CITAT (Överbölingen @ 14-12-2011, 08:30)

Vi har en Zilga. Zonen är 5/6. 3 år.
Frågor:
1. Hur länge kan den krukodlas i växthus? (Marktegel på golvet). Beskärs enl Blomkvistboken.
2. Har hört att någon i omgivningen har Zilga och medan hon hade den i växthuset blommade den inte och satte ingen frukt. Därmot när hon flyttade ut den. Skall man således ha den ute? Krukan vinterförvaras fn (vinter 2011/12) ute med gnagskydd.
3. Behövs vindskyddpå friland?
4. Behövs arrangerad ljus- och värmefångare? Vi har funderat på en murad 120 graders vitmålad mur/plank med spetsen mot N.
5. Tips på jord? Befintlig är näingsrik lera och mjäla.
Jag bor i Falun, zon 5 och ett ganska kallt läge. Har haft min Zilga utomhus spaljerad mot en östervägg sen 1996. Något år har sen vårfrost tagit blomningen så att den blivit utan frukt, men det var framför allt när den var liten. Nu växer den "vilt" och jag klipper den på känn så den inte tar över allt. För den är mycket starkväxande när den kommit igång, så en kruka blir nog snart för liten. En granne hade den i växthus där den snart "sprängde väggarna", men den både blommade och gav frukt så utomhus verkar inte nödvändigt av den anledningen. Min har vanlig trädgårdsjord, jag tror jag blandade med torv vid planteringen då den tillhör de vindruvor som föredrar sur jord. Mycket vacker är den, med sina blå druvor på röda skaft. Druvorna smakar gott men är väldigt kärniga, det stör inte mig (och fåglarna) så mycket men familjen avstår : ) Kanske blir det bra vin om man är road av sånt....
DSCN0405.jpg ( 196.56k )
Antal nedladdningar: 30
vitis_labruska_Zilga_2006_08_29_21_52_39.jpg ( 137.38k )
Antal nedladdningar: 26