Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Har ni fyllt i Vita Arkivet ?
          Motti
          Inlägg 27-03-2012, 23:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Hur många av er här har fyllt i det Vita Arkivet ?personligen tycker jag det är en jobbig uppgift men å andra sidan något bra man får komma till tals efter man inte finns .Hur tänker ni om detta ?Måste säga att det är obehagligt men en bra sak för dom efterlevande.Konstig igentligen för man tror man är odödlig blomma.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-03-2012, 23:45
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag visste inte ens att det fanns något sådant, och jag bryr mig inte så mycket heller. När man är död så är det skit samma i alla fall

Citera
          Motti
          Inlägg 27-03-2012, 23:51
          Länk hit: #3

Medlem

Tanken med Vita Arkivet är väl att underlätta för barn make osv genom att tala om sin sista önskan om hur man vill bli begravd och var vilken musik man önskar , jordbegravd eller krimerad vem man vill ska ärva vad osv om man vill ha gravsten eller inte gravård osv. Man underlätta mycket för ens annhöriga och familj på det viset smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-03-2012, 23:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Man kan väl berätta det för dom eller skriva ner det hemma, det har jag gjort.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          emmas matte
          Inlägg 27-03-2012, 23:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 9 588

Har talat om för mina barn hur jag vill ha det, kremering och sprid askan, ingen gravsten eller något sådant för de efterlevande att sköta. Har ju begravt min sambo och det var ju inte lätt, att inte veta säkert vad han ville ha, så jag fick gå efter mitt huvud, en mycket svår uppgift, kan jag tala om, mycket svåer.

Citera
          Motti
          Inlägg 28-03-2012, 00:24
          Länk hit: #6

Medlem

Jo visst kan man det skriva en lapp som kanske aldrig hittas mitt i allt !vet de att man skrivit i det VITA ARKIVET så vet de vad man vill och önskar och så slipper de leta igenom alla pappersbitar man har !Vita arkivet handlar ju om att underlätta för de överlevande så de slipper ta svåra beslut i sorgen de vet då presic vad man önskar med begravnning musik osv osv .För även när man är död vill man ju påverka tror jag .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2012, 00:27
          Länk hit: #7

Medlem

Jamen man kan väl berätta för dom hur man vill ha det så dom vet.

Redigerat av *Stintan*: 28-03-2012, 00:28

--------------------

Citera
          Boxer
          Inlägg 28-03-2012, 02:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Jag har fyllt i Vita Arkivet för många år sedan. Är inte ett dugg rädd för min egna död, men för alla andras som jag tycker om.

Bra att de som överlever mig inte behöver bry sig mer än nödvändigt smile.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-03-2012, 09:13
          Länk hit: #9

Gäster

Jag hämtade ett sådant där Vita-arkivet-dokument när pappa dog i somras, men jag har inte fyllt i det ännu. Jag tänker dock inte registrera det någonstans, utan lägga det hemma i lådan med viktiga papper, där hittas det lättast. Registrerar man det tror jag att det blir jobbigare att göra ändringar, vilket man såklart kommer att vilja göra om man får förmånen att leva många år till. Man kunde även skriva in lösenord till facebook, forum och mail där, vilket jag tycker är viktigt, så att de anhöriga kan avsluta kontona. Och de ändrar man ju ibland och då är det lättare att göra det på ett papper än att kontakta begravningsbyrån.

Jag ska inte styra min son ett dugg, jag ska skriva att han får bestämma helt och hållet själv hur han vill göra, men jag kommer att rekommendera honom att välja billigaste möjliga kista och minneslund.

Skriver man för detaljerat i Vita Arkivet så kan man göra det mer besvärligt än tänkt för de anhöriga, begravningsbyrån sa till oss att då är man i princip skyldig enligt lag att följa det. Det lät helknasigt tyckte jag, jag hoppas att jag missförstod. Men OM det nu skulle vara så, så är det bättre att det ligger hemma, då kan man ju säga att det inget finns, om man vill det. För till syvende och sist så är det ju de efterlevande som ska bestämma tycker jag, är jag död så är jag, inte ska jag fortsätta att domdera från graven.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2012, 09:38
          Länk hit: #10

Medlem

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 28-03-2012, 09:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

nej,något vitt arkiv blir det inte för mig.jag kommer nog inte ens att bevista min begravning,det finns viktigare saker att göra.
          mina anhöriga vet vad som gäller,kremering o anonym minneslund. musik o sådant är oväsentligt,ett vi syns räcker... ulf

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 28-03-2012, 09:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag har inte fyllt i, men tänkt på det många gånger unsure.gif

En första vägledning till barnen är väl att vi gått ur svenska kyrkan - ingen mässande präst och inga psalmer.
          Ett klokt val av Meriona att råda sonen om billig kista. Den ska ju ändå bara gå upp i rök.

Att styra upp i detalj kan kanske ställa till det för efterlevande om dom kanske har en speciell önskan om något som känns viktigt i deras sorg.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-03-2012, 10:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Har ingen anledning att göra detta, är singel sen födseln, inga barn och "bara" en bror med fru och två barn som närmast sörjande. När pappa dog var vi rörande överens om direktkremering och privat urnsättning och så får det bli här också. Begravningen av mamma satte sina spår, aldrig mer en prälle och hela baletten men pappa ville ha det så. Har man flera arvingar och då kanske i olika omgångar är det dock klokt, det finns inget som kan splittra en familjegemenskap så som att dödsfall och arvsskifte.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 28-03-2012, 13:53
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Vita Arkivet (FONUS) eller Livsarkivet (SBF) är jättebra. Även om man inte vill fylla i dessa är det bra att ta del av hur de är upplagda för att få liten checklista på olika saker som är bra att beakta medan man ännu lever.

Det är ju bara en liten del som handlar om begravningen, det mesta handlar ju om att kunna meddela efterlevande om vilka försäkringar, tillgångar man har.

Ja, även för dem som inte har några efterlevande släktingar kan det vara en god ide att kolla igenom detta. För den som utses av kommunen att förvalta dödsboet om anhöriga saknas får en bra mycket lättare uppgift om man har sammanställt uppgifterna innan man dör.

Så, det är ju jättebra om alla dessa dokument finns sammanställda på ett ställe:

Ev testamente, var förvaras orginal, var finns kopiorna förvarade, finns några tillägg eller ändringar till testamentet?

Samboavtal eller äktenskapsförord, var förvaras det, var finns kopior.

Tidigare bouppteckningar? Efter vem gäller dessa, var förvaras dessa, vilket innehåll har dessa?

Finns lagfarter? Förvaras var? Bostadsrätter eller andra fastighetsinnehav

Vilka avtal har jag ingått, vad innebär dessa?

Gåvobrev? Vad gäller dessa? Var finns de förvarade?

Vilka försäkringar finns? Heförsäkring, livförsäkring, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, företagsförsäkring, begravningsförsäkring, gruppförsäkring, fackolig försäkring, pensionsförsäkring, efterlevandeförsäkring och så vidare. Vilka är de olika föräkringsbolagen

Hur ställer jag mig till organdonation efter min död? Har jag registrerat mig i donationsregister eller är jag bara positiv till donation utan att ha registrerrat mig. Om jag inte bestämt själv, ve eller vilka ska fatta donationsbesluten och vilka förutsättningar ska det gälla under. Får jag obduceras även om omständigheterna inte kräver det etc?

Vill jag ha begravningscermoni? Kremeras eller jordbegravas? Minneslund eller gravplats? Var i landet vill jag begravas? Finns familjegrav? Var finns familjegraven? Gravnummer? Spridning av stoft i minneslund, i fjällen eller nåt annat?

Sist men inte minst. Har jag satt av ett belopp för vad begravningen får kosta? har jag begravningsförsäkring? Vill jag att begravningsbyrå eller någon annan ska ombesörja min begravning?

Gravbrev?

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-03-2012, 18:56
          Länk hit: #15

Gäster

Klokt Jubbe!

Vad är gravbrev?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-03-2012, 19:01
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Meriona @ 28-03-2012, 19:56) *
          Klokt Jubbe!

Vad är gravbrev?

Det är ett papper man får från pastorsexpeditionen där det framgår vem som är gravrättsinnehavare, vilken grav det gäller och vad som får plats i graven (hur många kistor och/eller urnor) om det finns en familjegrav t.ex. och lite annat.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-03-2012, 19:07
          Länk hit: #17

Gäster

Aha, sånt har jag aldrig behövt beröras av.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-03-2012, 19:36
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nä, jag/vi har inte skrivit något sådant.Jag litar på att min maka gör det på det sätt som passar henne/mig när det är dags. Jag har ofta sagt, att den eller den sången vill jag ha på min begravning, men eftersom jag inte kan kolla, så får det bli enligt de känslor som finns vid tillfället. "Gammal fäbodpsalm" är väl det jag kan tänka mig...
          Eftersom vi har särkullbarn, så bestämmer lagen ganska exakt hur fördelningen av arvet skall bli.
          Kremering och minneslund är enda alternativet. Jag har klart för mig, och även min maka, hur det skall avslutas.
          Vad beträffar lagfarter, aktieinnehav m.m. ekonomiska situationer, så är Skatteverket VÄLDIGT duktiga med vad folk har (eller inte har). Det enda kruxet är försäkringar, men alla handlingar finns i kassaskåpet. Kanena provlima!

Citera
          Meriona
          Inlägg 28-03-2012, 19:42
          Länk hit: #19

Gäster

Testamenten har de däremot inte alltid koll på. Man kan registrera hos dem när de utfärdas, men det är inte ett krav.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-03-2012, 20:00
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Förvisso, Meriona, men vi har inte skrivit något testamente. För mig betyder det "särskilda villkor utanför äktenskapet", och några sådana önskemål har vi inte. Lagen är väldigt tydlig, och vi lär följa den "in i döden". Hunden skall inte ärva...

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 08:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon