|
Mina husdjur, Tamråttorna och Mössen. |
|
|
|
29-01-2012, 16:55
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
Hej hej Tog kort på alla i dag, mina underbara husdjur vilket är tamråttor och pygmémöss. Pojkarna Rolle  Choko  Norton  Sören  Mårten  Grålle  Tjejerna Busan  Rymmis
Redigerat av flaxss: 29-01-2012, 16:59
|
|
|
|
|
29-01-2012, 17:56
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Har svårt för råttor/möss men jag måste erkänna att de är ganska söta. Roliga namn , antar att de speglar deras personlighet.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
29-01-2012, 19:11
|
Medlem
Antal inlägg: 981
Medlem nr: 35 230

|
Men så söta! Originella namn:-)! Är alla lika snälla som dom ser ut....
--------------------
Irene zon 3 :-)
|
|
|
|
|
29-01-2012, 21:29
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 29-01-2012, 17:56)  Har svårt för råttor/möss men jag måste erkänna att de är ganska söta. Roliga namn , antar att de speglar deras personlighet. Många tycker man är konstig som har dom som husdjur fast dom är ju helt annorlunda en vilda. En av dom första råttorna jag hade var kraftig och tjock hane (omplacering så han var äldre) var ganska rädd för han i början men han var en underbar och snäll råtta fast hans ganska bryska utseende. CITAT (Iren @ 29-01-2012, 19:11)  Men så söta! Originella namn:-)! Är alla lika snälla som dom ser ut.... Klart dom är snälla  bara man inte doftar katt om man ska klappa dom  CITAT (Rebecca @ 29-01-2012, 19:21)  Åh! Mårten ser exakt ut som min systers råtta Oreo, fast det är en hona. Så himla fina! Jag älskar tamråttor sedan min syster köpte sina två för snart ett och ett halvt år sedan. Oreo är dock lite plufsigare... men lika mysig ändå. Den andra, Canela (till vardags Nela) är ett riktigt litet energiknippe som är oerhört nyfiken på ALLT. Lite lik din Rymmis  Vad roligt att se dina fina vänner! Speciellt Sören blev jag lite kär i, vad fint tecknad han är!  Har du bilder ? Ja det är lätt att fastna för dom, trodde aldrig jag skulle fastna för råttor då pappa tog hem en (han jobbade då i djuraffär) för många år sen, efter det har både jag och mamma och mormor haft råttor i omgångar. Underbara är dom. Bägge mina råttjejer är väldigt nyfikna och ska undersöka allt, dom kelar inte alls utan runt runt runt. 5sek kan dom sitta i famnen och bli klappade sen vill dom upptäcka. Pojkarna är lite segare och dummare  tjejerna är riktiga akrobater på några sek är dom upp från golvet till längst upp till hatthyllan.
|
|
|
|
|
29-01-2012, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Vad söta husdjur du har <3  Amaira har ju också möss - har inte sett till henne på länge.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
29-01-2012, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
Skulle du inte kunna ta några "bättre" bilder på mössen ? Gillar dom små liven... Kul med folk som har lite annorlunda husdjur.
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
30-01-2012, 07:53
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (flaxss @ 29-01-2012, 21:29)  Har du bilder ? Ja det är lätt att fastna för dom, trodde aldrig jag skulle fastna för råttor då pappa tog hem en (han jobbade då i djuraffär) för många år sen, efter det har både jag och mamma och mormor haft råttor i omgångar. Underbara är dom. Bägge mina råttjejer är väldigt nyfikna och ska undersöka allt, dom kelar inte alls utan runt runt runt. 5sek kan dom sitta i famnen och bli klappade sen vill dom upptäcka. Pojkarna är lite segare och dummare  tjejerna är riktiga akrobater på några sek är dom upp från golvet till längst upp till hatthyllan. Låter precis som min systers töser  Nela är den mest akrobatiska, hon slänger sig gärna i livsfarliga hopp från axlar till bord/soffa/vad som finns i närheten utan att riktigt tänka på konsekvenserna. Det har alltid gått bra men jag som inte känner dom lika bra som min syster blir lätt orolig. Oreo är min lilla tjockis, lite segare och lite gosigare liksom. Mosters älskling Hur gör du med burar? Jag är inte speciellt insatt men jag vet att man inte ska blanda honor och hanar. Har du fler olika burar utöver det? Har bara en bild på Nela när hon var pytteliten och mycket mycket söt, sovande på en handduk i min syster knä:
Nela.jpg ( 95.33k )
Antal nedladdningar: 24Här är Oreo i ungefär samma ålder som Nela:
Oreo.jpg ( 69.35k )
Antal nedladdningar: 28Och här är kanske en anledning till Oreos numer lite runda figur
Oreo2.jpg ( 70.9k )
Antal nedladdningar: 35
Redigerat av Rebecca: 30-01-2012, 07:54
--------------------
|
|
|
|
|
30-01-2012, 09:42
|
Medlem
Antal inlägg: 981
Medlem nr: 35 230

|
Ja men så söta:-) kul att se!
--------------------
Irene zon 3 :-)
|
|
|
|
|
30-01-2012, 10:44
|
Medlem

|
Åhh så söta dom är  och klart ska man skämma bort dom Roligt att se bilder från när dom var små, här är en på Choko när han var 6veckor det var på den tiden han hade ett helt öra
ChokoochChampagne.jpg ( 313.62k )
Antal nedladdningar: 29Här är även en bild på hans kompis som dog en alldeles för tidig död (7Veckor tror jag han blev) fick problem med lungorna (mycoplasma och svår lunginflammation  ) CITAT (ängsvädd @ 29-01-2012, 22:07)  Vad söta husdjur du har <3  Amaira har ju också möss - har inte sett till henne på länge. Tack, möss är gulliga med med sina stora öron
Redigerat av flaxss: 30-01-2012, 10:42
|
|
|
|
|
30-01-2012, 10:54
|
Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 30-01-2012, 07:53)  Hur gör du med burar? Jag är inte speciellt insatt men jag vet att man inte ska blanda honor och hanar. Har du fler olika burar utöver det? Om man kastrerar kan man nog ha dom tillsammans, har inte haft det själv dock någon gång. Nu har jag 4burar (men ska få ner det till 2-3). 1 bur för honorna och så en bur för dom yngre hanarna (Choko, Mårten, Norton, Sören) och så en för Rolle och en för Grålle (dessa bodde innan tillsammans och har gjort innan jag köpte dom från omplacering men efter en tid här hos mig började dom bråka mycket och dessa två tyr sig mest till mig, men dom har det svårare med andra råttor och kan va mot människor dom inte känner), nu bor dom själva i väntan på kastrering och att dom då efter det åter kan bo tillsammans eller att alla hanar i en Savic Royal Suite 95 Double. Till två av dom har jag höga fågelburar det gör städningen enkelt (drar ut botten) och man kan bygga på höjden som råttor gillar. denna typ har jag  kan verkligen rekomendera den.
|
|
|
|
|
30-01-2012, 10:59
|
Medlem

|
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 23:11)  Skulle du inte kunna ta några "bättre" bilder på mössen ? Gillar dom små liven... Kul med folk som har lite annorlunda husdjur. Ja dom är väldigt härliga, dock svåra att ta kort på tiderna mellan 22-07 är dom mest aktiva och sedan sover dom under dagen. Plus är dom väldigt snabba. Köpte dom i Lördags så dom bor nu tillfället i ett mindre kar men sen är dom flyttar till ett 250L kanske det är lättare att ta kort på dom. Försökte dock,
minimus.jpg ( 316.55k )
Antal nedladdningar: 31Här tog jag kort av misstag och så tittade ett huvud upp såg jag sen  man kan verkligen fastna och bara sitta och titta på dom i evigheter.
tittut.jpg ( 280.55k )
Antal nedladdningar: 21Uppskattar att dom nu är 2-2,5cm och väger nåt gram. Hanarna blir tydligen mindre än honorna (3cm eller runt där tror jag det var). Har 3 hanar.
Redigerat av flaxss: 30-01-2012, 11:01
|
|
|
|
Meriona
|
30-01-2012, 14:11
|
Gäster

|
Nämen flaxss! Så söta! Och möss också! Hur små är de? Pygmé låter ju mikroskopiskt! Var det det du SMS:ade? Jag såg bara nåt suddigt och trodde det var ett felskick...
|
|
|
|
|
30-01-2012, 20:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
CITAT (flaxss @ 30-01-2012, 10:59)  Uppskattar att dom nu är 2-2,5cm och väger nåt gram. Hanarna blir tydligen mindre än honorna (3cm eller runt där tror jag det var). Har 3 hanar. 2,5 cm !!??!!?? Jag hoppas verkligen att det är UTAN svans, annars kan man ju knappt SE dem !! Iaf inte utan glasögon. Kan man verkligen plocka upp och hålla i en sån liten krabat ? De ser iaf otroligt söta ut !
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
30-01-2012, 20:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Så roligt att titta på bilder av era gulliga husdjur:) Hade en råtta (närmare bestämd en svartråtta) när jag var i tidiga tonåren, pappa och jag hittade ett sönderslaget bo med råttor. Först trodde vi att mamman och bebisarna var döda men så såg vi att en av bebisarna levde. Vi tog hem honom, han var nästan helt naken och liknade mest en flodhäst i miniatyr Svansen var också av (bara en liten stump kvar) + skärsår tvärs över magen (tack och lov ytliga). Jag och min mamma turades om att mata honom med kattmjölksersättning som han fick ur en liten pipett och han blev stor och stark med tiden. Liksom råttornas Pelle Svanslös  Förresten så hette han Oskar, pappa tyckte att han såg ut att heta det  Han fick leva som husdjur hos oss för hans motorik var ju lite nedsatt pga den felande svansen. Han hade inga andra råttor att umgås med - tyvärr - för på den tiden saknade vi kunskap om att de trivs bäst med artfränder. Oskar trodde nog att han var männsika i alla fall
|
|
|
|
|
30-01-2012, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
Hittade en rad på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Mus_musculoides"På grund av djurets mindre storlek är det svårt hålla musen mellan fingrarna utan att skada den. De flesta ägare griper musen vid svansen kort bakom kroppen" Försiktigt är ordet och städa inte bort dom små liven... Fina bilder från er båda och fler vill vi gärna se... merlin68:  Goda hjärtan alla tre...
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
30-01-2012, 21:46
|
Medlem

