|
Kommer lyckan och förnöjdsamhet utifrån eller inifrån? |
|
|
|
14-06-2012, 11:17
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Idag går jag med ett nästan fånigt leende på mina läppar och till och med tar några danssteg och sjunger en trudilutt!  Det har inte hänt någonting speciellt idag,jag har vaknat för sent,rastat hundarna,vi har ätit frukost,diskat,pratat i telefon,uppdaterat mina bloggar,alltså bara det helt vanliga som jag gör under mina dagar då jag är vaken. Jag tror att precis ALLTING kommer inifrån människan själv vad det gäller våra känslor,men vi har tendens till att anklaga medmänniskor om och när vi mår dåligt eller omständigheter i våra liv. Mer och mer märker jag hur jag själv med mina tankar och känslor gör mitt liv;det vill säga är jag negativ drar jag negativa händelse och människor till mig. Är jag glad händer härliga sker i mitt liv!Så jag har blivit noga med VAD jag tänker om mina medmänniskor och hur jag tänker om mig själv! På detta vis har livet blivit så spännande,varenda dag! Visste ni att det som vi koncentrerar våra tankar på drar vi faktiskt till oss? Varenda morgon startar jag mina dagar med STOR TACKSAMHET för mitt liv med ALLT som det innebär!
|
|
|
|
|
14-06-2012, 12:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Visst är det så Silos att ett leende smittar av sig. Även ett positivt inlägg kan göra gott. Och du skriver ju mest positiva inlägg.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
14-06-2012, 16:21
|
Gäster

|
Det är just det positiva över nästan ingenting som får det stora , bra sakerna att ske i livet..... Känner mig som en prinsessa efter besöket hos frissan och passar på att vara glad för att det blev ändå finare än jag väntat mig. Om man ger det första tanke som kommer upp när man vaknar till ett bra dag så brukar det funka bra. Det känns helt underbart att tassa in i växthuset det första jag gör på morgonen. Härligt! Brukar vakna på natten för en kissepaus mitt i en dröm som handlar om det sista jag skrev ner till min bok. Det blir att småle tills man somnar om. Tack gode Gud för det kreativa!.....
|
|
|
|
Rihane
|
14-06-2012, 16:53
|
Gäster

|
Det är lättare att förändra sig själv än att ändra på andra.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
14-06-2012, 16:59
|
Gäster

|
Ja, det enda man kan förändra är ju sig själv, det kan medfölja eventuellt förändringar hos någon annan. Man speglar ju ut det man själv känner, då kan det ge resultat...... Man får nog börja det i den ändan om något inte känns bra. Man kan inte ens begära det från andra ......
Redigerat av Ugglemormor: 14-06-2012, 17:04
|
|
|
|
|
14-06-2012, 17:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Vad som påverkar den antar jag? I sådant fall båda delarna. Gränsdragningen mellan dem är en kognitiv företeelse.
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2012, 18:42
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Känns inte som om man kan ge ett entydigt svar på . Visst är allting lättare när man har en positiv inställning men det kan vara svårt att ha när fötterna slås undan för en gång efter gång.
Det gäller som sagt att se det positiva , lyckliga , i det lilla som att man t ex trots allt kan stå upp ,att det inte var en stroke som man befarade osv.
Det kan vara svårt ändå som sagt var när det hela tiden tillstöter nya " eländen ". Allting är inte svart eller vitt utan för det mesta grått i olika schatteringar .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
15-06-2012, 08:54
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 14-06-2012, 19:42)  Känns inte som om man kan ge ett entydigt svar på . Visst är allting lättare när man har en positiv inställning men det kan vara svårt att ha när fötterna slås undan för en gång efter gång.
Det gäller som sagt att se det positiva , lyckliga , i det lilla som att man t ex trots allt kan stå upp ,att det inte var en stroke som man befarade osv.
Det kan vara svårt ändå som sagt var när det hela tiden tillstöter nya " eländen ". Allting är inte svart eller vitt utan för det mesta grått i olika schatteringar . Ja,det finns många svar på detta och varje människa har sina svar på varifrån känslorna kommer. Och visst är det svårt att uppleva någon lycka när saker går emot en,det tror jag med. Du har rätt saker är inte antigen svarta eller vita här i livet,utan det finns alla färger under livets dagar. Men jag för min del vet att det faktiskt går att påverka sitt liv genom mina tankar! Och idag fortsätter mitt underbara glada harmoniska lyckliga roliga tillstånd! hos I.R 049.JPGTack för alla era svar!
Redigerat av silos: 15-06-2012, 08:55
|
|
|
|
Ugglemormor
|
15-06-2012, 10:40
|
Gäster

|
Jovisst är detta inte så enkelt och kan ses från olika håll, men i slutändan kan man inte begära andra det man inte själv ha fixat eller åtminståne insett sina egna fel. Det händer ju mycket under livet och de sakerna kan drabba en hel familj, då kan man hjälpas åt, stödja varandra eller vad det månne vara. Det jag skrev tidigare gäller ju det enkla, vardagliga livet där man bidrar efter sin förmåga. Där är det bra att ha en tanke om att när det går mot en, kolla först hos sig själv varför man reagerar som man gör och varför? Finns det något hos en själv som orsakar det?
|
|
|
|
|
15-06-2012, 17:22
|
Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 15-06-2012, 11:40)  Jovisst är detta inte så enkelt och kan ses från olika håll, men i slutändan kan man inte begära andra det man inte själv ha fixat eller åtminståne insett sina egna fel. Det händer ju mycket under livet och de sakerna kan drabba en hel familj, då kan man hjälpas åt, stödja varandra eller vad det månne vara. Det jag skrev tidigare gäller ju det enkla, vardagliga livet där man bidrar efter sin förmåga. Där är det bra att ha en tanke om att när det går mot en, kolla först hos sig själv varför man reagerar som man gör och varför? Finns det något hos en själv som orsakar det? Precis så är det ju!
|
|
|
|
|
15-06-2012, 20:34
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Enligt min uppfattning så kommer det innifrån! Är jag nöjd med allt runt om mig så är jag lycklig och ser ljust på allt!!
Är jag missnöjd så är allt mörkt och grått!
|
|
|
|
|
15-06-2012, 22:10
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Så om läkaren säger att tyvärr , du har en allvarlig sjukdom så går den bort om jag bestämmer mig för att vara glad och lycklig ?
Inte funkar det så för mig iaf. DÄremot blir jag naturligtvis glad och lättad om det visar sig att det INTE var en allvarlig sjukdom.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
15-06-2012, 22:17
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Det finns någonting som heter Law of attraction. Man kan läsa lite här ( hittade inget bättre så här på rak arm): http://lawofattraction.ifokus.se/
Redigerat av merlin68: 15-06-2012, 22:17
|
|
|
|
|
16-06-2012, 07:03
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag har märkt att det psykiska måendet är kopplat till hur man mår fysiskt, har man någon krämpa eller liknande som begränsar en så är det inte så himla lätt att hålla humöret uppe alla gånger.
Redigerat av malcolm: 16-06-2012, 07:04
|
|
|
|
|
16-06-2012, 07:16
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (malcolm @ 16-06-2012, 08:03)  Jag har märkt att det psykiska måendet är kopplat till hur man mår fysiskt, har man någon krämpa eller liknande som begränsar en så är det inte så himla lätt att hålla humöret uppe alla gånger. Jag känner lite igen vilsenheten när de gamla metoderna att hålla uppe humöret inte längre fungerar när man har fått en ny krämpa. Men jag tror att man kan hitta nya sätt att se positivt på saker och ting trots värk eller andra bekymmer. Kanske behöver man fler positiva människor runt sig, kanske fler tillfällen där man bara lyssnar på fåglarna. Det är säkert olika. Själv har jag märkt att jag behöver mer tid utan krav när värken i lederna tar över. Fler helger i torpet alltså ... och så mina lediga fredagar där jag själv bestämmer vad jag gör.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
16-06-2012, 07:31
|
Medlem

|
CITAT (hattstugan @ 15-06-2012, 21:34)  Enligt min uppfattning så kommer det innifrån! Är jag nöjd med allt runt om mig så är jag lycklig och ser ljust på allt!!
Är jag missnöjd så är allt mörkt och grått! Så har det varit under mitt liv och till slut vara jag bara tvungen att börja söka inåt inuti mig själ och jag fann att det var därifrån allt kommer,både glädjen och sorgen och allt annat i känslovägen.
|
|
|
|
|
16-06-2012, 07:41
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 15-06-2012, 23:10)  Så om läkaren säger att tyvärr , du har en allvarlig sjukdom så går den bort om jag bestämmer mig för att vara glad och lycklig ?
Inte funkar det så för mig iaf. DÄremot blir jag naturligtvis glad och lättad om det visar sig att det INTE var en allvarlig sjukdom. Jag tror att det skulle säkerligen göra livet lite lättare,men det är samtidigt mycket svårt och man måste tillåta sig att vara ledsen,sorgsen,arg mm.då man har fått reda på att man är allvarlig sjuk! Norman Cousin skrattade sig frisk från en obotlig sjukdom: http://www.slh.nu/assets/documents/artikla...tta%20dig.1.pdfCITAT (merlin68 @ 15-06-2012, 23:17)  Det finns någonting som heter Law of attraction. Man kan läsa lite här ( hittade inget bättre så här på rak arm): http://lawofattraction.ifokus.se/Detta tror jag fullt och fast på!
|
|
|
|
|
16-06-2012, 07:51
|
Medlem

|
CITAT (malcolm @ 16-06-2012, 08:03)  Jag har märkt att det psykiska måendet är kopplat till hur man mår fysiskt, har man någon krämpa eller liknande som begränsar en så är det inte så himla lätt att hålla humöret uppe alla gånger. Visst är det så och,men det intressanta är varifrån allt startade och vad vi kan lära om detta. Jag själv mådde psykiskt mycket dåligt under årtionden och till slut började jag även må dåligt i min kropp. Mycket,kanske till och med allt beror på hur vi blev behandlade av våra mammor,pappor,syskon,släktingar under de första 3 åren av vårt liv. Allting som händer hamnar till det undermedvetna och detta bestämmer hur vi utvecklas som människor.Här finns en del intressant att läsa om det undermedvetna: http://www.hypnosinstitutet.com/det-undermedvetna
|
|
|
|
|
16-06-2012, 07:59
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Det som känns mest jobbigt just nu är det dubbelseende jag drabbas av, har ett slags prisma över ena glasögat som korrigerar det mesta men det är nästan som att vara blind på vänsterögat alla fall och jag har ytterst svårt att göra något som kräver en viss precision och det kan vara så enkla saker som att skriva en inköpslista eller att trä på en nål. Är så himla deprimerande när man knappt kan se ett textat TV-program tex. och allt detta sänker minst sagt humöret.
|
|
|
|
|
16-06-2012, 08:03
|
Medlem

|
CITAT (malcolm @ 16-06-2012, 08:59)  Det som känns mest jobbigt just nu är det dubbelseende jag drabbas av, har ett slags prisma över ena glasögat som korrigerar det mesta men det är nästan som att vara blind på vänsterögat alla fall och jag har ytterst svårt att göra något som kräver en viss precision och det kan vara så enkla saker som att skriva en inköpslista eller att trä på en nål. Är så himla deprimerande när man knappt kan se ett textat TV-program tex. och allt detta sänker minst sagt humöret. Jag förstår mer än väl att du har det svårt! Men du kan ju gör allt som du fortfarande kan göra och glädja åt det!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|