|
|
  |
Zilga i kruka på balkong - En story om det lilla livet |
|
|
|
03-08-2012, 10:31
|
Medlem
Antal inlägg: 67
Medlem nr: 9 322

|
Hej alla duktiga odlare! Jag har varit medlem en längre tid på forumet, men dock varit väldigt inaktiv! Så efter att inte skrivit på 4 år så kommer här ett inlägg, en fråga och en tråd där jag skall försöka hålla er uppdaterade över hur det går för min vinranka. Jag är mycket okunnig å hämtar oftast ”min kunskap” från detta forum, så hjälp mig gärna å kom med råd och tips, allt är välkommet! Jag har en lägenhet högst upp i huset med en mindre balkong. Balkongen har sol på sig från ca kl 07:30 till 20:00 (de få dagar då det är sol). Jag har nu tagit tag i min önskan att skaffa ytterligare en vinranka (Zilga) efter det att min förra vinranka avled i stormen 2005… Jag byggde min ”kruka” av en ikea ”samla” 130 liter förvaringslåda. (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80102976/#/30206325) Kring lådan byggde jag en ram för att den inte skulle ge vika om det blev för mycket tyngd i den, vi alla vet ju att ikea kanske inte alltid har världens bästa kvalitet. Speciellt inte när jag borrat ett 30-40 tal hål i den för en god dränering. (Jag hoppas att de hål jag borrat är tillräckliga för att vatten skall rinna av, annars kan man väl lyfta plantan senare och göra om?) Som jord så blandade jag 40 liter rhododendron jord och 100 liter naturgödslad jord, så att plantan får det lite surare. (Bra eller dåligt?) Jag har täckt jorden med sten ovanpå för att behålla mer fuktighet i jorden då solen lyser på bra, vet ej om detta har någon egentlig effekt, men tycker även att det är dekorativt.  Jag planterade min Zilga 30 juli i år (2012), vilket kanske är ganska sent för att klippas nu i sensommar? Kom gärna med tips här! Så, där var lite bakgrundsinfo, nu till mina frågor: Hur mycket vatten bör det lilla livet ha? Jag känner rent spontant att det, med tanke på dränering, inte bör spela så stor roll om den får lite (1-2 liter) varje dag, det bör ju rinna av om det inte behövs? Tanken är att den skall stå utomhus hela vintern, skall jag klä lådan med (något?) för att öka motståndskraften mot kylan och chansen till dess överlevnad? Vet ju att den tål ner till 35-40 minusgrader, men ändå. Jag har ju läst att pH värdet är viktigt, kan ni rekommendera mig att köpa en pH-mätare för att ha extra koll på det, eller är det överkurs? Om jag skall köpa, kan ni ge förslag på vilken mätare i så fall? Har ni några andra tips för en nybörjare som mig?! Ha en underbar sommar å lycka till med era projekt! Mvh Marcus
|
|
|
|
|
03-08-2012, 13:56
|
Medlem
Antal inlägg: 2 133
Medlem nr: 6 842

|
Skulle tro att du oroar dig alldeles i onödan. En pH-mätare är definitivt överkurs, och du hade inte behövt finlira med jordblandningen heller. Den ser utmärkt ut, men ungefär vilken jord som helst hade fungerat. Många forumister vittnar om hur deras Zilga växer alldeles vilt i de mest skiftande jordarter. När det börjar komma rejält med blad på vinrankan (eftersom du möjligen har lite för bra näring så här års), räcker det nog inte med 1-2 liter vatten om dagen i så mycket jord. Då syns det om bladen slokar eller jorden känns för torr. Och du behöver inte klippa något alls i sommar, om inte bladen är i vägen för annat som behöver plats. Motståndskraften mot kyla ökar inte för att du klär in lådan ytterligare; det bara minskar häftiga temperatursvängningar. Du skriver inte vilken odlingszon du finns i, men jag kan tänka mig ett problem framåt vårkanten: Om det är bottenfruset i jordlådan, men knopparna ändå börjar brista, riskerar vinrankan att torka ut. Då bör du skugga grenarna med säckväv eller liknande för att bromsa knoppsprickningen.
|
|
|
|
|
03-08-2012, 14:18
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 03-08-2012, 14:56)  Skulle tro att du oroar dig alldeles i onödan. En pH-mätare är definitivt överkurs, och du hade inte behövt finlira med jordblandningen heller. Den ser utmärkt ut, men ungefär vilken jord som helst hade fungerat. Många forumister vittnar om hur deras Zilga växer alldeles vilt i de mest skiftande jordarter. Jag vill ju ge min växt bästa förutsättningarna till en bra miljö, så blandade upp lite sur jord då det jag läst mig till säger att den vill ha det lite surare. CITAT (RibesRubusVitis @ 03-08-2012, 14:56)  När det börjar komma rejält med blad på vinrankan (eftersom du möjligen har lite för bra näring så här års), räcker det nog inte med 1-2 liter vatten om dagen i så mycket jord. Då syns det om bladen slokar eller jorden känns för torr. Då är det bara att vattna på med andra ord. CITAT (RibesRubusVitis @ 03-08-2012, 14:56)  Och du behöver inte klippa något alls i sommar, om inte bladen är i vägen för annat som behöver plats. Det är denna biten jag är mest ”rädd” över, att klipp fel, eller göra så växten missgynnas av att jag klipper den. Om jag inte klipper den nu i sommar, när skall jag klippa den då? Och framförallt, hur skall den klippas? CITAT (RibesRubusVitis @ 03-08-2012, 14:56)  Motståndskraften mot kyla ökar inte för att du klär in lådan ytterligare; det bara minskar häftiga temperatursvängningar. Du skriver inte vilken odlingszon du finns i, men jag kan tänka mig ett problem framåt vårkanten: Om det är bottenfruset i jordlådan, men knopparna ändå börjar brista, riskerar vinrankan att torka ut. Då bör du skugga grenarna med säckväv eller liknande för att bromsa knoppsprickningen. Jag bor i Göteborg så ordlingszon 2 om jag läst rätt på kartan. Så växten torkar för att det är is runt rötterna? Kan jag inte då värma upp lådan med en infravärme om jag ser att knoppar börjar komma? Skall säckväven sättas upp under vintern då? Stort tack för dina svar! /Marcus
|
|
|
|
|
03-08-2012, 14:57
|
Medlem

|
Göteborg är en väldigt gynnsam odlingszon för Zilga, som tål betydligt värre påfrestningar. Själv har jag inte den, men massor av Nordica som väl är så nära man kan komma (köldhärdig, baltisk staketdruva). Den överlever både på friland (i kalkrik skånsk lera) och i kruka, och Lund får säkert lika kalla vintrar som Göteborg. Det är alltså bara att vattna på, om jorden är normalt genomsläpplig, särskilt som du ju har borrat rejält många hål. Du märker ju om det rinner ut. Tills vidare gynnar du växten genom att INTE klippa något. Då samlar alla blad näring som går ner i rötterna och gör den härdigare för vintern. Någon gång efter nyår kan det vara lämpligt att klippa; är den inte tjock som en blyertspenna, klipper du ner den nästan till marken så att bara en eller två knoppar finns kvar. Så dags syns nämligen knoppanlagen precis ovanför ärren där bladstänglarna suttit. Just med Zilga är annars beskärningen mindre viktig; staketdruvorna har av naturen ett vildare växtsätt. I Göteborg blir det nog inte heller aktuellt med bottenfrysning eller skuggande väv när knopparna väl börjar brista framåt senvåren.
|
|
|
|
|
05-08-2012, 16:22
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 03-08-2012, 15:57)  Göteborg är en väldigt gynnsam odlingszon för Zilga, som tål betydligt värre påfrestningar. Själv har jag inte den, men massor av Nordica som väl är så nära man kan komma (köldhärdig, baltisk staketdruva). Den överlever både på friland (i kalkrik skånsk lera) och i kruka, och Lund får säkert lika kalla vintrar som Göteborg. Det är alltså bara att vattna på, om jorden är normalt genomsläpplig, särskilt som du ju har borrat rejält många hål. Du märker ju om det rinner ut. Tills vidare gynnar du växten genom att INTE klippa något. Då samlar alla blad näring som går ner i rötterna och gör den härdigare för vintern. Någon gång efter nyår kan det vara lämpligt att klippa; är den inte tjock som en blyertspenna, klipper du ner den nästan till marken så att bara en eller två knoppar finns kvar. Så dags syns nämligen knoppanlagen precis ovanför ärren där bladstänglarna suttit. Just med Zilga är annars beskärningen mindre viktig; staketdruvorna har av naturen ett vildare växtsätt. I Göteborg blir det nog inte heller aktuellt med bottenfrysning eller skuggande väv när knopparna väl börjar brista framåt senvåren. Tack för förklaringen kring klippningen! Redan nu är den tjockare i "stammen" än en penna. Växten är ganska exakt 90 cm hög redan (mätte den aldrig när jag köpte den, men gissar på att den växt en bit redan). Jag är intresserad av att ha den ganska tjock i stammen, gynnar jag detta genom att klippa den oftare? (Endast av estetiska skäl). Lådan släpper igenom överskott av vatten, detta märker jag om jag vattnar runt 3 liter.
|
|
|
|
|
05-08-2012, 16:50
|
Medlem

|
|
|
|
|
|
05-08-2012, 23:42
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 05-08-2012, 17:50)  Stort tack för alla länkar, gav mig bra svar för beskärningen av plantan! ...och lite till  Desto mer/hårdare jag beskär den under vintern (veckan mellan jul å nyår) ju starkare och tjockare kommer stammen att bli, vilket i sin tur innebär att plantan i längden kommer leva och prestrera bättre? I en tråd nämner du hur man rent praktiskt beskär plantan, för att den skall växa uppåt å inte nedåt, skall man då klippa på ett speciellt sätt eller endast vid den knopp som pekar uppåt? I samma tråd nämner du sticklingar, kan du förklara mer ingående kring hur man gör med dessa? Jag har en ranka som är beskärd från början, grundstammen är endast ca 10 cm, har detta någon betydelse? Nu till den viktigaste frågan som jag fattat det, hur skall jag låta växten klättra? Med tanke på att jag har en liten balkong, 5 kvm, så får jag låta den växa på höjden och runt dörren ut till balkongen, är då en spalje av t.ex. armeringsjärn att rekommendera, eller finns det andra bra fiffiga lösningar? Spelar det någon roll om växten inte är uppbunden, klarar grenarna detta eller är detta skadligt för växten? Tack på förhand!
|
|
|
|
|
06-08-2012, 01:35
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
I rummet har vi problemet, flesta människor fråga flera frågor i samma tid, men det är bättre att fokusera för att en fråga, så att vi kan ge rätt svar till Svar till många.
H.Bassam
|
|
|
|
|
06-08-2012, 06:38
|
Medlem

|
CITAT (Bassam @ 06-08-2012, 02:35)  Hej
I rummet har vi problemet, flesta människor fråga flera frågor i samma tid, men det är bättre att fokusera för att en fråga, så att vi kan ge rätt svar till Svar till många.
H.Bassam Jag hängde inte riktigt med här om det var riktat mot mig eller rent generellt, då mina frågor är högst aktuella i nuläget för rankan (spaljering, vattning, isolering, storlek på kruka och om den skall beskäras nu eller endast till vintern, samt hur den i så fall skall beskäras). Kan hålla med om att sticklingarna i så fall var en fråga för framtiden. (den ställdes mest av nyfikenhet). Jag har sökt på nätet (dock inte lika effektivt här på forumet) om Zilga, men fått info om andra plantor, först nu jag förstått att det gäller generellt för samtliga. CITAT (RibesRubusVitis @ 06-08-2012, 01:44)  Men det viktigaste än så länge är att rötterna utvecklas väl. Rankan som redan nu är beskuren till 10 cm har lite sämre möjligheter att samla näring till rötterna så att dessa klarar vintern, men chanserna är hyfsade att den överlever ändå. Tack för alla länkar, skall sätta mig å läsa dessa! Kanske inte någon som har ett bra svar, men hur kommer det sig att man beskär rankan innan försäljning om det är så att chanserna för överlevnad inför vintern minskar med detta ingrepp? Är detta en grej som kan göra att plantans utveckling blir försämrad?
|
|
|
|
|
06-08-2012, 12:09
|
Medlem

|
Detta är en spekulation från min sida: Handeln beskär inte för din skull, utan för sin egen. Med mindre bladmassa blir växterna mycket lättare att hantera. Det är redan ont om plats för rötterna i de mycket små krukorna. Om avdunstningen minskas genom beskärning, måste plantskolan eller butiken inte hålla på att vattna ideligen. I idealfallet planterar du en obeskuren vinranka i början av säsongen, så snart risken för nattfrost är över. Då får den gott om tid på sig att utveckla rötter; fotosyntesen i bladen drar ner näring till rötterna och då ökar chanserna att överleva en kall vinter. På hösten kan man annars göra verkliga reafynd, t ex intressanta druvsorter, om man vill ta risken att förutsättningarna inte är de bästa inför vintern. Klarar plantan bara vintern, är utsikterna goda att utveckla både blad och rötter nästa år i stället.
|
|
|
|
|
06-08-2012, 15:21
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 06-08-2012, 13:09)  Detta är en spekulation från min sida: Handeln beskär inte för din skull, utan för sin egen. Med mindre bladmassa blir växterna mycket lättare att hantera. Det är redan ont om plats för rötterna i de mycket små krukorna. Om avdunstningen minskas genom beskärning, måste plantskolan eller butiken inte hålla på att vattna ideligen. I idealfallet planterar du en obeskuren vinranka i början av säsongen, så snart risken för nattfrost är över. Då får den gott om tid på sig att utveckla rötter; fotosyntesen i bladen drar ner näring till rötterna och då ökar chanserna att överleva en kall vinter. På hösten kan man annars göra verkliga reafynd, t ex intressanta druvsorter, om man vill ta risken att förutsättningarna inte är de bästa inför vintern. Klarar plantan bara vintern, är utsikterna goda att utveckla både blad och rötter nästa år i stället. Ja det är nog en bra spekulation gissar jag på, plats kostar ju som sagt, även även tiden att vattna. Vid köp av nästa planta (om denna skulle avlida) får det bli en som inte är beskärd, å även tidigare på våren!
|
|
|
|
|
06-08-2012, 16:09
|
Medlem

|
Att din Zilga skulle avlida i vinter är inte så sannolikt (utan högst otroligt). Den lilla 10-centimetersstumpen är mer i farozonen; blir det någon tillväxt under sensommaren kan du alltid som försäkring spara en del av klippet från beskärningen: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104246
|
|
|
|
|
06-08-2012, 19:10
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 06-08-2012, 17:09)  Att din Zilga skulle avlida i vinter är inte så sannolikt (utan högst otroligt). Den lilla 10-centimetersstumpen är mer i farozonen; blir det någon tillväxt under sensommaren kan du alltid som försäkring spara en del av klippet från beskärningen: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104246Vad tror du är risken med min lilla stump då? Kommer den frysa sönder? Eller varför är den i farozonen? Tack för länken, ytterligare bra inlägg av dig! Men har en fråga, när jag klippt av det som skall bort vecka 52, kan jag bara spara det som är förvedat? Eller kan jag spara allt? Är det något som är bättre att spara än något annat? (För att förvaras i kylen) Å sen i mars är det bara att knö ner grenen i en kruka så börjar den rota sig av sig självt?
Redigerat av Mackan: 06-08-2012, 19:20
|
|
|
|
|
06-08-2012, 21:36
|
Medlem
Antal inlägg: 619
Medlem nr: 25 317

|
Tjena Jag kan ingenting. Har haft min vinranka dryga året. Har övervintrat den på inglasad altan. Tog sticklingar när jag beskar på nyårsdagen & lade i kylskåpet till Mars månad ungefär. På nyårsdagen var hela rankan förvedad för mig iaf. Jag tog alla bitar jag kunde få av det avklippta & lade i kylen i en påse med blött vatten. Sticklingarna var avklippta för 4 nodder. När jag tog fram dem hade de flesta redan börjat gro i kylen. Börjat få små rötter & knopparna var nära att slå ut. Jag satte dem i jord, 2 nodder under jord & 2 över. Flera tog sig rätt fort på våren. Det är min erfarenhet men som skrivet; Jag kan ingenting. Lär mig dock hela tiden. Underbart forum detta.  Jag fliker in med en fråga också. Hoppas det är ok? Kanske kan hjälpa trådskaparen också förhoppningsvis. Vill inte ta över för trådskaparen utan fliker in bara. Jag har rätt många rankor på min planta i år. Vissa är ju förgrenade en bit upp. Om man nu ska klippa ner den så lågt som det låter, då klipper jag ju bort grenar som kommer från andra grenar, alltså förgreningar. Jag tänker; Är det bra? Hur ska man bygga upp den & hur ska den se ut? Man ser ju vissa som har väldigt stora plantor med långa rankor som de inte klipper ned så lågt utan låter hänga kvar & vara långa. Är det så den ska se ut i slutändan? Och hur många rankor ska man släppa upp från plantan från stumpen längst ner? Alltså uppbyggnaden. Jag fattar början när man ska beskära men hur ska slutresultatet se ut? edit. Sticklingarna jag satte i jord höll jag fuktiga glömde jag skriva, men jag orkade inte bry mig om att vara så noga & skippade plastpåse över osv. Ngn satte jag ganska snabbt utomhus & den överlevde vintern & växer bra även om den kom igång väldigt sent denna sommar. Strax efter midsommar såg jag att det började hända saker.
Redigerat av BigDaddy: 06-08-2012, 21:39
|
|
|
|
|
06-08-2012, 23:00
|
Medlem

|
|
|
|
|
|
08-08-2012, 17:51
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 07-08-2012, 00:00)  Till tjusningen med vinrankor hör att man själv bestämmer hur slutresultatet ska se ut; de fungerar som meccanobyggsatser. Eftersom knopparna går åt olika håll väljer man förgreningar i önskade riktningar efter balkongens, fasadens eller spaljéns utseende. Risken med Mackans lilla stump skulle vara att rötterna inte hinner samla så mycket näring som vore idealiskt för överlevnad, men förhoppningsvis klarar den sig ändå. Ni kan båda en hel del om vinodling, om ni tänker efter. När det blir aktuellt, efter nyår någon gång, då ni alltså klipper ner det mesta av det förvedade (något annat finns inte kvar att klippa), kommer ni att vara teoretiskt fullärda. Praktiken måste ni skaffa er själva.
+ Tusen länkar Tack för länkarna, förstår att du ville ha mig sysselsatt! Jag har upptäckt ett problem med min ranka, den har fått några bruna blad, kanske kan vara kvalster. Hur vet jag om det är kvalster eller något annat?!  ...alltså, vad kan det bero på? EDIT: Laddade upp foton på bladen
Redigerat av Mackan: 08-08-2012, 18:52
|
|
|
|
|
09-08-2012, 09:38
|
Medlem

|
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-08-2012, 01:20)  Skulle alltså gärna svara om jag bara visste, men det kan nog finnas massor av tänkbara orsaker. Här en lista på sjukdomar: http://pdc.umn.edu/prod/groups/cfans/@pub/...sset_175589.pdfOch en annan på olika symptom: http://extension.oregonstate.edu/catalog/pdf/em/em8975-e.pdfTack för filerna, skall titta på dessa. Ska lägga in en post i "odjursdelen" av forumet, så får vi se om någon annan kan kika på dem. Kan bladen bli sådana om det blir för varmt för växten? Det bokstavligen kokar värme där denna växten står, plåttak som alstrar värme å lite cirkulation med luft..
|
|
|
|
|
09-08-2012, 17:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Mackan @ 08-08-2012, 18:51)  Tack för länkarna, förstår att du ville ha mig sysselsatt! Jag har upptäckt ett problem med min ranka, den har fått några bruna blad, kanske kan vara kvalster. Hur vet jag om det är kvalster eller något annat?!  ...alltså, vad kan det bero på? EDIT: Laddade upp foton på bladen Jaha balkong... jag svarade i din andra tråd trodde att den stod i växthus, så då kan du bortse från det svaret, men vindruva gillar inte att stå i kruka pga att dom får långa rötter och då är en kruka för liten.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|