Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vinterbilder från trädgården
          Gunilla T
          Inlägg 30-01-2012, 15:26
          Länk hit: #1

Gäster

Idag har det varit en riktigt vacker vinterdag, kyligt men strålande sol. Nu när snön inte ligger så djup finns en del att upptäcka i trädgården, jag tog kameran med mig wink.gif

De kopparfärgade stammarna på Prunus serrula - glanskörsbär lyser vackert i vintersolen.

Bifogad fil  DSCN13330001.JPG ( 61.57k ) Antal nedladdningar: 27

Magnolia `Wada´s memory´ skyddar sina knoppar väl med päls.

Bifogad fil  DSCN13370001.JPG ( 37.49k ) Antal nedladdningar: 27

En av mina favoriter, Rhododendron Bureavii - brukar kallas kanelrhododendron pga det vackra rödbruna indumentet.

Bifogad fil  DSCN13430001.JPG ( 57.67k ) Antal nedladdningar: 23

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-01-2012, 15:49
          Länk hit: #2

Gäster

Fler bilder...

Knopparna på Rhododendron står bara och väntar på att få slå ut så fort vårvärmen kommer. Dethär är en knopp på Rhododendron catawbiense `Kokardia´

Bifogad fil  DSCN13420001.JPG ( 35.42k ) Antal nedladdningar: 18

Erica ljungen blommar i snön

Bifogad fil  DSCN13380001_1.JPG ( 57.37k ) Antal nedladdningar: 24

En Helleborus hybrid i startgroparna.

Bifogad fil  DSCN13490001.JPG ( 37.06k ) Antal nedladdningar: 18

Aesculus hippocastanum `Monstrosa´

Bifogad fil  DSCN13440001.JPG ( 44.94k ) Antal nedladdningar: 12

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-01-2012, 16:23
          Länk hit: #3

Gäster

Några till...

En okänd, frösådd Rhododendron med vackert, rött och fjälligt utspring

Bifogad fil  DSCN13250001_1.JPG ( 40.61k ) Antal nedladdningar: 25

Pieris japonica, en vacker, städsegrön, skulptural växt, rekommenderas!

Bifogad fil  DSCN13220001.JPG ( 72.84k ) Antal nedladdningar: 19

Rhododendron roxieanum var. oreonastes , en vacker vildart med extremt smala blad och vacker växtform

Bifogad fil  DSCN13260001.JPG ( 70.62k ) Antal nedladdningar: 26

Barrväxter är alltid vackra, speciellt på vintern. Taxus baccata `David´

Bifogad fil  DSCN13240001.JPG ( 58.97k ) Antal nedladdningar: 29

Citera
          Iren
          Inlägg 30-01-2012, 18:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 981
          Medlem nr: 35 230

Så fina bilder Gunilla! Gillar Kanelrhod extra mycket, tack för titten:-)!

--------------------
          Irene zon 3 :-)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-01-2012, 18:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vilka härliga bilder ! Kul att se växterna som ligger i startgroparna .

På de första bilderna ser man att det är vår på väg med de härliga solbelysta växterna.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-02-2012, 11:23
          Länk hit: #6

Gäster

Nu har jag varit ute med kameran igen....det kliar i trädgårdsfingrarna när vårsolen börjar lysa. Jag har en vision att så småningom få till en trädgård som har något att visa genom årets fyra årstider. Vintern är förstås knepig med det kärva klimatet men det är alls inte omöjligt - kräver bara ett genomtänkt växtval. En vacker vinterträdgård - det är min dröm wink.gif
          Nu kommer den svåraste tiden för alla städsegröna växter så nu måste jag ut och täcka.

Några Rhododendron som hukar lite efter nattena kyla. Rh. insigne, en vildart som frusit ner ett antal ggr för mig men är tuff och återhämtar sig. Den har en ovanligt vacker växtform som tyvärr blir lite förstörd när den fryser.

Rh. hanceanum `Princess Anne´ en lågväxande, vackert formad buske som nu är fylld med blomknoppar.

Rh. catawbiense `Kokardia´blir ganska stor med åren - hyfsat härdig, också den är full med knoppar.

Bifogad fil  DSCN13640001.JPG ( 73.43k ) Antal nedladdningar: 18

Sciadopitus verticillata - solfjäderstall som tillhör favoriterna i trädgården. En långsamväxande barrväxt med extremt långa barr. På gränsen för dess härdighet här, kan toppfrysa och mister då sin form men kan utveckla ett buskliknande växtsätt. Härstammar från Japans bergstrakter och odlas i surjord.

Bifogad fil  DSCN13630001.JPG ( 71.22k ) Antal nedladdningar: 11

Rh. pachysantum också en vildart med ett imponerande indument på bladen. Indumentet kan variera från silverfärgat till kakaobrunt. Mycket långsamväxande liten art och tveksamt härdig och måste skyddas från vårsolen.

Bifogad fil  DSCN13600001.JPG ( 59.73k ) Antal nedladdningar: 18

Rh. bureavii som kryper ihop i bladverket för att skydda sig mot kylan och framför den Rh. hirsutum var. Flore pleno - rikblommande som framgår av namnet, nu full med knoppar.

Bifogad fil  DSCN13610001.JPG ( 56.06k ) Antal nedladdningar: 11

Citera
          Katarina Odla.nu
          Inlägg 20-02-2012, 12:54
          Länk hit: #7

Gäster

Oh, så fint! Glanskörsbäret är helt makalöst. Jag har inte haft någon lust att fota på ett tag, tycker trädgården mest ser trist och bortglömd ut. Men dina vinterbilder får livsandarna att vakna igen!
          Tackar!
          /Katarina

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-02-2012, 13:44
          Länk hit: #8

Gäster

Träd med vacker bark syns ju bäst vintertid när de inte har så stor konkurrens. Det sägs att glanskörsbärets stammar skall fotograferas i motljus för att komma riktigt till sin rätt biggrin.gif

Om du ger dig ut i trädgården nu och blir riktigt närsynt skall du se att det finns en hel del vackert att upptäcka.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 19:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon