Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > A-kassa, arbetslinjen ?, Nån som kan få mej att förstå ?
          anncharlotte
          Inlägg 05-05-2012, 23:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Jag har under dom sista dagarna pratat med 2 av mina vänner.

Först var det min svägerska som ringde, hon är 60 år drygt, har jobbat i alla år i ett utdöende yrke och varit arbetslös dom sista 4 åren.
          Jag vet att hon verkligen söker jobb, och verkligen vill ha ett jobb, men hon har inget fått.
          Så med tiden tog ju a-kassedagarna slut och hon hamnade i fas 3, hon får nu från försäkringskassan knappt 11 000 i månaden, och har så fått ganska länge.
          För henne är det en jobbig sits, hon har hög hyra och har svårt att klara sej på dom pengarna, men det är ju ändå ingen så väldigt liten summa.
          Önskar verkligen inte henne något illa på nått sätt, men jämför då med vän nr 2 som jag pratade med idag.

Hon har också varit arbetslös i många år, men har hela tiden jobbat extra och vikarierat så fort hon haft möjlighet. Hon jobbar i en helt annan bransch och har lättare att få extrajobb, ofta dåligt betalda, men ändå jobb.
          Varje år har hon lyckats att få ihop timmar nog för att få nya a-kassedagar och på det sättet kunnat klara sej även under arbetslösa perioder.
          Under tiden har hon också brottats med dom idiotiska reglerna för deltidsdagar som också ställt till med problem.
          När det nu var dags för nya dagar igen fick hon veta att hennes a-kassa sänkts, från tidigare dryga 9000 i månaden (högsta belopp, men 65%) till att den blivit omräknad efter hennes senaste årsinkomst, som var ett rätt dåligt år. Numera får hon lite över 6000 i månaden, vilket är beräknat på 80% och kommer efter 200 dagar sjunka till 70% och därefer 65%.
          Detta på grund av ett regeringsbeslut 2008 som säger att man endast 2 gånger kan få behålla sin gamla a-kassa, efter det måste den räknas om.

Arbetslinjen pratar vår regering om, arbete ska belönas ! Jovisst, men hur är det här då, som jag ser det så har vän nr 2 förlorat på att hon verkligen har prioriterat att arbeta. Hade hon struntat i arbete så länge hon inte fått en fast tjänst hade hon ju också legat i fas 3 och då fått en summa hon faktiskt klarar av att leva på. Nu har hon istället gjort sitt bästa för att ta dom chanser hon fått till arbete och hamnar då istället i den sitsen att hon inte klarar av att försörja sej dom månader hon inte kan hitta jobb.

Så kan någon här förklara för mej hur detta kan vara bra ? Jag förstår det inte.
          Ach

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-05-2012, 23:34
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Systemet är inte skapt för att folk skall ta ströjobb som bara nätt och jämnt berättigar till mer A-kassa, för på det sättet kommer de aldrig betala in tillräckligt för att det skall gå runt för A-kassan. Tanken är att den skall vara en hjälp en begränsad till medan man är mellan två riktiga jobb. Att det sedan går att hitta kryphål är en annan sak.

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 06-05-2012, 00:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (Huggorm @ 06-05-2012, 00:34) *
          Systemet är inte skapt för att folk skall ta ströjobb som bara nätt och jämnt berättigar till mer A-kassa, för på det sättet kommer de aldrig betala in tillräckligt för att det skall gå runt för A-kassan. Tanken är att den skall vara en hjälp en begränsad till medan man är mellan två riktiga jobb. Att det sedan går att hitta kryphål är en annan sak.

Ja nu blev jag ju inte klokare direkt, vad då för kryphål menar du ? Vad jag undrar över är ju varför det ska vara bättre att vara helt arbetslös under flera år, än att ta dom chanser som finns till jobb ?
          När det gäller att betala inte tillräckligt till a-kassan för att det ska gå runt, så hadlar det ju i bägge dom här fallen om människor som är mellan 50 och 60 år och som under väldigt många år faktiskt har jobbat och betalat in sina a-kasseavgifter.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-05-2012, 00:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Inte konstigt alls tycker jag . Regeringen slår ut människor som är så " dumma " att de blir arbetslösa. De får skylla sig själva helt enkelt.

Reglerna är gjorda för att folk ska tvingas hitta nya jobb men hur sjutton ska det gå till ? Det har man inte kunnat lösa .

Det går inte att hitta jobb när inga jobb finns. Man kanske kan få en 6 månaders provanställning långt hemifrån och då krävs det att man flyttar.

Men , om man har en make och barn ? Ska man flytta för att sedan inte få fast anställning och så flytta igen och igen ........ och får maken jobb på den nya bostadsorten ?

Eller ska man veckopendla , om det ens är möjligt ?

Problemet är att det inte finns tillräckligt med jobb. Där anser jag att problemet ligger.

Den som blir arbetslös i dag har det inte lätt . Finns det inga jobb inom ditt gebit ? Omskola dig för egna pengar , men du kan inte förvänta dig att det finns jobb när du är färdig .

Dessutom får de arbetslösa betala högre skatt än andra , d v s subventionera de som har jobb så att de kan få det ännu bättre.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 06-05-2012, 03:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Dessa två exempel hade ändå A-kassa, idag står ju väldigt måna utanför den. Då får de ändå jobba i Fas 3, men leva på försörjningsstöd (socialbidrag), efter att ev bil och hus/lägenhet först sålts.

Och när regeringen nu annonserat höjd pensionsålder till 75 år, så kommer ju detta naturligtvis drabba mångdubbelt fler

Redigerat av kerstinbern: 06-05-2012, 04:00

Citera
          Gita
          Inlägg 06-05-2012, 11:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (kerstinbern @ 06-05-2012, 04:58) *
          Och när regeringen nu annonserat höjd pensionsålder till 75 år, så kommer ju detta naturligtvis drabba mångdubbelt fler

Varför håller du dig inte till fakta? Det är väl ingen som föreslagit höjd pensionsålder till 75 år. Däremot har Reinfeldt (med stöd från en stor del av oppositionen)tagit upp frågan om pensionsålder och varnat för vad som kan komma att bli tvunget i framtiden om vi vill behålla nuvarande levnadsstandard.
          Gita

CITAT (kerstinbern @ 06-05-2012, 04:58) *

Varför håller du dig inte till fakta? Det är väl ingen som föreslagit höjd pensionsålder till 75 år. Däremot har Reinfeldt (med stöd från en stor del av oppositionen)tagit upp frågan om pensionsålder och varnat för vad som kan komma att bli tvunget i framtiden om vi vill behålla nuvarande levnadsstandard.
          Gita

Citera
          Azur
          Inlägg 06-05-2012, 13:38
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 06-05-2012, 01:20) *
          Det går inte att hitta jobb när inga jobb finns. Man kanske kan få en 6 månaders provanställning långt hemifrån och då krävs det att man flyttar.

Men , om man har en make och barn ? Ska man flytta för att sedan inte få fast anställning och så flytta igen och igen ........ och får maken jobb på den nya bostadsorten ?

Eller ska man veckopendla , om det ens är möjligt ?

Ja, det är så det är tänkt. A-kassan är avsedd att hindra folk från att svälta och bli hemlösa under en begränsad period till de hittar nytt jobb, den är inte avsedd som långtidsförsörjning. Och ja, man förväntas flytta/pendla om det inte finns jobb lokalt.

CITAT
          Den som blir arbetslös i dag har det inte lätt . Finns det inga jobb inom ditt gebit ? Omskola dig för egna pengar

Det är en av de saker jag tycker är fel. Man borde få studera, till och med få hjälp med kostnader, (förutsatt att det är en yrkesutbildning och förutsatt att arbetsförmedlingen bedömer att det troligen finns jobb efter utbildningen) medan man har a-kassa.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-05-2012, 13:46
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Azur @ 06-05-2012, 14:38) *
          Ja, det är så det är tänkt. A-kassan är avsedd att hindra folk från att svälta och bli hemlösa under en begränsad period till de hittar nytt jobb, den är inte avsedd som långtidsförsörjning. Och ja, man förväntas flytta/pendla om det inte finns jobb lokalt.
          Det är en av de saker jag tycker är fel. Man borde få studera, till och med få hjälp med kostnader, (förutsatt att det är en yrkesutbildning och förutsatt att arbetsförmedlingen bedömer att det troligen finns jobb efter utbildningen) medan man har a-kassa.

A-kassan är inte tänkt som långtidsförsörjning men när det blir så då ? Inte p g a de arbetslösa utan p g a läget på arbetsmarknaden , vad gör vi då ?

Och flytta , ja visst men om man bor i Skåne och får jobb långt upp i norr och inte ens kan veckopendla? Om man har familj så kan man ju lika gärna skilja sig direkt. Barnen får träffa sin ena förälder möjligtvis under någon/några semesterveckor om man inte har 6 månaders provanställning för då har du ingen rätt till semester.

Ok , det är inte tänkt som långtidsförsörjning men ........................

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-05-2012, 13:56
          Länk hit: #9

Moderator

A-kassan är en av alla saker som folk gnäller på avsett hur bra den är, för den kunde ju vara ännu bättre. Någonstans måste gränsen sättas, och jämfört med stora delar av världen är den generös i Sverige.

Citera
          herkules
          Inlägg 06-05-2012, 14:09
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

sluta jämför sverige med andra länder, de som är arbetslösa här bor här och ingen annanstans

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-05-2012, 14:23
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (herkules @ 06-05-2012, 15:09) *
          sluta jämför sverige med andra länder, de som är arbetslösa här bor här och ingen annanstans

tummenupp.gif

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          malarmaster
          Inlägg 06-05-2012, 15:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (herkules @ 06-05-2012, 15:09) *

du måste jämföra med omgivande länder då vår arbetsmarknad,kostnadsläge o ekonomi påverkas av dem o världsläget. sverige är ingen oas som kan föra en egen politik avseende jobb och ekonomi.
          visst kan man ha generösa nivåer i a-kassa o andra sociala förmåner men då måste pengar plockas in,oftast i form av högre skatter.
          att a-kassan har en tidsbegränsning är ju inget nytt,förr manipulerade man med olika åtgärder för att få ett nytt villkor och i princip kunde man ha a-kassan som en stadig försörjning.det är ju begränsat numera och problemet är som flera påpekat att jobben inte växer fram i den takt som behövs. det är inget specifikt svenskt problem,det är lika i hela eu och västvärlden.vår industri har dragit till asien och flyttat jobben dit.
          frågan är vad göra för att jobben skall växa här,en fråga som alla partier funderar på men inga lösningar har presenterats. ulf

Citera
          Christa
          Inlägg 06-05-2012, 16:47
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag får intryck av att människor tycker att A-kassan är bra som den är så länge dom inte själva drabbas...

Citera
          Anma
          Inlägg 06-05-2012, 16:58
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 06-05-2012, 17:47) *
          Jag får intryck av att människor tycker att A-kassan är bra som den är så länge dom inte själva drabbas...

Så är det. Med sjukförsäkringen samma sak. De drabbade jublar inte direkt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-05-2012, 17:14
          Länk hit: #15

Moderator

Samma med de som måste jobba och slita varje dag och betala in stora delar av lönen i skatt, de jublar inte heller

Citera
          Christa
          Inlägg 06-05-2012, 17:35
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Huggorm @ 06-05-2012, 18:14) *
          Samma med de som måste jobba och slita varje dag och betala in stora delar av lönen i skatt, de jublar inte heller

Den största delen av skatten går väl till skola, barnomsorg, föräldrapenning, vab-dagar, barnbidrag, gratis sjukvård till barn och ungdomar osv.

Sjukförsäkring och a-kassa är ju försäkringar som man själv betalat in till medan jag som inte har några barn har betalat oändliga pengar till andras barn.

Det du betalar för andras sjukdom och arbetslöshet är en droppe i havet i jämförelse med hur mycket du betalar till andras barn.

Redigerat av Christa: 06-05-2012, 17:38

Citera
          Anma
          Inlägg 06-05-2012, 17:45
          Länk hit: #17

Medlem

Jag tror nog att de festa sjuka och arbetslösa hellre skulle vila vara tvugna att jobba. Själv kommer jag att jubla när op är gjord och jag har möjligheten att styra mitt eget liv igen utan att vara beroende av myndigheter.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-05-2012, 17:49
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Anncharlotte hur många pensionärer har ïnte långt under 11.000 Kronor i månaden. Vet du inte va<d garnatipensionen är?

Dom har samm boendekostnader samt måste betala för ellen, Tele, Försädkringar osv och so har dom iregel höger kostnader för sjukvård.

Ja Anma även sjukskrivna har det många gånger svårt. Men jag har ju en hel del krämpor och är medlem i några patientföreningarna. I 2 var jag en av dom få dom arbetade, alla andra var sjukskrivna och tyckte att jag var dummt i huvudet som jobbade när man kan gör amycket annat under tiden. Jag slutade till slut att gå till mötena för jag ville int ehöra att detta tjat.

Jag älskade att jobba och om jag va<r sjuksriven så testade jag rätt så snart om jag kan jobba igen. Man akn inte säga att man inte orkar om man inte provar... Klart undantaget finns ju

Elisabeth

Citera
          Anma
          Inlägg 06-05-2012, 18:03
          Länk hit: #19

Medlem

Äsch, nu blev jag för privat igen. Tar bort.

Redigerat av Anma: 06-05-2012, 18:27

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 06-05-2012, 18:46
          Länk hit: #20

Medlem

Men de som har jobb betalar klart mindre än de arbetslösa, sjukskivna och sjukpensionärerna.

Det är de som subventionerar jobbskatteavdraget !

Det som de här grupperna får är försäkringspengar , de har betalat sin premie , och när " olyckan " är framme så faller försäkringen ut .

Försäkringen är bra mycket lägre än den inkomst man tidigare haft och som sagt , dessutom beskattas den hårdare. Betänk att de har jobbat och slitit de också annars skulle inte försäkringen falla ut .

De här försäkringarna är precis som vilken annan försäkring som helst. Du måste betala din premie för att få ersättning .

Har du tänkt på att när du tar en vanlig försäkring så är andra med och betalar den dagen du råkar ut för något som gör att du får ersättning för det , t ex att din bil blir stulen och kvaddad?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 05:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon