Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mer träd i Tyskland än i Sverige, Det talas alltid om att vi aldrig haft så mycket skog!
          kerstinbern
          Inlägg 28-09-2012, 13:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

Det talas alltid om att vi aldrig haft så mycket skog som nu. Men virkesförrådet i de tyska skogarna är större än i de svenska skogarna, detta trots att Tyskland är mindre än Sverige och trots att det är mycket trängre i Tyskland, med över 80 miljoner människor som lever inom de tyska gränserna.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=415

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-09-2012, 14:57
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

"Det tyska skogsbruket avverkar också mycket mindre än det svenska, eftersom många skogsägare inte är intresserade av att bedriva ett ekonomiskt konventionellt skogsbruk." Inte nog med att de har mer skog än oss, det är en sundare skog också.

Men är det inte ganska uppdelat var i landet skogen finns? Jag har inte varit i Tyskland, men jag förställer mig att före detta Östtyskland är betydligt mera beskogat än Västtyskland som är mer jordbruksbygd. Och sedan finns det väll mycket skog i Alperna, Schwarzwald och allt det?

Citera
          jegi
          Inlägg 28-09-2012, 17:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

CITAT (kerstinbern @ 28-09-2012, 14:58) *
          Det talas alltid om att vi aldrig haft så mycket skog som nu. Men virkesförrådet i de tyska skogarna är större än i de svenska skogarna, detta trots att Tyskland är mindre än Sverige och trots att det är mycket trängre i Tyskland, med över 80 miljoner människor som lever inom de tyska gränserna.

Är det inte mest skogsindustrin som använder den devisen? Inkluderar man småplantor och ungskog stämmer det säkert, men hur ser det ut om man jämför uppvuxen skog?

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          naturtomt-enisse...
          Inlägg 28-09-2012, 18:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 77 019

Jag bilade nyligen genom norrlands inland. Mil efter mil efter mil av föryngringsytor, utan ett enda träd som kan ha varit över 100 år. Det fanns ingen gammalskog kvar alls.

Intressant att höra att många tyska bönder inte är intresserade av att bedriva ett rationellt skogsbruk - i Sverige är det olagligt att inte göra det.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-09-2012, 18:47
          Länk hit: #5

Moderator

CITAT (naturtomt-enissen @ 28-09-2012, 19:34) *
          Jag bilade nyligen genom norrlands inland. Mil efter mil efter mil av föryngringsytor, utan ett enda träd som kan ha varit över 100 år. Det fanns ingen gammalskog kvar alls.

Det är värre i södra Sverige där granarna har en omloppstid på 60-70 år, och tallarna bara 10-20 år mer. I Norrland växer furorna så långsamt att de i alla fall får stå till de passerat 100 innan de sågas ner

Citera
          Tapio
          Inlägg 28-09-2012, 19:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jag körde hoj genom Estland förförra helgen; mil efter mil (nåja, Estland är ju inte så stort) av blandskog. Helt oskött, vad det verkade som. Jag borde väl ha blivit glad, eftersom jag anser att skogen reder sig bäst själv, men blev istället brydd. Bryr sig inte skogsägaren? Är marken och skogen intet värd? För visst finns det pengar att tjäna på att skita i mångfalden i flora och fauna som oskött skog ger, och istället anlägga en granåker?

Konstigt.

//T

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-09-2012, 19:45
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Det här med att vara skogsägare i Sverige är ingen lätt sak! Man har i stort sett bara skyldigheter och sköter man sig inte blir man bötfälld!
          Men det intresserar ju inte allmänheten att jag måste rätta mig efter lagar och annat när det gäller skogen!!

Citera
          Tapio
          Inlägg 28-09-2012, 19:57
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (hattstugan @ 28-09-2012, 20:45) *
          Det här med att vara skogsägare i Sverige är ingen lätt sak! Man har i stort sett bara skyldigheter och sköter man sig inte blir man bötfälld!
          Men det intresserar ju inte allmänheten att jag måste rätta mig efter lagar och annat när det gäller skogen!!

Halaj!

Berätta!

//T

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-09-2012, 20:07
          Länk hit: #9

Moderator

Vid en viss ålder på skogen SKA den avverkas gör du inte det blir det böter!
          Vid stormfällen ska det tas om hand före en viss tid annars blir det böter!'
          Efter avverkning MÅSTE du återplantera inom viss tid annars blir det böter!!

Ska det vara så svårt att fatta att det inte sen finns nån vettig skog kvar då?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 28-09-2012, 23:48
          Länk hit: #10

Moderator

Varför ge förklaring när ändå ingen bryr sig!!!

De flesta i det här landet ser ju bara till sina egna intressen i slutändändan i alla fall!

Jag som skogsägare är ju bara en idiot!!
          För som allmänheten ser det finns det bara vinstintressen!
          Men LÄS mitt tidigare inlägg och TÄNK!
          Vill ni dela mina utgifter för att ni SKA ha en fin skog att vandra i?

Om ni nu tycker det var ska ni rösta härnest då?

Redigerat av hattstugan: 29-09-2012, 00:36

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-09-2012, 06:30
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Att det skulle finnas mera skog i tyskland än i Sverige tror jag inte det minsta på. Och även där är reglarna rätt så hårda vad beträffar skogsbruk. Men det finns många bönder som har skogsbruket vid sidan om jordbruket.
          Tyvärr försvinner mehr och mer bönder eftersom det är inte längre lönsamt att bedriva jordbruk.

För övrigt så bor det över 90 miljoner människor dår.

Elisabeth

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-09-2012, 07:21
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Eftersom jag inte gillar när man påstår saker utan att ta reda på fakta, så googlade jag lite ni

Kerstinbern Tyskland har 11,1 milj Ha Skog, Sverige däremot 22,5 milj

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 29-09-2012, 08:09
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-09-2012, 07:21) *
          Eftersom jag inte gillar när man påstår saker utan att ta reda på fakta, så googlade jag lite ni

Kerstinbern Tyskland har 11,1 milj Ha Skog, Sverige däremot 22,5 milj

Till att börja med är ordet "Google" inte = fakta, om man inte refererar till en trovärdig referens också!

Sedan mäts virkesförrådet i enheten skogskubikmeter, det är alltså en volym och inte en areal (yta)! Det stämmer att Tyskland har halva ytan skog jämfört med Sverige, men de har ändå större volym skog. Och det är volymen som är intressant när man beräknar t ex värdet av skogen, det är den som ger virke eller pappersmassa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Virkesf%C3%B6rr%C3%A5d

"Om vi mäter skogen i volymenheter är det dock Tyskland som är EU:s skogrikaste land. EU:s tillika folkrikaste land är till en tredjedel – 10,7 miljoner hektar – täckt av skogar. På denna yta står cirka 3,5 miljarder kubikmeter skog. Skogsarealen i Sverige är i dag 22,3 miljoner hektar produktiv skog, medan vårt virkesförråd i dag är på cirka 3,3 miljarder kubikmeter."

http://dev.lantbruk.com/tyskland-har-storr...ige/2010-04-15/

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-09-2012, 08:14
          Länk hit: #14

Moderator

En ganska stor del av den svenska skogen är väll fjällbjörkskog kan jag tänka mig, och där är virkesförrådet betydligt mindre än i en uppvuxen tysk bokskog

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 29-09-2012, 08:20
          Länk hit: #15

Medlem

Skogsstatistisk årsbok från 2011 tabell 16.4 listar virkesförrådet i fler länder, där ser man att också länder som Japan och Nya Zeeland har större virkesförråd än Sverige.

http://www.skogsstyrelsen.se/sv/Myndighete...iska-arsbocker/

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-09-2012, 08:22
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (hattstugan @ 28-09-2012, 20:45) *

Jag har alltid undrat varför vi har de lagar vi har när det gäller skogsbruket och om man verkligen måste avverka på det sätt som görs idag. Det känns som om något är väldigt snett i lagarna när det ser ut som det gör på många håll.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          hattstugan
          Inlägg 29-09-2012, 08:56
          Länk hit: #17

Moderator

Lagarna kom säkert till för att säkra pappersindustrin! Jag vet inte bara spekulerar där!

Konstig lagstiftning finns för jordbruket med!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-09-2012, 10:12
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hattstugan , förstår att man som skogsägare inte gillar alla lagar/regler men varför har de tillkommit ?

Jag vet inte om det har varit för att vi ska vara försäkrade om att den sköts " ordentligt " om du förstår hur jag menar. Det ska var rimlig avverkning i rätt tid och vi ska försäkra oss om att det växer upp ny skog osv osv.

Lagarna /reglerna kanske är alltför stelbenta och måste anpassas mer efter hur det ser ut just i din skog mm .

Redigerat av mamamaggan: 29-09-2012, 10:13

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Tapio
          Inlägg 29-09-2012, 10:56
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Huggorm @ 29-09-2012, 09:14) *
          En ganska stor del av den svenska skogen är väll fjällbjörkskog kan jag tänka mig, och där är virkesförrådet betydligt mindre än i en uppvuxen tysk bokskog

Halaj!

Utan att kolla fakta, så är jag lite tveksam. Jag åkte på hojsemester till Nordkap för ca 20 år sedan, på E 45:an. Det var barrskog hela vägen, mest tall vill jag minnas. Fjällbjörken kom inte förrän jag passerat den finska ”armen” och kom in i Norge.
          Mot väster är det säkert mer björk, i fjällen där.

//T

Citera
          Tapio
          Inlägg 29-09-2012, 11:05
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-09-2012, 09:22) *
          Jag har alltid undrat varför vi har de lagar vi har när det gäller skogsbruket och om man verkligen måste avverka på det sätt som görs idag. Det känns som om något är väldigt snett i lagarna när det ser ut som det gör på många håll.

Halaj!

Vad tänker du på, specifikt?
          Som jag ser det är problemet att det planteras enorma arealer med gran, gran och så ännu mer gran. Monokulturer är inte speciellt bra för mångfalden i flora och fauna. Sårbart blir det också. Drabbas skogen av något (t.ex. Gudrun) eller sjukdom försvinner ju allt på en gång!
          Men är detta reglerat i lag? Får inte markägaren plantera det h*n vill?
          Och anledningen till all gran är att det är det som ger mest vinst?

Sen hänger det väl på älgbeståndet också. Det är för stort för tall. Det är meningslöst att plantera tall för älgarna käkar upp toppskottet på dem. Granskott gillar de inte, tydligen.

//T

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon