Jag kan inte svara på om det går att beskära nu i september. Jag började klippa ned min syrenberså på vårvintern förra året och det fungerade bra. Men det blev lite bråttom eftersom blomskotten kom så tidigt och jag ville ju inte skada dem. Jag har själv funderat på om det är bättre att beskära nu på hösten, men jag vet inte hur det kan läka och om det blir samma mängd med nya skott. Jag hoppas att någon annan svarar på det.
Jag hittade det här på:
http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...vaxter/syrener:"Har man äldre, dåligt skötta buskar, skall man glesa ut dem successivt under några år genom att skära bort de äldsta och risigaste grenarna först, nästa år tar man några till och tillåter några nya rotskott att växa upp istället. Man fortsätter så tills man har förnyat busken. Om man istället mejar ner hela busken på en gång, resulterar det i en mycket kraftig rotskottbildning som ändå måste glesas och man får vänta längre på blomningen"
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.