Har ett par Tretorn Setter Nordic, inköpta för typ 4-5 år sedan och ganska sparsamt använda. Skaftet har hållt bra, men sulan "smular" sig, dvs, små fragment/bitar ramlar av. Funderade först på att reklamera, men tiden rann iväg och, tja, de har hållt rimligt. Har tänkt mig att ha dem i skogen framöver, där ska nog sulan hålla.
Hade egentligen tänkt köpa Tretorn Sarek, som jag vill minnas att jag köpte ett par 1988, hade på ett par fjällvandringar, och de höll i bortemot 10 år innan mössen åt upp dem i garaget. De moderna Sarek verkar dock ha en "tunn" och "billig" sula, där minsta gren/sten känns igenom när man går. Alternativt väger jag mer än 1988...men, iaf, sulan var märkbart stabilare och greppsäkrare på Setter, så den fick det bli, trots att den stöveln är lite tyngre och klumpigare.
Köpte även ett par Tretorn Scout billigt på Coop förra året, behövde icke-svarta sulor på båten och Scout har en rejäl sula med bra grepp, liknande Setter i känslan.
Tycker överlag att många moderna stövlar är fula. Sarek TT var jag inne på lite grand, men den har en våldsamt gul sektion under foten, ser inte klokt ut. Flera av Tretorns stövlar har dessutom "fel" grön färg. Man ska se skogsmässig ut när man vandrar bland gran och fur
http://www.tretorn.com/ProductList.aspx?s=...6a-b884b2ae8c5d(priserna är mycket lägre i butik)
Undrar för övrigt om Tretorn fortfarande tillverkar stövlar, eller om de är ett "klistermärke" som köper in allting från externa tillverkare. Gissar iofs att de gör en del produktutveckling så då kanske klistermärke-etiketten är lite fel.
Redigerat av Pirum: 23-04-2012, 21:59