|
Åka buss, Trafikfarliga fordon? |
|
|
jaj-51
|
24-01-2012, 07:14
|
Gäster

|
Göteborgs Posten 24/1Nu har det blivt bättre 55 procent av bussarna klar årliga besiktningen De kontroller som gjorts ute i trafiken har ofta skapat stora rubriker och många körförbud på bussarna. Åk kollektivt ?
|
|
|
|
|
24-01-2012, 07:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 45

|
CITAT (jaj-51 @ 24-01-2012, 07:14)  Göteborgs Posten 24/1Nu har det blivt bättre 55 procent av bussarna klar årliga besiktningen De kontroller som gjorts ute i trafiken har ofta skapat stora rubriker och många körförbud på bussarna. Åk kollektivt ? I Gbg är det förenat med livsfara.
|
|
|
|
|
24-01-2012, 08:49
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296

|
Trots alla dessa fel har det mig veterligen aldrig inträffat någon olycka pga dessa. Fast nog är det alarmerande.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
jaj-51
|
24-01-2012, 08:59
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 08:49)  Trots alla dessa fel har det mig veterligen aldrig inträffat någon olycka pga dessa. Fast nog är det alarmerande. Nja Några har fastnat i dörrar och släpats med en bit. Några bussar har börjat brinna under färd. Någon buss tappade ett hjul under färd ! Några av rubrikerna jag min. Det där med dåliga bromsar kanske bar är en krock ...
|
|
|
|
|
24-01-2012, 09:05
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem sedan: 04-11-2005
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 08:49)  Trots alla dessa fel har det mig veterligen aldrig inträffat någon olycka pga dessa. Fast nog är det alarmerande. Fast just ett sådant tankesätt är nog en väldigt vanlig orsak till att det tydligen alltid måste hända något allvarligt innan man agerar.
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
24-01-2012, 09:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 45

|
Sedan är det ju också sättet dom kör. Här finns det många hållplatser men dom gasar på för fullt alltid och sen tvärbromsar. Och inte att tala om alla dessa många gatubrunnar som dom nästan hoppar över.
Förbi skolan och dagiset kör dom aldrig i 30 utan i full fart.
Man vill att även handikappade och äldre skall åka kommunalt istället för färdtjänst. Men man hinner inte sätta sig innan han/hon kör. Har man då yrsel som jag, då ligger man på näsan.
Jag testade att ta bussen, men för mig är det omöjligt. Även sambon tar bilen när han måste till stan för behandlingar. För som han säger efter en bussresa hit är nyttan av behandlingen borta.
Elisabeth
|
|
|
|
|
24-01-2012, 09:59
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem sedan: 10-08-2007
Medlem nr: 11 952

|
Jag har ingen bil och har aldrig haft, jag åker verkligen mycket buss och har alltid gjort.
Försämringen i Göteborg är verkligen stor och så uppenbar under de senaste 5-10 åren (man borde ha fört anteckningar så man visste när man märkte att det började gå utför). Själva omsorgen om bussarna har liksom släppt; säten kan vara trasiga i evigheter, spännband för bagage och barnvagnar kan vara bortslitna utan att ersättas, en sådan lista kunde göras lång ... och detta förutom en mkt större tendens att de stannar eller aldrig kommer pga av tekniska fel. Ja, det är verkligen en högst märkbar försämring för oss som åkt mycket och länge.
Jag sätter det helt klart i samband med "avregleringen", nu gäller ju ett anbudsförfarande som enbart handlar om pengar.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
24-01-2012, 11:31
|
Gäster

|
Åker inte längre själv i bussarna, men har sett/hört hur de bussar som kör genom bår by har blivit i sämre skick och några nya verkar det inte finnas på inköpslistan. Skolbussarna är ju viktiga för elever som ska till stan och man hoppas att inget händer med dem ......
|
|
|
|
|
24-01-2012, 12:40
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem sedan: 04-08-2005
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Ugglemormor @ 24-01-2012, 11:31)  Åker inte längre själv i bussarna, men har sett/hört hur de bussar som kör genom bår by har blivit i sämre skick och några nya verkar det inte finnas på inköpslistan. Skolbussarna är ju viktiga för elever som ska till stan och man hoppas att inget händer med dem ......  Har du flyttat till Göteborg???
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
Ugglemormor
|
24-01-2012, 12:53
|
Gäster

|
Tillståndet på bussar verkar vara mer omfattande än enbart i Göteborg. .....
|
|
|
|
|
24-01-2012, 13:13
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
Roligast i Göteborg är kanske fällknivsbussarna, larverna, ledbussarna, eller vad man vill kalla dem. De längsta och mest svårmanövrerbara (linje 16) går också på några av de jävligaste och brantaste gatorna. Vågar inte åka buss när det är halt, eftersom de inte har vinterdäck och förarna har som vana att gasa ut ur kurvorna - precis som när det är sommarväglag - brukar de vika sig på mitten eller sladda av ganska ofta. Jag har kört min gamla Audi med slicks, men vill inte att bussarna jag åker med ska ha det. (slicks är däck utan mönster, typ, bra fäste på torr asfalt men inte annars)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
24-01-2012, 13:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 45

|
Linje 16 är väl den som går från Tuve till Östra eller? Gjorde det i alla fall förut
|
|
|
|
Azur
|
24-01-2012, 13:57
|
Gäster

|
CITAT (Pirum @ 24-01-2012, 13:13)  Roligast i Göteborg är kanske fällknivsbussarna Farligast i göteborg är spårvagnarna. Inte att åka med, utan för övriga i trafiken. Innan stockholm också fick spårvagnar så dödades och skadades mycket fler i trafiken i göteborg än i stockholm, och skillnaden berodde helt på spårvagnarna. Nu har vi också spårvagnar, och antalet skadade och döda i trafiken har skjutit i höjden. Problemet är tydligen dels att folk inte "ser" spårvagnar utan stiger ut framför dem, dels att spårvagnar verkar röra sig långsamt men faktiskt är ett tåg som rör sig mitt bland oskyddad trafik och gående, och likt alla tåg har svårt att stanna snabbt. Fast det här hör man aldrig något om när spårvagnar diskuteras. Det finns nån romantik kring spårvagnar som gör att de inte bedöms som andra trafikslag. Bussar, ja... Visste ni att lokaltrafikbussar inte har vinterdäck? De kör på "åretruntdäck", det blir för dyrt att skifta däck årligen. Så det är inte så konstigt att bussar halkar omkring som Bambi på isen när det är halt.
|
|
|
|
|
24-01-2012, 15:37
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296

|
CITAT (Azur @ 24-01-2012, 13:57)  Farligast i göteborg är spårvagnarna. Inte att åka med, utan för övriga i trafiken. Innan stockholm också fick spårvagnar så dödades och skadades mycket fler i trafiken i göteborg än i stockholm, och skillnaden berodde helt på spårvagnarna. Nu har vi också spårvagnar, och antalet skadade och döda i trafiken har skjutit i höjden. Problemet är tydligen dels att folk inte "ser" spårvagnar utan stiger ut framför dem, dels att spårvagnar verkar röra sig långsamt men faktiskt är ett tåg som rör sig mitt bland oskyddad trafik och gående, och likt alla tåg har svårt att stanna snabbt.
Fast det här hör man aldrig något om när spårvagnar diskuteras. Det finns nån romantik kring spårvagnar som gör att de inte bedöms som andra trafikslag.
Bussar, ja... Visste ni att lokaltrafikbussar inte har vinterdäck? De kör på "åretruntdäck", det blir för dyrt att skifta däck årligen. Så det är inte så konstigt att bussar halkar omkring som Bambi på isen när det är halt. Har du vederhäftig statistik på spårvagnarnas farlighet?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
24-01-2012, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem sedan: 04-08-2005
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Azur @ 24-01-2012, 13:57)  Farligast i göteborg är spårvagnarna. Inte att åka med, utan för övriga i trafiken. Innan stockholm också fick spårvagnar så dödades och skadades mycket fler i trafiken i göteborg än i stockholm, och skillnaden berodde helt på spårvagnarna. Nu har vi också spårvagnar, och antalet skadade och döda i trafiken har skjutit i höjden. Problemet är tydligen dels att folk inte "ser" spårvagnar utan stiger ut framför dem, dels att spårvagnar verkar röra sig långsamt men faktiskt är ett tåg som rör sig mitt bland oskyddad trafik och gående, och likt alla tåg har svårt att stanna snabbt.
Fast det här hör man aldrig något om när spårvagnar diskuteras. Det finns nån romantik kring spårvagnar som gör att de inte bedöms som andra trafikslag.
Bussar, ja... Visste ni att lokaltrafikbussar inte har vinterdäck? De kör på "åretruntdäck", det blir för dyrt att skifta däck årligen. Så det är inte så konstigt att bussar halkar omkring som Bambi på isen när det är halt. Stockholm hade faktiskt spårvagn före Göteborg. Elektrisk spårvagn fick Sthlm 1901 och Göteborg 1902 men du kanske menar något annat? Numera finns ju bara tre olika i Sthlm, Nockebybanan, tvärbanan och den korta som går till Djurgården.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
24-01-2012, 16:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem sedan: 29-06-2004
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2012, 13:48)  Linje 16 är väl den som går från Tuve till Östra eller? Gjorde det i alla fall förut numera är det buss nr 17 - tidigare var det 34! Åker aldrig buss
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
jaj-51
|
24-01-2012, 16:53
|
Gäster

|
|
|
|
|
Azur
|
24-01-2012, 19:03
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2012, 15:37)  Har du vederhäftig statistik på spårvagnarnas farlighet? De brukar aldrig redovisas separat för att statistiken ser illa ut, ska se om jag kan hitta nåt. Hittade denna diskussion, men alla referenser är döda. Enligt Trafikanalys (2010) så är antalet dödade och svårt skadade 0.06 personer per miljard resta kilometer för tåg och ännu lägre för tunnelbana, medan den är 9.1 för spårvagn. Spårvagnar är alltså fantastiska 151 gånger farligare än tåg. Tyvärr är Trafikanalys PDF för vägtrafik (2010) mycket svårtolkad, men det verkar av figur 3.11 som att risken för vägtrafik är 2.5 svårt skadade eller dödade per miljard resta kilometer, dvs spårvagnstrafik är 3.6 gånger farligare än biltrafik. Eftersom spårvagnar har en så liten utsträckning stod de 2010 ändå för endast 10 dödsfall, eller 4% av alla dödsfall i trafiken.
Redigerat av Azur: 24-01-2012, 19:06
|
|
|
|
|
24-01-2012, 19:12
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
Spårvagnar är lömska. De borde ju vara ganska förutsägbara eftersom de går på räls, men det är de inte. De dyker upp från ingenstans vid de mest opassande tillfällen när man befinner sig i någon starkt trafikerad korsning i någon storstad man inte riktigt hittar i
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|