|
CITAT (Meriona @ 30-01-2012, 14:11)  Nämen flaxss! Så söta! Och möss också! Hur små är de? Pygmé låter ju mikroskopiskt! Var det det du SMS:ade? Jag såg bara nåt suddigt och trodde det var ett felskick...  Ja bilden blev nog inte så bra som jag skickade Du får komma och titta på dom  CITAT (omk @ 30-01-2012, 20:59)  2,5 cm !!??!!?? Jag hoppas verkligen att det är UTAN svans, annars kan man ju knappt SE dem !! Iaf inte utan glasögon. Kan man verkligen plocka upp och hålla i en sån liten krabat ? De ser iaf otroligt söta ut !  Det är med svans för tillfället, dom blir lite större sen men hanarna bli mycket mindre än honorna. En av orsakerna för att jag ville köpa hanar. Ett grässtrå är bredare och större än deras svans. Det är inga keldjur alls utan dom har sitt liv.
|
|
|
|
|
30-01-2012, 21:57
|
Medlem

|
CITAT (merlin68 @ 30-01-2012, 20:59)  Så roligt att titta på bilder av era gulliga husdjur:) Hade en råtta (närmare bestämd en svartråtta) när jag var i tidiga tonåren, pappa och jag hittade ett sönderslaget bo med råttor. Först trodde vi att mamman och bebisarna var döda men så såg vi att en av bebisarna levde. Vi tog hem honom, han var nästan helt naken och liknade mest en flodhäst i miniatyr Svansen var också av (bara en liten stump kvar) + skärsår tvärs över magen (tack och lov ytliga). Jag och min mamma turades om att mata honom med kattmjölksersättning som han fick ur en liten pipett och han blev stor och stark med tiden. Liksom råttornas Pelle Svanslös  Förresten så hette han Oskar, pappa tyckte att han såg ut att heta det  Han fick leva som husdjur hos oss för hans motorik var ju lite nedsatt pga den felande svansen. Han hade inga andra råttor att umgås med - tyvärr - för på den tiden saknade vi kunskap om att de trivs bäst med artfränder. Oskar trodde nog att han var männsika i alla fall  Håller med Flemming vilka hjärtan ni har, och vilket lyckligt liv råttan fick blev riktigt glad av att läsa det. Vet inte om han hade funkat med vanlig tamråtta ? Inga bilder på den ? har faktiskt aldrig sett en svartråtta i verkligheten. Skulle verkligen vilja ha en liten grupp med svartråttor men det är bara riktiga experter som håller dom som husdjur. CITAT (Flemming @ 30-01-2012, 21:22)  Hittade en rad på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Mus_musculoides"På grund av djurets mindre storlek är det svårt hålla musen mellan fingrarna utan att skada den. De flesta ägare griper musen vid svansen kort bakom kroppen" Försiktigt är ordet och städa inte bort dom små liven... Fina bilder från er båda och fler vill vi gärna se... merlin68:  Goda hjärtan alla tre... Här är vackra bilder på dom, http://mus.ifokus.se/articles/4e54d8a188f4...-mus#articles-1 har verkligen svårt för Aatt få bra kort på dom Ja det blir ett äventyr med dessa små gynnare  med städning och allt. Rymmer dom blir det nog svårt att hitta dom.
|
|
|
|
|
30-01-2012, 22:10
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Söta råttor och möss! Kan bara inte begripa hur pyttiga mössen är  Det behövs ju nästan mikroskop för att se dem! Är det hanar, honor eller en av varje? Har du klarat dig från allergier förresten? Är ju annars jättevanligt att man drabbas av det om man har eller arbetar m råttor. Speciellt okastrerade hanråttor..... Måste dock erkänna att jag hellre hanterar möss än råttor, jag tycker de är lite stora och jag har faktiskt blivit biten så jag vet hur djupt och hårt de kan bita.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|