CITAT (Peztis @ 15-02-2012, 20:21)

Fundera även på självvattnande krukor...
Mmmmm, mycket bra idé! Om man bara kan hitta snygga som inte ser ut som de jag hade för 10 år sedan i vit plast

Helt ärligt är det nog egentligen undervärmen och torr inomhusluft som är det värsta, men man KAN ju faktiskt placera en luftfuktare i rummet, det mår ju även människorna bra av

CITAT (flaxss @ 15-02-2012, 20:42)

Tror inte oliv eller andra medelhavsväxter kommer funka (dom tål sol, värme, torrluft) men antar att det inte blir årsväxlingar och så. Dels blir dom stora med tiden.
Pelargoner tror jag hade blivit jätte bra om dom kommer ihåg att vattna. Dipladenia kommer också trivas bra där bara den får regelbundet med vatten och näring. Bougainvillea skulle nog trivas där bara det inte blir för varmt på vintern, och så vatten och näri ng till sommaren.
Nej förmodligen inte jättestora växlingar, men jag kan tänka mig att personen som har rummet gärna tar med dem till sommarstugan och låter dem stå utomhus några månader på sommaren

Jag gör en liten lista på alla förslag, men Dipladenia var verkligen helt perfekt i färgen

Det är just den där rosalila som hade passat så bra, det var därför jag tänkte på Bouganvillea..... Vad tror du om en sådan i en sjävvattnande kruka?
CITAT (johanlotta @ 15-02-2012, 22:27)

I söderfönster fungerar ju det mesta, men med så specifika krav är det inte så lätt..
Det är nog sant att allt som gillar ljus trivs där, men det är nog snarare undervärmen som oroar - hur fungerar passiflora då? Tror iofs att det hade uppskattats med en slingerväxt i fönstret, speciellt om man kunde få den att blomma också; och få saker är vackrare än en passiflora som blommar!