Jag har gjort nåt liknande i sommar hemma hos mig, men den är "bara" 30 kvm
Jag har också ganska fuktigt / surt på den plätten, så jag övervägde inte nåt annat än tryckimpregnerat, faktiskt.
Det svåra var att få till plintarna ! På de flesta plintställena träffade jag på berget ganska grunt, så där var det inga problem. Gräva ur så gott det gick, borra några hål för armeringsjärn, i med ett gjutrör och så i med betong och "järn", att fästa reglarna i. Oh, vad vi mätte. Saknade ett 8 meter långt vattenpass !!
På två av plintarna var det dock nästan bara lerjord, djupt, djupt ner. Det gick åt mängder med betong ! Dessutom tog det flera dar innan det stelande, pga att det trängde upp vatten från "underjorden".
Visst var det meckigt, men får du bara till själva basen (plintar eller vad du hade tänkt) samt reglingen (som inte kommer att synas) så kan du nog använda ickeimpregnerat virke uppepå, MEN det tar naturligtvis stryk. Det är ju inte bara underifrån som fukten kommer, även ovanifrån.
Skulle dessutom INTE rekommendera att tjärstryka golvvirket, även om det luktar gott, för på sommaren, när virket och tjäran värms upp, så kommer det att bli som att gå på klister eller kåda. Kladdigt och dant !
Redigerat av omk: 24-09-2012, 23:24
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein