpanerna. Viktigast för Plantagen är väl att du poängterar de upprepade bristerna i kundbemötande.

/Johanna
Lavin
Angående det där med att inte kunna göra sig av med växter. Om du ger bort dom till en vän som verkligen tycker om dom så är det ju bättre för dom att bo där dom blir älskade! Istället för att stå och bli irriterade på. Så tänker jag och det hjälper =) Släpp tulpanerna loss det är vår!
Anna-Karin Lundberg
Åh, Lavin, du förstår mig! Jag fattar att det låter galet, inte alla vet hur det känns med "överdriven" respekt för växter man tar in i sin trädgård.

Jo, du har helt rätt. Bättre att flytta till nån som vill ha den, blir glad och verkligen gillar dem. Och jag försökte gräva upp dem, så de kunde få växa på annan plats i trädgården där jag har lite gula växter (såna jag gillar "trots" att de har gula blommor när de blommar) och de var ju inte så fina ihop med de rosa. Men så som det går när man gräver upp lök: Några kom upp, flera blev förstörda och jag ville inte riskera att gräva upp de rosa. Hm, nu är några flyttade, några är förstörda och några är kvar. Jag får flytta de kvarvarande direkt efter blomning trots att det inte är lika bra för dem.

Jag tränar på att ge bort såna jag inte tycker jättemycket om, och eftersom personen som får dem också blir glad så är det ju verkligen en win-win-stiuation!
Lavin
Jag kan ibland flytta på stenar som ser lite ensamma ut, så jag har nog problem med gränsdragningen för min empati... men det gör ju inte så mycket. Min roliga, och nu lätt dementa, farmor har tagit in trädgårdstomten i vardagsrummet. Hon pratar med den och ställer fram lite extra kakor, som hon äter upp själv och sen glömmer bort att det är hon som ätit upp dom. Då är tomten duktig.

Man är aldrig ensam om man besjälar växter och stenar, och det blir lite mer mening i det man gör, även om det kan göra en lite blödig ibland.

Tråkigt att lökarna inte ville komma upp! det är bökigt hur man än gör där, tar man de när de blommar så får man dom hela men då är det ju lätt att stjälken lossnar.

Jag har blivit helt tokig i gult, men jag tror att det är för att det nya huset är gul-aprikost tegel. När jag började med trädgård för 10 så sen så var det bara vitt som gällde, sen smög det sig in ljusblått, följt av rosa och djuprosa. Nu köper jag knallgulla hattar och smörbollar. Väntar på mitt första oranga inköp =)
ingrid fuxwall
Själv har jag köpt väldigt fina blå svarta tulpaner på Lidel
niggle
Tur att vi har fri företagsamhet i vårt land, så att alla kan få som dom vill.
För egen del går jag bara till "drakar" typ Plantagen, IKEA, Elgiganten, mfl. i nödfall.
Budskapet är entydigt från min sida. Gynna smått och lokalt!
Peztis
CITAT (niggle @ 03-12-2011, 20:05) *
Tur att vi har fri företagsamhet i vårt land, så att alla kan få som dom vill.
För egen del går jag bara till "drakar" typ Plantagen, IKEA, Elgiganten, mfl. i nödfall.
Budskapet är entydigt från min sida. Gynna smått och lokalt!

Jomen visst är det bra att göra det. Men vad göra när det enda man har rätt nära är Plantagen. Jag har ju inte sådan där jättelust att åka flera mil för att gynna dem "lokala" butiken. Å då bor jag ändå i Sthlms-trakten!
Zetas ligger ju på "fel" (el eg rätt eftersom jag är uppvuxen och hjärtat ligger söder om stan) sida om stan för mig och det är mååånga mil dit. Då blir det liksom Plantagen som det är 6-7 km till... I Väsby fanns det förr två-tre små trädgårdshandlare men de har lagt ned. Stort tyvärr!
smuleborg
Jag glömmer alltid vad den heter, strax norr om Stockholm. Svänger av vid Solna, eller vad det nu är. Rätt bra utbud. Vi bor 3-4 mil norr om Stockholm, vi spontanköper inte på Zetas. Vi samlar ihop, tar en tur ett par tre gånger om (trädgårdsårets-)året. Det funkar.
Lokan
Menar du den som finns vid Ulriksdals slott?
Anna-Karin Lundberg
Tänkte bara berätta att jag har fått det där utlovade presentkortet , som skulle vara som "plåster på såren", det tog bara fyra veckor...

Vad är det man säger, man "skall icke förakta små sår och fattiga vänner"?
Nu får man väl anse att den här lilla historien är avslutad, ett litet sår som blev ganska stort. Tack för att jag fick skriva av mig och att ni orkat läsa.
katah
Jag undviker också plantagen så gått det går.
För det mesta blir jag bara besviken där.
Gardenas bevattningssystem till växthuset är helt egen kapitel, de har någon bas-paket,
eller inte ens alltid det, och sedan absolut inga reservdelar, inte kan man beställa heller,
och den som kan kommer i morgon ( då jag inte handlar där) och nej vi vet inget om det...

Så länge de har Hasselfors eko-jord handlar jag väl mina påsar där, men om jag har vägarna förbi ett par andra butiker tar jag mig hellre dit än Plantagen.
DykUnderYtan
Intressant läsning... just Plantagen i Farsta är den jag besökte oftast förr, då den ligger närmast men jag vet inte vad som hänt med butiken. Gamla personalen som i alla fall kunde något verkar vara utbytt mot små skolungdomar (känns det som) som är totalt okunniga, växterna står och förfaller (såg flera gånger i våras en massa växter som bara fått stå och dö för att de inte fått vatten, då bara undanskuffade under ett bord eller så), pratar om perenner. Otrevliga kan de också vara så det liknar ingenting.

Jag gjorde ett köp i våras men ångrade mig redan i kassan när det gällde en av växterna. Jag fick då ett litet kvitto i min hand, ett "tillgodokvitto". VA?? sa jag (som ändå just hade betalat kontant), får jag inte tillbaka min hundring? "Nä, det är så här vi gör" svarar "snorkfröken" (ja för inte var hon då gammal, bara ung och spydig). Då jag var alldeles ensam i den kassan så kände jag ingen panik med köande bakom mig, utan förklarade lugnt att det inte varit några som helst problem tidigare, att få tillbaka pengarna (var där och gjorde ett återköp en gång tidigare). Hon sa att jag kunde gå in och leta upp något annat istället. Men då jag redan gått flera varv utan att hitta något så kändes det inte okej. Fick stå och förklara och dividera en stund innan hon till slut sa "JAHA, då får du väl det då" och kastade fram ännu ett kvitto som jag skulle skriva på innan jag kunde få tillbaka pengarna. Ja, ungefär den stilen verkar det vara på personalen på Plantagen i Farsta nu för tiden... i alla fall tidigare i år. Nu har jag inte varit där sedan i somras, då jag ledsnat på att se döda blommor, okunnig personal och trista bemötanden.

Tråkigt är det, när man har butiken så nära men ändå inte vill åka dit... sad.gif
Peztis
De verkar ha ett samarbete med studenter som extrapersonal och inte med vanliga arbetssökande så därav den kanske tråkiga och okunniga peronalen...?
smuleborg
Gynna inte Plantagen; vi som bor i Stockholm har alternativ. Ni som bor annorstädes, det finns alternativ. Det finns en annan aspekt, Plantagen m.f.l. köper upp och har sig. Det är inne med trädgård, balkonger. Låt oss gynna det som är äkta, hållbart. Det är inte dyrare för oss konsumenter, snarare billigare i kronor räknat.

Jag vet inte om jag orkar skriva om Weibulls på Sveavägen i Stockholm. Nu är den uppköpt av en kedja, jag minns inte vilken. Gränsforskrukor säljs inte där längre, det är inte lönsamt.

Vi, i Stockholm, har fortfarande Zetas. Det är vi tacksamma för.
gardenalkoholic
Jaha ja,,,trodde i mitt stilla sinne att det va endast på "mitt" plantage de jobbade med ointresse. Har sett hur pesonal ställer upp fruktträd efter fruktträd i fina rader där dom ska stå. Problemet,,ja personaler ser det inte som ett problem,,är att rotklumpen hamnar UNDER vatten,, eftersom det rinner smältande saltvatten ifrån väg och parkering,,JUST där deras fina nyimporterade växter ska stå.

