Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vissa växter skulla man då aldrig satt..., ...men som nybörjare är man inte alltid så klok
          HelénE
          Inlägg 18-05-2012, 17:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Som tex. japanska lyktor, praktlysing och såpnejlikor...det borde finnas varningstext på dem...

I början gick det ju bra...men nu, om jag inte rensade och rensade så skulle det inte finnas något annat i rabatten...

Fast såpnejlkorna fanns före, men växer egentligen i en egen rundel---men frösprider sig och där borde jag rensat direkt, inte flera år efter...

Alla är väldig fina, men ska helt klart inte växa i närheten av något annat, utan enbart där man kan mota dem med gräsklipparen runtomkring.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          merlin68
          Inlägg 18-05-2012, 17:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Ja där sa du nåt giggle.gif Numera får de hållas för sig själva på platser där inget annat vill växa och där får de bre ut sig bäst de vill. Har dock aldrig märkt att såpnejlika har fröat av sig hos mig men däremot de japanska lyktorna men bara i närområdet s a s smile.gif Fast vackra är de ju och jag vill inte vara utan dem heller...

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 18-05-2012, 18:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Jag tycker om såpnejlikor men visst, de tar över. Har varken såpnejlikor eller praktlysning längre, men ett tag hade jag praktlysing, höstaster och drakmynta ihop. De slogs om platsen och fungerade bra ihop.
          Drakmyntan är ju rätt bra på att sprida sig den med. Jag trodde inte jag fått med någon när vi flyttade hit för två år sedan. Plötsligt dök det till min stora glädje upp en ( 1) stängel i ett land. Förra året var de 5 st och i år är där säkert 20 stänglar. Nu har jag flyttat några. Lemmon Queen köpte jag två små plantor av för ett antal år sedan och nu har jag och en massa vänner jätte exemplar av den. Och så prickklockorna. Vilka rackare till att sprida sig giggle.gif

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 18-05-2012, 18:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

häxört fick jag när jag hade två stora nygrävda rabatter och inte så mycket att fylla dom med första året.
          Det är nog tio år sen, men jag rensar fortfarande bort häxört varje vår/sommar

Prickklockorna, visst ja, glömde dom. Den blå håller sig i stora ruggar, men den rosa poppar upp överallt i den rabatten - men söta är dom ju

Redigerat av Eva i Skåne: 18-05-2012, 18:49

Citera
          merlin68
          Inlägg 18-05-2012, 19:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Vissa av ogräsperennerna passar också bra ihop. Jag har den osannolika blandningen såpenjlika, praktlysing och trädgårdsnattviol tillsammans. Det borde skära sig men passar ändå bra ihop på nåt konstigt sätt smile.gif Men den växt som sprider sig nåt riktigt gräsligt här hemma är bibelblad tanacetum balsamica fear.gif Den får både underjordiska skott som sprider sig kvm-vis och frösår sig ocks¨å om man inte klipper ner blommorna. Och jag som t o m drog upp den från köpefröer en gång i tiden...den hade nog kanske inte kommit i min trädgård om jag hade vetat hur invasiv den är...
          Drakblomman är ju snygg...kanske ska vi byta bibelblad mot drakblomma krolliljan giggle.gif flirting.gif

Citera
          spacepingo
          Inlägg 18-05-2012, 19:33
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Jag brottas också med praktlysing. Den är egentligen inte min och jag vill inte ha den men grannen har den på sin sida staketet och lysingen har inte fattat att den inte är välkommen till vår sida. Akleja fanns en planta av när vi flyttade in för fyra år sedan och så köpte jag några fler för dom är fina, nu är de överallt! Första åren lät jag fröställningarna sitta kvar så de skulle sprida sig, nu kapar jag dem direkt så att de åtminstone inte blir fler smile.gif

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera
          Peztis
          Inlägg 18-05-2012, 19:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Kom på när jag läste denna tråd att jag började en annan i detta ämet och hittade faktiskt igen!

Så här är den: Vilken växt vill du varna för?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          theca
          Inlägg 18-05-2012, 20:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 152
          Medlem nr: 40 969

såpnejlika...suck..
          sedan den där balsaminen som skvätter iväg frön till höger o vänster..dubbelsuck..
          för att inte tala om en blomma som jag idiotiskt nog huldat första året o nu strider med hela sommaren, en som har stora ganska vassa lite sträva mörkgröna blad och vackert himmelsblå blommor i "klase" med lite rosa innuti.. vet ni vilken jag menar ?? den e HEMSK! kommer upp överallt o vägrar ge sej..

Citera
          HelénE
          Inlägg 18-05-2012, 20:37
          Länk hit: #9

Medlem

Jag håller faktiskt på att förflytta praktlysing, japanska lyktor och bergklint till en föredetta ogrässlänt där jag just tänkt de kan slåss med varandra, och lite av det ogräs som fortfarande då och då ploppar upp. Inget i närheten som "kan gå förlorat". Bara rejäla buskar och träd omkring.

Jag satte rätt många där förra året, men det är fortfarande öppen mark, så jag får nog förflytta lite till.

Men såpnejlokorna lär inte passa där, de kommer vika sig i första slagregn. De jag har i en plantering har numera fått rejält armeringsnät att växa igenom så de kan stå hela sommarn. Tidigare så precis innan blomning kom ett slagregn och knäckte dem...alltid.

De är fina, men jag tycker de kan hålla sig där de är. Inte frösprida sig, för de måste de gjort, så långa rötter har de nog inte.

Japanska lyktorna de är ju otroliga när de väl tagit fäste, där kan man tala om långa rötter...Som tur är så är det ganska lätta att rycka upp, även om de ploppar upp igen på samma ställe bara en rotbit är kvar. Praktlysing och såpnejlika däremot de sitter ju som berg...

Aklejor har jag också överallt, precis överallt är de, i alla rabatter, i höggräs. Men den den har ju ett lägre blandverk och därför tycker jag inte den tar över lika mycket, snarare så är dem bra i vissa rabatter att dölja allt gräs och smultronblad och annat ogräs som man helst ej vill se.

Praktbetonika har jag också väldigt mycket av, de sprider som också som annat, men det är samma där att de är så låga och döljer ogräs bra, så de stör mig inte heller att de sprider ut sig. Det är när de höga växterna tar för mycket plats som jag tycker det blir problem. Först är det snyggt...sen tar det liksom över allt om man inte rensar och rensar och rensar...

Helén

Redigerat av HelénE: 18-05-2012, 20:42

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          HelénE
          Inlägg 18-05-2012, 20:47
          Länk hit: #10

Medlem

Alltså, egentligen tycker jag väldigt mycket om både praktlysing och japanska lyktor, men det var oerhört korkat at sätta dem där jag satt dem...mitt i en jättestor rabatt...

Jag har 3000m2 tomt och kunde gott satt dem på lämpligare ställe, om jag bara vetat och förstått.

Sånejlikorna ja de är fina, men hör inte till min favorit, men nu fanns det redan en rundel ca 2,5m i diameter med dem när vi flytta hit och att ens tänka tanken att få bort dem...tja möjligen med mycket roundup.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          KRT
          Inlägg 19-05-2012, 15:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Purpurklätt!!!! Fin mellan ölandsstenarna i en slänt, MEN helt plötsligt inser man att man inte ser stenarna mer eftersom purpurklätten växer ovanpå!

Konstigt nog har jag också lite problem med Akleja, de frösprider sig något förbenat, och öven om jag drar upp dem är det sällan hela roten kommer med och då är det snart en planta där igen sad.gif

Har också någon slags gul hög blomma som normalt ska växa i "tuvor" men det kommer hela tiden pytteplantor överallt, och jag vill INTE ha gula blommor överallt. Dessutom börjar de som små söta plantor, på någon dm, men om de får vara går de snabbt upp och blir 60 cm höga och har över allt!!! Tyvärr vet jag inte vad det den heter, får fota till sommaren och be om ID-hjälp här.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          HelénE
          Inlägg 19-05-2012, 19:57
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Peztis @ 18-05-2012, 20:48) *
          Kom på när jag läste denna tråd att jag började en annan i detta ämet och hittade faktiskt igen!

Så här är den: Vilken växt vill du varna för?

Läste i den gamla tråden om att någon varnade för kapfriol.
          Det är lite lustigt, för jag upptäckte förra året att vi hade en del mindre plantor i vår syrenhäck, i utkanten mot en björk döär syrenen aldrig tagit sig ordentligt.

Enda kaprfriol vi har i övrigt är dels en Tellman, och den sorten var det inte, men sen en som växer ca 150 bort på tomten, som jag bara sett nån enbstaka blomma på, och som ser ganska eländig ut eftersom den befinner sig mest i skugga bakom ett hus i ett högräsomrråde. Vet inte om det är den lilla som spridit sig eller om den kommer nån annanstans i från, grannarna har ingen. Int heller fanns den i vart fall synbart i syrenhäcken när vi flytta hit för 6 år sedan, jag vet faktiskt inte var den kommer från.

Nu har jag ryckt upp massa skott och satt här och där runt vårt fårstängsel, men funderar på om jag kanske om 10 år kommer förbanna den där vildspridda kapfriolen, eller inte. Jag älskar förvisso kapfriol, men kanske kan man få för mycket av den också confused.gif

Helén

Redigerat av HelénE: 19-05-2012, 19:59

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 19-05-2012, 20:02
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Inte kan man få för mycket kaprifol. crazy.gif :
          Jag bara älskar den. Där vi bodde förut hade hela kvarteret kaprifol och vi gick våra kaprifolrundor på kvällarna för att bara luktade. wub.gif

--------------------

Citera
          HelénE
          Inlägg 19-05-2012, 20:08
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Krolliljan @ 19-05-2012, 21:02) *
          Inte kan man få för mycket kaprifol. crazy.gif :
          Jag bara älskar den. Där vi bodde förut hade hela kvarteret kaprifol och vi gick våra kaprifolrundor på kvällarna för att bara luktade. wub.gif

Tack, jag tror nog kag håller med även om 10 år. Det luktar ju så gott, och min Tellman den lukar ju nästan inget. Just dessa i syrenhäclken hade några få blommor förra året, och de doftade ljuvligt. Nu ser jag att det är jättemycket knoppar på vissa av de som vuxit till sig.

Kommer förmodligen sluta med att hela min tomt är omgärdnad av ett kapriolstaket. Har ca 300 meter staket att plantera runt, så det är bra det finns mycket skott i syrenhäcken. biggrin.gif

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          smuleborg
          Inlägg 20-05-2012, 21:14
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Fanns här på tomten när vi köpte fastigheten:

Såpnejlika (borde inte säljas av seriös handelsträdgård, det värsta ogräset av dem alla)
          Gullris
          Praktlysing
          Toppklocka

Och så den där slinger-/marktäckaren som liknar praktlysing i blomma och i viss mån blad. Urk.

Visst kan man tycka att ("bonn"-)akleja förökar sig friskt, men de är lätta att rensa bort (och jag kan tycka att de är fina på rätt plats).

Ringblomma är inte heller så kul, tänk dig för innan du tar in den (dock mycket beskedlig jämfört med de första fyra).

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Azur
          Inlägg 20-05-2012, 22:00
          Länk hit: #16

Gäster

Haha jag älskar såna här trådar, det är precis den här typen av växter jag vill ha!

Citera
          evaisa
          Inlägg 20-05-2012, 22:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Håller med..... Detta är en tråd jag blir glad av! :-)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-05-2012, 23:50
          Länk hit: #18

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Häckspirea, den sprider sig 1-2m per år åt alla håll. Jag har nog motsvarande en normal villatomt nu, och som sagt blir det hela tiden mer. Inget har hjälpt hittills, men jag funderar på att sätta upp nät och släppa in ett gäng höns. Snöbär är nästan lika illa.

Citera
          addo
          Inlägg 21-05-2012, 07:53
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Växterna jag har problem är Gullregn som frösår sig över allt, Kaprifol som kväver allt och Snöbär som har förvandlat gräsmattan till en spikmatta.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 21-05-2012, 08:00
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Praktlysingen, dock inte jag som satte den men jag underlät att gräva bort hela plantan wink.gif
          Randgräset, jag tänkte inte på rotbarriär. Nu är fågelbadet där det stod borta men det poppar fortfarande upp randgräs i gräsmattan just där.
          Blodoxalis, inte jag som satte den men den poppar upp här och var. Jag tycker dock den är ganska söt och brukar lämna några plantor när jag rensar.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 07:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon