|
Var Jesus möjligen gift? |
|
|
|
19-09-2012, 07:21
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
19-09-2012, 07:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nä var han inte gay
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-09-2012, 07:51
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 08:36)  Nä var han inte gay  Du borde skämmas Stintan!!!
|
|
|
|
|
19-09-2012, 08:11
|

Medlem

|
Varför det? Är det något fel om han nu hade varit det?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-09-2012, 08:15
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vem bryr sig? Killen är ju död sen lång tid tillbaka, om han ens funnits.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
19-09-2012, 08:18
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2012, 09:15)  Vem bryr sig? Killen är ju död sen lång tid tillbaka, om han ens funnits. Jesus lever!!!
|
|
|
|
|
19-09-2012, 08:28
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 71 323

|
Förutsatt att det där pappret är äkta, så är det ju trots allt bara fragment som kan betyda nästan vad som helst. "Jesus sa till dem, 'Min fru'".... gån hem och förbind Eder tå, eljest skola Ni förblöda! "Jesus sa till dem, 'Min fru'"... Maria, vill att jag ska hjälpa Junior med läxorna. Det finns dock andra dokumet och källor som pekar på att Jesus mycket väl kan ha varit gift, och i en del antyds att det kan ha varit med Maria Magdalena. T.ex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Magdalenas_evangeliumI den judiska traditionen anses äktenskap och barnafödsel som människans heliga uppgifter, tanken om celibat till guds ära uppfanns inom den kristna kyrkan mycket senare. Därför är det inte alls osannolikt att Jesus var gift. Oavsett Jesus var gay eller inte så kan man med säkerhet anta att han iaf inte var gift med en man, äktenskap och böjelse var två helt olika saker. Dock borde man, givet Jesus kärleksbudskap, kunna förmoda att han tyckte att all kärlek är vacker kärlek.
--------------------
"Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire
Zon 3
|
|
|
|
|
19-09-2012, 08:36
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 09:11)  Varför det? Är det något fel om han nu hade varit det? Tyvärr så vill jag inte gå i diskussion om detta,men läs Bibeln själv så har du svaret!
|
|
|
|
|
19-09-2012, 08:56
|

Medlem

|
CITAT (silos @ 19-09-2012, 09:36)  Tyvärr så vill jag inte gå i diskussion om detta,men läs Bibeln själv så har du svaret! Men varför ska jag skämmas? Jag kopierar Fru Trädgårdstomte: "Dock borde man, givet Jesus kärleksbudskap, kunna förmoda att han tyckte att all kärlek är vacker kärlek."
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
19-09-2012, 09:06
|
Gäster

|
Jag har läst rätt så mycket om livet på den tiden då Jesus skulle ha levt på jorden, men det finns så många olika åsikter/berättelser om det så man får inte fram en riktig bild hur det egentligen var med det. Det som jag kan ta till mig -- att Maria Magdalena fanns mycket kring Jesus och hans lärljungar Det talas även om att det fanns många som predikade som Jesus och under samma namn. En del skrifter nämner även 3 st barn till dem, men deras äktenskap var inte som våran. Det talas om att prästerna som gifte sig, hade det ihop med sina fruar med några års mellanrum, annars levde de skillda åt. Jag vet inte, men låter konstigt, men vad vet vi egentligen? Kontentan av detta blir att vi kommer nog inte veta mer om det och så låter jag det vara........det jag har i mitt hjärta, säger mig min sanning  ...... Men det man läser, får man nog inte veta så mycket av det, beroende när det var skrivet......
|
|
|
|
|
19-09-2012, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Om han nu var gift eller ej, spelar ingen roll för mig. Men jag tror inte på detta pappret som dom plötsligen påstår sig har hittat.
Jag har min tro och det räcker för mig.
|
|
|
|
|
19-09-2012, 09:26
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Om man ska läsa nyheten lite kritiskt så stod det att texten tros vara från 300-talet, alltså skrevs den inte under Jesus livstid. I efterhand blir det ju alltid tolkningar av författaren. Men så är ju iofs stora delar av hela bibeln. Ingen tidning har ägnat spec mycket utrymme åt att skriva om hur de har daterat den och om forskarna är överens om dess ålder? Sen tänker jag på "äktenskap" på den tiden, var de inte ofta/ alltid uppgjorda på förväg? Förmodligen var en vuxen man som Jesus gift även om det i sig inte betydde att de nödvändigtvis hade någon större relation.
--------------------
|
|
|
|
|
19-09-2012, 10:13
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Läste om det imorse i olika tidningar, tur han inte var en syndare och levde upp till sina ord Men finns ju miljontals med texter flera hundra år innan han var född och lång tid därefter genom allas olika syn och uppfattning om denna guds son Det är ju intressant och bra att den människan kunde få med sig så många människor att tro på ett liv av godhet. Men en simpel tid att få många följare Men religion är intressant och häftigt, själv vet jag inte om jag är ateist eller agnostiker, kluven =/
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
Ugglemormor
|
19-09-2012, 10:42
|
Gäster

|
tyvärr är det flummigt ...... en av evangelisterna i bibeln levde ju ca. 300 år efter Jesus död, då undrar man hur tillförlitligt det kan bli, eller om han kopierade ur de tidigare skriverier....... Det som skrevs om Jesus ev fru, så skulle hon tillhöra samma ätt som han själv, det var mycket mygel och bättre blev det inte efter konventet i Nica där kungen strök bort mycket av den ursprunglíga skrifterna för att kunna styra folket....... inte är det en kärleksbudskap .......... Som detta, så användes ju de flesta religioner för att hålla den grå massan på plats. Tänk bara den korruptionen som finns i vatikanen  ........
|
|
|
|
|
19-09-2012, 11:02
|
Medlem
Antal inlägg: 213
Medlem nr: 36 878

|
Jag är inte troende, snarare ateist, men jag anser att var & en själva styr över sin tro. Däremot OM nu jesus & gud finns/funnits och deras sk kärleksbudksap verkligen finns - då borde som flera här skrivit ALL kärlek vara vacker... tror inte gud/jesus skulle bedömma en människa utefter om de älskar någon av samma kön.... Om så skulle vara fallet skulle det där kärleksbudskapet bara vara bullshit och det är märkligt att vissa människor tar sig rätten att säga att andras kärlek inte är god nog - Vem är du att ha en åsikt om det? Tror man verkligen på kärleksbudskapet så borde man rannsaka sig själv med den frågan.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
19-09-2012, 11:36
|
Gäster

|
vinterflickan, Man håller inte vanlig folk i styr enbart med kärleksbudet, det behövdes att prästerna osadec svavel över sin ikke läskunnige församlingen....... det var då det..... Kärleksbudskapet gäller ju kärleken till ens nästa, oberoende personens åsikter eller annat trams. Även att jag inte själv är direkt bibeltrogen, tror jag i mitt hjärta att var och en har en gnista av kärlek och viss tro, hur den än ser ut. Den ger mig min egen trygghet. I mitt hjärta bär jag den gnistan till en evighet så gott jag kan under min tid på jorden. Jag ber ingen att tro mig, påhyvlar inte det på andra, men försöker visa det i min vardag, utan att ens tänka på det  ......
|
|
|
|
|
19-09-2012, 11:44
|
Medlem
Antal inlägg: 213
Medlem nr: 36 878

|
CITAT (Ugglemormor @ 19-09-2012, 12:36)  vinterflickan, Man håller inte vanlig folk i styr enbart med kärleksbudet, det behövdes att prästerna osadec svavel över sin ikke läskunnige församlingen....... det var då det..... Kärleksbudskapet gäller ju kärleken till ens nästa, oberoende personens åsikter eller annat trams. Även att jag inte själv är direkt bibeltrogen, tror jag i mitt hjärta att var och en har en gnista av kärlek och viss tro, hur den än ser ut. Den ger mig min egen trygghet. I mitt hjärta bär jag den gnistan till en evighet så gott jag kan under min tid på jorden. Jag ber ingen att tro mig, påhyvlar inte det på andra, men försöker visa det i min vardag, utan att ens tänka på det  ...... Men absolut, jag visar & visas massor av kärlek till alla mina nära & kära... Det känns så självklart... Men det jag menar är att fördöma andras val av käresta känns inte särkilt kärleksfullt... och det tror jag att dom flesta människor inte heller gör...
|
|
|
|
|
19-09-2012, 12:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Om han nu var gift eller inte, vad spelar det för roll för historien? Mig veterligen fördömde han heller inte homosexualitet, eller? Alltså, Jesus personligen. Rätta mig om jag har fel.
För mig har han gärna ha varit gift. Eller homosexuell.
|
|
|
|
|
19-09-2012, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 339
Medlem nr: 36 571

|
CITAT (Anma @ 19-09-2012, 13:00)  Om han nu var gift eller inte, vad spelar det för roll för historien? Mig veterligen fördömde han heller inte homosexualitet, eller? Alltså, Jesus personligen. Rätta mig om jag har fel.
För mig har han gärna ha varit gift. Eller homosexuell. Nej, har för mig att de ord som står i nya testamentet om homosexualitet står nästan uteslutande Paulus för. Dock var han ju utsänd för att sprida kristi budskap, så man vet ju inte vart Jesus själv stod i frågan. Det är ju möjligt att det är Jesu ord han sprider, men också möligt att det är hans personliga religiösa åsikt. Står nämligen fördömnde ord om homosexualitet i gamla testamentet också. Vem vet. Har inte lusläst bibeln, så om någon har en annan uppfattning om vart Jesus själv stod angående homosexualiteten så del gärna med er.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|