Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur plantera små klematisplantor?, Veronica's Choice
          Anne Gisela
          Inlägg 05-06-2012, 19:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 75 773

Jag fick min klematis Veronica's Choice idag, som jag beställt från Odla. Den är i en 7-9 cm kruka, alltså inte så stor. Jag undrar hur jag nu ska hantera den? Plantera ut direkt? Vilken typ av jord vill den ha?

Hade i mitt förra hus en mkt praktfull Jackmanii som stod i fullt sol läge i söder, den vill jag minnas att vi planterade i rhododendronjord. Denna jag har nu kommer stå i nordvästläge med morgon- och kvällssol. Funkar det tror ni? Tänker att den ska klättra i en obelisk som står fritt på gräsmattan.

Tacksam för tips och råd.

--------------------

Citera
          Plater
          Inlägg 12-06-2012, 15:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

CITAT (Anne Gisela @ 05-06-2012, 20:31) *
          Jag fick min klematis Veronica's Choice idag, som jag beställt från Odla. Den är i en 7-9 cm kruka, alltså inte så stor. Jag undrar hur jag nu ska hantera den? Plantera ut direkt? Vilken typ av jord vill den ha?

Hade i mitt förra hus en mkt praktfull Jackmanii som stod i fullt sol läge i söder, den vill jag minnas att vi planterade i rhododendronjord. Denna jag har nu kommer stå i nordvästläge med morgon- och kvällssol. Funkar det tror ni? Tänker att den ska klättra i en obelisk som står fritt på gräsmattan.

Tacksam för tips och råd.

Cedergrens brukar rekommendera rosjord till Klematis, alltså en mull- och lerrik jord med mycket näring i.

Citera
          octachoron
          Inlägg 12-06-2012, 22:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 891
          Medlem nr: 18 990

Som ovan, rhododendronjord är ganska näringsfattig och klematis vill ha en mullrik och näringsrik jord.
          Tänk på att plantera ner klematisen ca 10 cm samt att klippa ner den vid plantering. Det kan dock vara lite svårt med små plantor:-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 02:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon