Tack för alla välkomnanden och bra tips!

Är lite seg med att svara eftersom jag ofta har begränsat med tid framför datorn..
Jag har i alla fall varit till odlingslotten igen nu och ryckt lite ogräs och grävt upp en liten ruta i ett hörn för att kunna sätta ner lite saker från balkongen som jag vill övervintra. Vad gäller hallonbusken, myntan och aklejan så växer de tämligen integrerat i varandra och jag tänker att det kanske är enklast att tills vidare låta dem växa kvar på samma ställe. Eller finns det någon fördel med att flytta dem (utöver att jag då kan bestämma själv var jag vill ha dem)? Vet inte hur komplicerat det är att flytta hallon, men den är ganska vildvuxen (se bild 2 nedan, tog den i juni efter att jag hade trampat runt och ryckt ogräs lite hjälpligt på lotten).
@fvd: Jag har redan börjat kolla runt lite på forumet, hittade bl.a. pallkrageklubben

Har dock ännu inte hittat till ngn kolonilottstråd, är ju en del trådar att beta sig igenom.. Men det kommer nog det med! Finns det någon tråd om någon som har en lika övervuxen mark som jag? Har försökt kolla efter det men inte hittat. Det var därför jag startade denna

@kerstin z5-6: Räcker inte snön som täcke nu under vintern, och att jag lägger dit en presenning till våren i så fall? Och hur länge ska den ligga för att få ett bra resultat?
Bra tips med pallkragar! Det ska jag nog satsa på. Tyckte också det du skrev om kartonger lät intressant, hur gör jag kanter bäst tycker du?
@stephan sndlng: Förstår att det låter märkligt med en odlingslott mitt ute på en äng

I själva verket är det så att den ligger på ett område med odlingslotter men med bortre änden angränsande mot en äng. Dock är de omgivande odlingslotterna också så övervuxna att det i princip är som om den skulle ligga mitt ute på ängen.. (se bild 1 nedan, tagen i slutet av juni)
Idén med whiskytunnor var intressant! Snyggt, och det skulle göra min far grön av avund

Kanske blir något sådant också, på sikt i alla fall!