CITAT (Ranunculus @ 05-12-2011, 21:59)

Jag har dragit upp massor med Helleborus. Färska frö är bäst, men det kan gå även med frö från frölistor. Dock gror sällan så många. Det är nödvändigt att lägga torra frö i vatten med en droppe diskmedel i. Fröerna bör ligga i vattnet 1-2 dygn.
Jag har köpt en hel del Helleborusfrö från Tasmanien. Eftersom de har årstider tvärt emot oss så kommer fröerna i Januari, de har då förvarats i plastpåse på fuktig vermiculit i 40 dygn innan de skickas. När jag får fröerna så lägger jag hela paketet direkt i kylskåpets kallaste del. Där får det ligga i 40 dygn. Efter ca 35 dygn börjar de första fröerna gro. Det gör att fröerna kommer att gro när vi har vår. Det har fungerat himla bra för mej. Den största svårigheten är att få fram snygga dubbla former. på 10 plantor är det sällan mer än 1 som är riktigt snygg.
De kraftigaste plantorna blommar år nummer 3, de flesta på sitt 4:de år.
Om man missat samla frö, så är det bara att hämta babyplantor under moderplantorna, det brukar bli massor.
Ulla
Intressant! Tack för svaret och tipsen! Jag ska vara noga med att inte luka under de plantor där jag missade att ta frö, kanske det kommer några babyplantor i vår

Varifrån har du beställt fröerna? Och ungefär vad kostar frakten mellan Tasmanien o Sverige?