CITAT (Cilla @ 06-11-2012, 16:52)

Hej och välkommen! Låter som ett fint ställe du ska flytta till!
Jag tror man skulle behöva veta lite mer om marken här, och om syftet. Är det formklippta träd, friväxande i lagom storlek, eller häck du är ute efter? Är det nära björkarna du vill sätta något, ska det vara något satt "på rad" invid tomtgräns eller har du behov av andra trädgårdsrum som samtidigt också kan fungera som insynsskydd?
Ibland kan det vara bra att vistas i trädgården ett år innan man fäller och planterar större träd och buskar. Plötsligt upptäcker man vilka behov man har, och att behov kan kombineras.
Under björkar brukar marken bli torr, de har ofta ett ganska kompakt rotsystem. Samtidigt, om man gräver där, förstör man rötter och det kan ge skador i trädet. Björk är ett "snabbt" träd, relativt kort livslängd och visar skador snabbt. (T ex 5 år.)
Ja, det är väldigt fint! Men trädgården har fått klara sig själv några år ser det ut som så det är lite att göra. Det låter som ett bra tips att låta det gå ett år innan vi gör några stora ingrepp, skönt att ta det lite lugnt i början också. Börjar nog med att skärma av mer mot vägen iaf, det är inte så mycket att fundera över.
Men nu när jag har frågan uppe kan jag ju få lite träd- och buskidéer till bäcken att tänka på! Som svar på dina frågor: Marken är rätt blöt verkar det som. Vet inte så mycket om den än, men tolkar läget som att jorden är blöt och sur (nära till skogen, mycket mossa i gräsmattan, två rhododendronbuskar, verkar det stämma?) Tänker mig inte häck, utan snarare friväxande träd i lagom storlek. Det är mycket naturlig skogskänsla i trädgården nu, och även om vi ska försöka odla och fixa en del så är det nog finast att knyta an till det naturliga utseendet. Det jag tänker mig är några låga träd nära björkarna på några utvalda platser för att skydda från insyn i vissa vinklar. I kombination med de höga björkarna och ett par buskar hoppas jag att det kan göra att trädgården känns mer privat utan att det blir en barriär. Det är de här "låga träden" som kommer göra mest för insynsskyddet, så det skulle vara bra om de täcker även under vintern. Bäst vore om de är mer öppna/smala nedersta 1-2m och sedan blir rätt så breda. Låter det som en omöjlig ekvation?
Låter ju lite oroväckande med björkarnas rötter, dem vill man ju inte skada. Hur kan man undvika det? Bör det vara något visst avstånd?
Redigerat av akej: 07-11-2012, 22:52