Att dom själva fick vada ut i vattnet togs det ingen notis om,,,kanske klarar sig dom stackars träden i år eftersom snön lyser med sin frånvaro, den som lever får se,,,,,,,,,,,,,
Aleksandra
Hej! Förstår att du är besviken. Inte för att jag är en expert, men jag har alltid hört och läst att det inte ska existera blå tulpaner överhuvutaget. Så jag är väldigt skeptisk till alla som säljer sådana. Snacka om falsk marknadsföring i så fall!
Anna-Karin Lundberg
Ja, det är dåligt att sälja en vara som inte är så som den framställs på förpackningen. Finns inga blå tulpaner behöver man inte trycka blå pappersbilder till förpackningen.
Men när blommorna är rödgula och inte alls i närheten av hur man skulle kunna föreställa sig, då ska det inte tjafsas med kunden. Det är viktigt att både butik och leverantör får veta att det är fel på varan, hur ska de annars få veta vad de säljer? Jag fick ju lite blandade budskap därifrån, det tog rätt många besök innan jag fick upprättelse. Nu har jag i alla fall fått nya lökar och de är planterade på annan plats. Det blir väldigt spännande att se vad som kommer upp i vår! Det är OK så länge de är åt det blålila hållet, men jag vill inte ha röda, gula eller oranga!
Putte-sthlm
Man blir upprörd & arg när man läser din historia. Hoppas verkligen att Plantagen tar lärdom av händelsen, för sin egen skull
Plater
Fler har väl sagt det tidigare på detta forum, men man får ju vad man betalar för. Plantagen är ju i det närmsta en fabrik med massproducerade plantor med i regel okunnig personal. Jag försöker att undvika dem så långt det går - inte för att jag har något emot vinstdrivande företag utan för att utbudet av växter minskar drastiskt när de tar marknadsandelar.
stjärnflickan
Oj vad jag blir ledsen när jag läser det här... Jag vet att allt eftersom Plantagen har tagit över gamla handelsträdgårdar har de blivit tvungna att anpassa sig till deras profil som ska vara likadan i hela Skandinavien (och Irland). Det är verkligen synd att de kör över och dödar alla små företagen. Jag har inte varit ner i Farsta så ofta sedan Hortus blev såld till Plantagen, försöker fortfarande gynna dom små handelsträdgårdar som finns vid Ågesta, Skarpnäck och Tyresö och runtomkring. Var där i somras dock, och började nästan gråta hur allt hade förfallit. Jag jobbade själv där för ca 13 år sedan, då var ägaren fortfarande vid liv och visningsträdgården var jättefin. Vissa av gamla personalen fanns fortfarande kvar, men visningsträdgården tillhörde Stockholms kommun numer, tänk vilken fin park dom kunde få av den! Bara röja lite, massor med udda träd och underbar damm, allt designad av Helge Lundström!

Det är nästan lotteri att man hittar rätt person o fråga på Plantagen. De ska ju ha en trädgårdsmästare i varje butik. Just det, bara en! De som jobbar i kassan vet ingenting om trädgård (i de flesta fall) så det är ingen idé o fråga dom, de ska bara ta betalt. Alla avdelningar har nån som kan just detta område. Som på ICA, man ska inte fråga om brödet är färsk av dom vid fiskdisken... Och som sagt, det finns inga blåa tulpaner. Likaså man ska inte tro på växtfärgerna på Bakkers katalog heller...


Lise-lotte F
Ledsen för att du blivit illa bemött,själv handlar jag på Plantagen i Mörby.Jag blir alltid väl bemött men någonting som jag märkt med dessa större kedjor är att kvaliteten är mindre bra och priserna ibland löjligt höga och om de har rea är det bara att hoppas att du hinner ta tunnelbanan hem innan de dör.Då jag inte har bil blir jag hänvisad till de butiker som ligger nära kommunala färdmedel.Jag kommer själv från Norrland och där är det mer vanligt med handelsträdgårdar.Jag minns tillbaka på dom med värme och minns lukten av jord och fukt.Jag önskar att det varit mer ekonomiskt möjligt att etablera sådana även i större städer,kanske finns det om ni vet något får ni gärna tipsa mig.

Mvh Lise-lott
Bassam
Hej
Vi måste vara allvar med dom och de måste betala till vårt arbete bensin och tiden. Före att de behandlas Kunderna illa. Många av våra vänner har drabbats av dem
H.Bassam

Peztis
Jag håller med dig Bssam!

Om jag nu har lagt ned tid och kostnader för att ta mig dit och klaga så ska de faktiskt ta det i beaktande!
Oftast så gnäller man ju inte för att det är roligt att gnälla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon