CITAT (HelénE @ 27-10-2012, 20:58)

Fast det beror kanske på vart man bor- Hos mig (Åkersberga) har det faktiskt inte kommit så mycket nederbörd sista veckan. Det regnade förra helgen och kom lite snö i torsdags men annars har det varit uppehåll, men blåsigt. Men är jorden fuktig när man planterar är det nog ingen fara, men det kan vara bra att hålla koll om det inte kommer nämnvärt med nederbörd.
Och så håller jag med Eva om vårtorkan som kan vara fara för. Det är väldigt lätt att missa. Och jo även hos mig kan sent planterade växter tryckas upp, så det gäller att ha ögonen på dem. När sånt händer brukar jag bara ta lite blomjord (som jag förvarar inne och som inte är frusen) och packa om växten tills tjälen är borta och man kan gräva ner växten igen.
Helén
Ja, helt klart är det olika hur det varit runt om i landet med väder och speciellt regnet! Här hos mig, o troligen även hos Ingrid F så har det regnat nästan konstant, därav kommentarerna. Se upp med uppfrysningarna, det händer här också, även med plantor som varit i jorden ett (1) år redan. När jag planterar så här års så planterar jag i en större grop än annars, luckrar den ordentligt och lägger på lite mer jord på för att förhindra att den "poppar" upp senare under vårvintern.