Nu har jag varit ute med kameran igen....det kliar i trädgårdsfingrarna när vårsolen börjar lysa. Jag har en vision att så småningom få till en trädgård som har något att visa genom årets fyra årstider. Vintern är förstås knepig med det kärva klimatet men det är alls inte omöjligt - kräver bara ett genomtänkt växtval. En vacker vinterträdgård - det är min dröm

Nu kommer den svåraste tiden för alla städsegröna växter så nu måste jag ut och täcka.
Några Rhododendron som hukar lite efter nattena kyla. Rh. insigne, en vildart som frusit ner ett antal ggr för mig men är tuff och återhämtar sig. Den har en ovanligt vacker växtform som tyvärr blir lite förstörd när den fryser.
Rh. hanceanum `Princess Anne´ en lågväxande, vackert formad buske som nu är fylld med blomknoppar.
Rh. catawbiense `Kokardia´blir ganska stor med åren - hyfsat härdig, också den är full med knoppar.
DSCN13640001.JPG ( 73.43k )
Antal nedladdningar: 18Sciadopitus verticillata - solfjäderstall som tillhör favoriterna i trädgården. En långsamväxande barrväxt med extremt långa barr. På gränsen för dess härdighet här, kan toppfrysa och mister då sin form men kan utveckla ett buskliknande växtsätt. Härstammar från Japans bergstrakter och odlas i surjord.
DSCN13630001.JPG ( 71.22k )
Antal nedladdningar: 11Rh. pachysantum också en vildart med ett imponerande indument på bladen. Indumentet kan variera från silverfärgat till kakaobrunt. Mycket långsamväxande liten art och tveksamt härdig och måste skyddas från vårsolen.
DSCN13600001.JPG ( 59.73k )
Antal nedladdningar: 18Rh. bureavii som kryper ihop i bladverket för att skydda sig mot kylan och framför den Rh. hirsutum var. Flore pleno - rikblommande som framgår av namnet, nu full med knoppar.
DSCN13610001.JPG ( 56.06k )
Antal nedladdningar: 11