|
Hästgödsel -, Hur, när och var använder jag det bäst? |
|
|
|
24-03-2012, 08:54
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Satt och kollade priser på kogödsel (ko på påse) när jag insåg att det finns hästgårdar överallt rutomkring... Visst borde man kunna köra iväg till någon och be att få en kärra gödsel? Men så insåg jag att jag inte vet ett smack om HUR man använder det? Luktar det - tror inte grannarna skulle gilla om det luktade stall  (Och ko på påse luktar ju inte) Ska det myllas ner eller läggas uppe på? Fungerar det både om hästarna stått på halm och spån? Och NÄR kan man tillföra detta i trädgården (hur tidigt på säsongen/året)?
Redigerat av KRT: 24-03-2012, 08:55
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
24-03-2012, 12:20
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Förr om åren köpte jag ofta hästgödsel på intilliiggande ridskola, den var ordentligt brunnen och hästarna hade haft halm som strö. Luktade inget alls och jag använde det som vilken gödsel som helst, speciellt rosorna älskade denna gödsel. Betalade 25 kr/säcken för det då eller 100 kr för 5 säckar fast det här är ju några år sedan.
|
|
|
|
|
24-03-2012, 12:47
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Se till att gödseln är ordentligt brunnen, minst 6 månader gammal Spån eller strö är egalt Gödsla tidigt på våren, helst precis när tjälen gått ur jorden Mylla ner det lite
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-03-2012, 15:18
|

Medlem

|
Bildas det inte terpentin om det har varit spån under hästarne?
|
|
|
|
|
24-03-2012, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
KRT Ser ut som du får bra svar här jag hoppas det går bra om jag hänger på med en fundering? Min granne som är bonde säjer att han har så gammal gödsel (flera år) att man kan använda den som jord direkt,stämmer det?
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
24-03-2012, 16:41
|
Gäster

|
Kan bli lite för stark att enbart använda gödseln så blanda ut den med matjord så blir det nog bra...
|
|
|
|
|
24-03-2012, 18:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Något att tänka på är ifall hästarna får avmaskningsmedel som kan hamna i gödseln. Jag vet inte hur vanligt förekommande det är, men ingenting man vill ha i sina odlingsbäddar. Jag har använt både välbrunnen och halvbrunnen hästgödsel med gott resultat till diverse grönsaker. De använder halmpellets som strö. Sprider max 10 liter/m². Luktar ingenting särskilt. Gödselstack? Men inte illa som färsk hönsgödsel.
--------------------
|
|
|
|
|
25-03-2012, 09:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
CITAT (malcolm @ 24-03-2012, 16:18)  Bildas det inte terpentin om det har varit spån under hästarne? det kanske det gör men är inget större problem. däremot kräver spån mer kväve i nedbrytningsprocessen än vad tex halm gör. om man använder sig av gödsel med spån kan det vara en idé att tillsätta extra kväve. obränd hästgödsel kan oxå innehålla lite mer ogräsfrö men är inget problem jag stött på. vill man minimera risken för ogräsfrö kan man låta gödslen ligga i tillsluten kompost 1år. KRT inte ska du betala för hästgödsel. för de flesta ridskolor och hästägare är det en kostnad att bli av med gödslen så de blir ofta jätteglada om någon vill hämta gratis. såg en annons på blocket härförleden att någon i Tygelsjö skänkte bort gödsel mot avhämtning. vet att en hästägare i Svedala förra året skänkte bort gödsel mot avhämtning. ridskolorna i mitt granskap gör detsamma. här är länken till blocketannonsen http://www.blocket.se/malmo/Brand_godsel_3...a=23_11&w=0
Redigerat av Preussen: 25-03-2012, 09:32
--------------------
|
|
|
|
|
25-03-2012, 10:51
|

Medlem

|
CITAT (Preussen @ 25-03-2012, 10:19)  KRT inte ska du betala för hästgödsel. för de flesta ridskolor och hästägare är det en kostnad att bli av med gödslen så de blir ofta jätteglada om någon vill hämta gratis. såg en annons på blocket härförleden att någon i Tygelsjö Jag betalar gärna för gödseln vid den lokala ridskolan, den verksamheten får inga kommunala bidrag som tex. hockeyn och fotbollen och tjejerna (det är mest tjejer) kan behöva lite sponsring för sin sport.
|
|
|
|
|
25-03-2012, 11:54
|
Medlem

|
CITAT (Preussen @ 25-03-2012, 10:19)  KRT inte ska du betala för hästgödsel. för de flesta ridskolor och hästägare är det en kostnad att bli av med gödslen så de blir ofta jätteglada om någon vill hämta gratis. såg en annons på blocket härförleden att någon i Tygelsjö skänkte bort gödsel mot avhämtning. vet att en hästägare i Svedala förra året skänkte bort gödsel mot avhämtning. ridskolorna i mitt granskap gör detsamma. här är länken till blocketannonsen http://www.blocket.se/malmo/Brand_godsel_3...a=23_11&w=0Tack för länken, precis det jag var ute efter  Tror mina rosor, magnolior och allt annat skulle bli väldigt glada om jag hämtade ett släp med sådant....
--------------------
|
|
|
|
|
01-04-2012, 00:34
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej Det är bättre att sätta naturlig gödsel på våren för att växter rötter kan absorberas dem. Och för att näring ska inte läcka till grundvatten, det är bättre om du kan lägga dem under jorden för att du ska inte förlora näring. Och näring ska inte sprid i luften H.Bassam
|
|
|
|
|
01-04-2012, 17:07
|
Medlem
Antal inlägg: 516
Medlem nr: 4 341

|
Jag brukar hämta gratis hästgödsel med släpkärra varje år nån gång under första halvan av april (zon 2). Jag brukar höra av mig till ridskolan i början av mars eller så och be dem meddela mig när de skall tömma gödselstacken, då kör jag dit släpet och han som tömmer fyller mitt släp med det "göttaste", nämligen det långt in i stacken som stått längst och bränt. Ridskolan gör detta gärna, de betalar per kg för att bli av med gödseln!
Detta svarta guld lägger jag rakt på rabatterna (någon-några cm tjockt), lägger under alla sorters buskar (några cm) och sprider även ut över gräsmattan (mindre tjockt - det som blir kvar). Maskarna drar ner det åt dig! Jorden blir fantastisk och växterna likaså. Det luktar lite, lite första dan, men ingen har klagat. Om jag kan planera brukar jag också sprida ut det innan ett rejält regn så luktar det inte alls och försvinner snabbare ner i gräsmattan.
Några tips om man kan välja: - om hästarna står på torv tycker jag det är bäst, halmpellets näst bäst, därefter spån och sist halm (pga att det tar lång tid att bryta ner halm och ofta innehåller frön) - undvik hästskit från hästar som får hel havre att äta (om du inte vill ha en havreåker), de flesta hästar idag får dock pellets eller krossad havre (som havregryn ungefär, de gror inte)
Det där med maskmedel tror jag är ett litet problem, det går ur "systemet" i hästmagen på mindre än ett dygn. (Och avmaskar gör alla seriösa hästägare regelbundet.)
|
|
|
|
|
01-04-2012, 23:20
|
Medlem

|
Vi var och hämtade ett lass idag, från botten på stacken  Har redan spritt ut det mesta och jag inser redan nu att det kommer växa så det knakar i trädgården i år  Eftersom det är Islandshästar som har producerat tror jag inte det är några problem med havre - det är sällan man ger dem den typen av kraftfoder, iaf i några större mängder. Verkade dessutom som att hästarna stått på spån, för någon halm verkade det då rakt inte finnas. Luktade dessutom inte ett smack!
--------------------
|
|
|
|
|
04-04-2012, 15:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 443
Medlem nr: 9 179

|
CITAT (KRT @ 02-04-2012, 00:20)  Vi var och hämtade ett lass idag, från botten på stacken  Har redan spritt ut det mesta och jag inser redan nu att det kommer växa så det knakar i trädgården i år  Eftersom det är Islandshästar som har producerat tror jag inte det är några problem med havre - det är sällan man ger dem den typen av kraftfoder, iaf i några större mängder. Verkade dessutom som att hästarna stått på spån, för någon halm verkade det då rakt inte finnas. Luktade dessutom inte ett smack! Du kunde svängt förbi natrix med ett lass, det skulle behövas där;-)
--------------------
|
|
|
|
|
04-04-2012, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
KRT: Glädjande att höra. Vet du vad det är för medel de använder och hur fort deras kroppar bryter ner det?
--------------------
|
|
|
|
|
05-04-2012, 07:03
|
Medlem

|
CITAT (Preussen @ 04-04-2012, 16:48)  Du kunde svängt förbi natrix med ett lass, det skulle behövas där;-) Natrix har fått kontaktuppgifter och skulle kolla om det fanns mer kvar, var tydligen väldigt angelägen om lite skit  Officinalis, jag hr inte kollat - MEN det är välbrunnen gödsel och jag tvivlar starkt på att kemikalier håller sig potenta några år i en gödselstack... Googlade lite snabbt och det verkar som medel bryts ned ganska fort utomhus, en del av ljus. Vissa bryts ned och nedbrytningsprodukterna kan bindas i jord, men tas inte upp av växter. Eftersom man avmaskar hästar några gånger per år, blir det ju inte så mycket kemikalier av det. Dessutom, jag har inte speciellt mycket i min trädgård som är ätbart, det mesta är blommor och annat som man bara äter med ögonen
Redigerat av KRT: 05-04-2012, 07:11
--------------------
|
|
|
|
|
05-04-2012, 21:28
|
Medlem

|
CITAT (officinalis @ 05-04-2012, 20:13)  Det är väl framförallt för markdjuren jag tänkte på. Men du har nog rätt i att det bryts ned fort. Mycket dyngmask i gödselhögen borde vara ett någorlunda säkert kort om inte annat  Tro mig, det fanns MASSOR med liv i dyngan
--------------------
|
|
|
|
|
05-04-2012, 21:46
|
Medlem
Antal inlägg: 459
Medlem nr: 26 668

|
Jag har tagit en runda med min skottkärra och hämtat på en närliggande 4-H gård, och de blev jätteglada för det. Jag betalade med bullar. Sedan vaknade en kollega som har häst, så hon förser mig med en säck då och då.
Men jag har fått lära mig att obrunnen gödsel gör bäst nytta i komposten. Så jag lägger det där. Vilket har satt fräs på processen. Trots att det har varit kallt, sjunker det kontinuerligt.
Det där med maskmedel skrev jag till rådgivningen på Svensk Trädgård och frågade om. De svarade att det inte var något problem.
Förutom att det är bra med naturgödsel, är det väl ett vällovligt syfte att förkorta vägen för näringen.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|