Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Får köpvillkoren vara såna?
          jaj-51
          Inlägg 14-03-2012, 08:08
          Länk hit: #1


          Gäster






          Köpvillkor hos Blomkrukan.com

          Någon har missat mycket i konsumentköplagen ...
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 14-03-2012, 08:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Inte mycket, HELA konsumentköplagen.....
          Lite konstiga ordval dessutom. Illustrerar bara vikten av att kolla köpvillkorne INNAN man beställer något, denna försäljare skulle jag aldrig någonsin, under några omständigheter beställa något från.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-03-2012, 08:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Bedrövligt dåligt intryck ger den hemsidan. Skulle aldrig handla från ett företag som verkar så oseriöst. Inte bara köpevillkoren som ger dåliga vibbar.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          gammelnalle
          Inlägg 14-03-2012, 09:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem sedan:
          13-04-2003
          Medlem nr: 1 130



          CITAT (jaj-51 @ 14-03-2012, 08:08) *
          Köpvillkor hos Blomkrukan.com

          Någon har missat mycket i konsumentköplagen ...



          Missat vadå??
          Det är väl BRA att de öppet redovisar sina köpvilkor?
          Och så vitt jag vet får man ha nästan vilka villkor man vill, bara man redovisar dem.

          (kanske jag har missat något?? upplys mig gärna)

          b


          --------------------
          Gammelnalle


          "Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 14-03-2012, 09:39
          Länk hit: #5


          Gäster






          Gammelnalle: Nej man får inte ha vilka villkor som helst om man som företagare säljer till privatperson. Man måste följa konsumentköplagen.

          Däremot kan jag inte uttala mig om den aktuella sidans ev. brister, det var så himla mycket text, det orkar jag bara inte läsa igenom....
           
          Citera
          Red Top
          Inlägg 14-03-2012, 10:52
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          24-05-2008
          Medlem nr: 16 329



          Jag håller med Gammelnalle. Gillar man inte villkoren låter man ju helt enkelt bli att köpa därifrån.

          Det är ju jättebra att de utförligt redovisar vad som gäller. Som konsument av levande växter finns det inte mycket i konsumentköplagen att luta sig mot och Allmänna reklamationsnämnden(ARN) tar inte ens upp sådana ärenden.

          Konsumentköplagen


          SvD om växtköp

          "Blir vi inte nöjda med butikens svar kan vi också vända oss till kommunernas konsumentvägledning. Men sedan är det stopp. Konsumentköplagen ger köparen rätt att inom två år byta en vara som på något sätt är felaktig. Men det är inte lätt att avgöra om en växt har dukat under på grund av kvalitetsbrister eller felaktig skötsel, vanligtvis otillräcklig vattning. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har inte resurser för att prövatvister som gäller växters kvalitet."

          Blomkrukan är ju en "liten" privatägd handelsträdgård, som jag bara hört gott om. Framför allt deras pelargonsticklingar.


          --------------------


          Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

          Jevgenij Jevtusjenko



           
          Citera
          tomas99
          Inlägg 14-03-2012, 11:54
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem sedan:
          27-05-2004
          Medlem nr: 3 728



          Dom borde få en snigel på ögat.


          --------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-03-2012, 15:40
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ett företag får ALDRIG ge sämre villkor än de som står i konsumentköplagen men de får ge bättre villkor ifall de vill.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-03-2012, 16:57
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (tomas99 @ 14-03-2012, 11:54) *
          Dom borde få en snigel på ögat.

          giggle.gif tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Red Top
          Inlägg 14-03-2012, 19:47
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          24-05-2008
          Medlem nr: 16 329



          En fråga till er som anser att företaget inte uppfyller reglerna i konsumentköplagen:

          Vad, exakt, är det som strider mot villkoren i lagen? Jag har nu läst lagen och tillämpningsanvisningar, men hittar inte något i Blomkrukans text, som strider mot distans och hemförsäljningslagen. Men jag kanske är dum.

          Handlar själv ganska mycket på internet och reagerade inte särskilt mot just de här köpvillkoren.


          --------------------


          Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

          Jevgenij Jevtusjenko



           
          Citera
          Fjortispower
          Inlägg 14-03-2012, 19:57
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem sedan:
          03-10-2010
          Medlem nr: 34 377



          Dom får ha vilka köpvillkor de vill, men som eventuell kund skulle jag bli mörkrädd.


          --------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 14-03-2012, 20:17
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Red Top @ 14-03-2012, 19:47) *
          En fråga till er som anser att företaget inte uppfyller reglerna i konsumentköplagen:

          Vad, exakt, är det som strider mot villkoren i lagen? Jag har nu läst lagen och tillämpningsanvisningar, men hittar inte något i Blomkrukans text, som strider mot distans och hemförsäljningslagen. Men jag kanske är dum.

          Handlar själv ganska mycket på internet och reagerade inte särskilt mot just de här köpvillkoren.

          läste också igenom deras villkor o förstår inte vad som är så hemskt,ser ju likadant ut på de flesta sajters köpvillkor,det är ju levande växter vi snackar om och det är alltid ett lotteri hur transporter sker och om växterna kommer levande fram.
          personligen skulle jag inte vara rädd för att handla här. ulf
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 14-03-2012, 20:36
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Hur dom är som att handla via internet från kan jag inte uttala mig om alls. Men som handelsträdgård är dom väldigt bra och har ett bra rykte om sig i bygden. (är från dom trakterna, släkten handlar "jämt" där)


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-03-2012, 21:32
          Länk hit: #14


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag förstår att de har hårda köpvillkor. Det finns folk som lämnar tillbaka utan större anledning bara för att de kan, och ARN står stenhårt på deras sida. Och skall företaget betala en återfrakt så försvinner den lilla förtjänsten som är på blommor. Det är bättre om folk börjar tänka sig för innan de handlar, så slipper de lämna tillbaka när de sedan ångrar sig.

          Jag funderar på att beställa från blomkrukan.com bara för att stödja dem, men hittar tyvärr inget riktigt intressant
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-03-2012, 22:24
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Jag uttalar mig inte alls om företaget är bra eller inte. Däremot gav inte hemsidan något seriöst intryck p.g.a. den dåliga svenskan och för mycket text som gjorde den rörig. Sånt inger inte förtroende och får åtminstone mig att dra öronen åt mig. Dessutom vill jag kunna nå företag jag handlar av per telefon och det gick inte i det här fallet.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-03-2012, 22:32
          Länk hit: #16


          Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (*Stintan* @ 14-03-2012, 22:24) *
          Jag uttalar mig inte alls om företaget är bra eller inte. Däremot gav inte hemsidan något seriöst intryck p.g.a. den dåliga svenskan och för mycket text som gjorde den rörig. Sånt inger inte förtroende och får åtminstone mig att dra öronen åt mig. Dessutom vill jag kunna nå företag jag handlar av per telefon och det gick inte i det här fallet.

          Där håller jag fullständigt med dig, sånt är viktigt.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 14-03-2012, 22:52
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Snabbsvar; Att ett företag inte vet hur mycket frakten "går på" eftersom växter väger olika har jag svårt att acceptera - har handlar en hel del via nätet och har ALDRIG stött på ett företag som säger att frakten är så och så men om det man betalat inte täcker så drar de extra.....

          Att man inte lägger ut kontaktuppgifter för att det skulle ringa en massa telefonförsäljare får också varningsklockor att ringa.

          Hela sidan fylld med liknande märkligheter. Inget jag skulle beställa från iaf.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 15-03-2012, 06:01
          Länk hit: #18


          Gäster







          Klart man blir glad att konsumentköpslagarna finns och tydligt är att de behövs.

          Blomkrukan tar inte kreditkort ... det ger konsumenten ett mycket bra skydd vid distansköp och tvingar företagen att följa deras hårda regler, viket är till kundens fördel.

          Kreditkortets skydd fungerar mycket bra, har behövt och fått hjälp två gånger
          Företag i USA som inte levererade och inte svarade på mejl.
          Mastercard fixade leverans på 1vecka!
          Företag i England som snodde pengarna och försvann med "kärleken" till Thailand.
          Mastercard återbetalade pengarna.

          Varnings klockorna ringer.
          Ett företag som inte tar kreditkort och säljer på nätet.
          Köpvilkor utan kundens rättigheter.

           
          Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 15-03-2012, 07:54
          Länk hit: #19


          Gäster






          Det var helt sikkert heller ikke et sted, jeg ville bestille fra smile.gif

          Der er sikkert ikke den store forskel på lovgivningen for nethandel hos jer og her i DK, og der er helt specifikke krav til, hvad der skal fremgå af en handelsside. Bl.a. skal der stå kontaktoplysninger og momsnummer, så man kan se, hvem man handler med.

          Og man har altid 14 dages returret ved internethandel - man kan ikke bare undtage visse varegrupper, heller ikke planter.

          Og så virker det, som om siden er oversat med Google Translate - selv en dansker kan se, at sproget er elendigt...

          Jeg ville heller ikke handle et sted, hvor jeg ikke kunne bruge kreditkort - så har man ikke en chance for at få sine penge igen, hvis der er problemer.

          Der findes masser af seriøse webshops, så dem holder jeg mig til!

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 13:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon