Egentligen är Rügen ett bättre val än vilda smultron i en kruka på balkonen. De tillhör olika underarter och skillnaden är bl a att Rugen blommar och ger bär ända till frosten kommer. De vilda smultronen blommar en gång och ger en skörd, sen får man vänta till nästa år. De vilda är dock lite tidigare så sorterna kompletterar varandra. Mina månadssmultron (som också Rügen tillhör) har precis börjat ge bär. Förhoppningsvis kommer dina igång snart också. Om plantrorna av båda sorterna tål övervintring i kruka på balkong vet jag inte, har aldrig haft anledning att prova. Utomhus i marken är de ju helt härdiga.
Vill du ta vilda smultron så ta en reva, klipp mellan rosetterna och plantera dessa i jord. Fortast går det om du hittar såna som redan fått lite rötter. Har de inga rötter måste du passa dem som sticklingar, de får inte torka ut och inte utsättas för för starkt solljus innan de börjat växa på egen hand. Sätter man revande smultron i enkruka kommer förstås revorna att hänga ner runt om, det blir npg fint men kommer inte att ge så mycket bär tror jag. Men det kostar ju inte mycket att prova
Redigerat av Eva 33c: 16-07-2012, 12:20