Härligt att läsa hur entusiastisk du är!! Det är bara att önska lycka till. Uppmuntran behövs naturligtvis, men jag tänkte först ge lite uppbyggande kritik.....
Åtta pallkragar låter nästan galet mycket, om du aldrig har odlat förut. Varför inte börja lite mer försiktigt, så blir inte besvikelserna så stora och så många.
Om du flyttar till lantstället först vid midsommar, har många förodlade grönsaksplantor redan blivit så stora att de blir svåra att flytta och plantera om till pallkragar.
I din situation skulle jag istället satsa på några få förodlade grödor, och så det mesta på plats vid midsommar. Väldigt mycket hinner ändå skördas, fast man sår sent. (förutom kalla somrar som 2012 var) Olika sallader, bönor, morötter, dill, och mycket mer hinner du så vid midsommar. Sätta potatis likaså.
Någon annan kan säkert ge dig mer detaljerade tips, och kanske är jag alldeles för negativ. Hoppas du får många goda råd!
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|