Håller helt med om att 1,2m är optimal bredd på odlingsbäddar, med fasta gångar mellan. Samtidigt är 1,2mx1,2m rätt lite, fyra kvarter skulle ge knappt 6m2 odlingsyta. Förvisso 3 gångar så mycket som två pallkragar men inte så mycket.
En lösning är att göra varje kvarter t.ex. 3mx3m och dela upp kvarteret i 2st bäddar 1,2mx3m med en gång mellan. Då får du nästan 30m2 odlingsyta och du slipper fortfarande trampa i bäddarna.
Sen behöver ju inte kvateren vara kvadratiska. Hela anläggningen kan ju vara avlång, utan att det förstör symetrin.
Det beror ju självklart på hur mycket plats du har och hur mycket tid och ork du tänker lägga ner på odlandet.
Själv har jag har delat in min 120m2 odlingslott i ett antal avlånga bäddar ~4mx1,2m, med 0,5m breda gångar mellan, inga kvarter och estetiska mittpunkter, bara bäddar i rader. Och så en fikahörna mellan verktygslådan och kallbänken. Fikahörnan är det viktigaste stället, där man kan sitta och dricka sitt te och titta på hur bra det blivit. 50cm är lagom gångbredd för att rensa ogräs och sånt, vill man köra skottkärra är 70cm ett minimum, mät avståndet mellan fötterna på din skottkärra. Jag skulle definitivt anlägga en gång även mellan gräsmattan och kvarteren. Häckar runt kvarteren är snyggt men tar upp fasligt mycket odlings yta.
|