Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det Proffesionella tiggandet !
          Motti
          Inlägg 09-01-2013, 21:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Är så innerligt trött på det Proffesionela tiggandet på TV !det står mig upp i halsen just nu angry.gif Alla vi som har haft nära och kära som dött i hjärtsjukdom eller i cancer skänker ju pengar vid begravningen och drar in på kostnaden på begravningsblommor .Sedan har vi allt tiggeri till alla andra typ Röda korset SOS barnbyar faddrar mm mm .Alla här vet väl vart man ska vända sig om man vill skänka pengar ?Läste för ett par veckor sedan att Regeringen skulle ta upp det här just om Proffesionelt tiggande .man blir också uppring flera gånger i månaden av diverse organisationer som vill vädja till ens dåliga samvete osv .Är det bara jag som är innerligt trött på tiggeriet ?

Citera
          EmmBurt
          Inlägg 09-01-2013, 21:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 77 290

Förstår vad du menar.
          Jag själv skänker inget (är fattig student).
          Men min mor har skänkt pengar i över 25 år varje månad till någon hjälporginisation, men ändå ringer dom henne och vill ha pengar när hon förklarar hur det är tigger de mer..
          Jag förstår att de är för ett bra syfte men att vara påträngande gör bara folk irriterade.

--------------------
          Älskar blommor och pyssel, men nu för tiden blir det mest pyssel med blommor.

Citera
          Motti
          Inlägg 09-01-2013, 21:47
          Länk hit: #3

Medlem

I dagens Sverige får du inte tigga pengar på gatan men det är helt okej att tigga i TV : confused.gif hur hänger det ihop !Sedan gillar jag inte skrämseltaktiken i tiggeriet eller skuldbeläggningen de kör med .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-01-2013, 21:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är väl inte mer störande än annan reklam på TV. Hur vet du hur alla andra gör vid begravningar?
          Har aldrig någonsin blivit uppringd av någon organisation som tiggt pengar. Har du inte Nix?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 09-01-2013, 22:18
          Länk hit: #5

Medlem

Jag har tyvär fått gå på många begravningar sista åren unga människor som dött i cancer och i eller hjärt lungsjukdom !och vi gjort skänkt pengar i respekt för våra vänner som dött .Dom reklamfilmerna som visas på TV nu kostar runt 50 tusen och mer att göra !är det inte bättre att dom pengarna går oavkortat till organisationen ?
          Jag blir uppringd ofta av olika organisationer som vill ha pengar senast i torsdags !nu är det så som jag skrivit innan att vi bor på landet och kör helt Mobilt då kan man inte använda NIX .
          Att sitta och tigga pengar som Hjärt Lungfonden gör i TV och till och med uppmanar folk att skänka en del av testamentet är osmakligt i högsta grad sick.gif Det finns människor som inte fixar att sköta sitt och sina pengar och som gör saker som de inte skulle gjort om de var friska .Låt arvtagarna ta ställning i så fall !inte gammla senila och sjuka människor .

Redigerat av Motti: 09-01-2013, 22:19

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 09-01-2013, 22:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Tiggande ??? Vilket tiggande ?

Ser bara reklam för några behjärtansvärda organisationer.

Men är man inte intresserad av att hjälpa andra så är man inte !

Det är upp till var och en att bestämma hur man vill göra precis som om man vill äta McDonalds skräpmat eller inte .

Gillar man de tinte så är det bara att zappa ! Så enkelt så , det gör jag när jag inte vill se en del snuskig reklam typ McDonalds.

Kan du utveckla det där med att regeringen skulle ta upp det här med det " professionella tiggandet " .

Är du säker på att de menade det du tar upp eller menade de det verkliga professionella tiggandet som sker på gatorna ?

Om du är snäll och talar om var du läste det eller kan länka dit vore det bra.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          skånepåg
          Inlägg 09-01-2013, 22:41
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Finns fiffiga appar numera som fungerar bättre än nix registret som inte alls funkar som tex. http://www.vemringde.se/ Spärrar alla kända nummer från telemarketing det finns ett par till.
          Med denna ser du alla nummer över hela världen som ringer till dig och det står tydligt om och vilket företag det är som ringer och vilken gata de ringer från och om du vill aktivera gps och se direkt på kartan var de är så gör det och blocka de ^^ http://adaffix.com/
          Finns massor med smidiga appar wink.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Motti
          Inlägg 09-01-2013, 22:42
          Länk hit: #8

Medlem

Såg ett inslag på nyheterna för ett par veckor sedan att det Proffesionela tiggandet skulle tas upp i Rikstagen !och det kan knappas röra de som tigger på gatorna eftersom det är förbjudet .jag har också ett hjärta och skänker sedan många år ganska ansenliga summor till gatubarnen i Boliwia .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-01-2013, 23:34
          Länk hit: #9

Medlem

Har du bara mobilt så borde det ju inte ringa någon som du inte förut själv givit ditt telefonnummer till eller som du är/varit kund hos.

Ville bara säga att det faktiskt kan vara olika hur man gör vid begravningar, men du förutsätter ofta att bara för att du gör på ett visst sätt så gäller samma sak för alla andra också. Inte bara när det gäller detta.

--------------------

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 09-01-2013, 23:37
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Nej Motti, tiggeri är inte förbjudet i Sverige. Du blandar troligen ihop det med förbud mot dagdriveri vilket polisen oftast använder sig av för att avvisa tiggare på allmän plats.

Jag antar att det du tänker på är det Beatrice Ask kring jul gick ut med att moderaterna överväger ett förbud mot "organiserat tiggeri". Det gäller just tiggeriet på gatorna då en del anser att det är ligor som står bakom detta tiggeri. Det är möjligt att det är så, men vad jag förstått är inget bevisat kring detta ännu.
          Det handlar alltså inte om att hjälporganisationer t ex använder sig av TV och telemarketing för att samla in pengar till sin hjälpverksamhet.

Jag frångår mina principer och länkar till en ledarartikel i Aftonbladet. Men, då du verkar ha sådan tilltro till bl a TV så kanske du även litar på kvällsblaskan Aftonbladet.
          http://www.aftonbladet.se/ledare/article15986100.ab

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Trampendal
          Inlägg 09-01-2013, 23:39
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

CITAT (Motti @ 09-01-2013, 22:42) *
          Såg ett inslag på nyheterna för ett par veckor sedan att det Proffesionela tiggandet skulle tas upp i Rikstagen !och det kan knappas röra de som tigger på gatorna eftersom det är förbjudet .jag har också ett hjärta och skänker sedan många år ganska ansenliga summor till gatubarnen i Boliwia .

Det inslaget handlade just om organiserat gatutiggeri, men förslaget gick ut på att de skulle "klämma åt" organisatörerna istället för själva tiggarna.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-01-2013, 23:44
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Motti @ 09-01-2013, 22:42) *

Tycker knappast man kan kalla TV-inslagen för tiggeri.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 09-01-2013, 23:45
          Länk hit: #13

Medlem

Det var Proffesionela tiggeriet inte det organiserade det handlade om att tex tigga på gator och torg utan tillstånd är förbjudet lika så att spela gittar mm .
          Och jag tycker det gått för långt med tiggerier på TV också ,alla vi som skänker pengar har väl koll på vart vi vill våra skänkta pengar och vart de ska gå !Ni kan ju inte bortse ifrån att TV reklam kostar stora pengar ?är det inte bättre att de pengarna går oavkortat till de behövande ?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-01-2013, 23:48
          Länk hit: #14

Medlem

Det vore ju högst märkligt om regeringen plötsligt skulle förbjuda hjälporanisationernas TV-trailers samtidigt som dom vill ha en massa skatteavdrag om man ger bidrag till organisationerna.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 09-01-2013, 23:56
          Länk hit: #15

Medlem

Ja jag vet bara vad jag läste !att det skulle tas upp i regeringen .Och det är knappast tiggarna på gatan som räknas som proffesionella ! för på gator och torg är det förbjudet att tigga enligt svensk lag .

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 10-01-2013, 00:06
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Motti @ 09-01-2013, 23:56) *
          Ja jag vet bara vad jag läste !att det skulle tas upp i regeringen .Och det är knappast tiggarna på gatan som räknas som proffesionella ! för på gator och torg är det förbjudet att tigga enligt svensk lag .

Återigen, Motti, tiggeri är inte förbjudet enligt svensk lag! Läs på istället för att påstå och sprida falska fakta!

"Fakta:
          • Förbjudet förr i Sverige
          • Den svenska lagen mot lösdriveri som förbjöd människor att ”stryka omkring utan att ärligt försörja sig” infördes 1885.
          • Den som ertappades som lösdrivare kunde dömas till tvångsarbete.
          • Lagen ersattes 1965 av en mildare variant och upphävdes helt 1981."
          http://www.dagen.se/nyheter/m-vill-stoppa-...iserat-tiggeri/

Dessutom var det ju för bara ett par timmar sedan något du hade sett på TV, nu är det något du har läst. Du framstår inte som särskilt trovärdig när du ändrar dig hela tiden. Lägg in en källa!

Redigerat av Kryddan03: 10-01-2013, 00:19

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-01-2013, 00:18
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Jag säger som min gamle svärfar: "-När man kan bevisa att minst 80% av de insamlade medlen kommer till rätt person, så skall jag också ge!".
          RK's ordförande hade/har (Bengt Westerberg) 600 000,- för sitt uppdrag...Hur många fler uppdrag hade han dessutom?
          Inte en spänn från min sida, oavsett ändamålet.
          När min fru gick i söndagsskola för VÄLDIGT många år sedan (+65), så skulle man ge en 25-öring till "de fattiga negerbarnen i Afrika". Har dom blivit hjälpta sedan dess? Dom är ännu fler, och ännu fattigare, men deras bröder och släktingar har fått råd att skaffa Kalashnikov...

Citera
          Motti
          Inlägg 10-01-2013, 00:47
          Länk hit: #18

Medlem

Okej !Kryddan du får rätt men varför ska någon tigga på gatorna här ?Sist jag kollade så är både tiggeri och bettleri förbjudet i Sverige !du får inte sitta och gnida på varken gittar eller fiol och tigga utan tillstånd .

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 10-01-2013, 01:34
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Motti @ 10-01-2013, 00:47) *
          Okej !Kryddan du får rätt men varför ska någon tigga på gatorna här ?Sist jag kollade så är både tiggeri och bettleri förbjudet i Sverige !du får inte sitta och gnida på varken gittar eller fiol och tigga utan tillstånd .

Då har du väl inte kollat sedan 1981 då... Sedan måste jag säga att det torde vara rekord i minnesförlust när du först ger mig rätt och i nästpåföljande meningar ändå vidhåller det du felaktigt påstår i tidigare inlägg i tråden.
          Därmed avslutar jag all vidare diskussion med dig. Får sådan huvudvärk ...

Redigerat av Kryddan03: 10-01-2013, 01:35

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Motti
          Inlägg 10-01-2013, 01:51
          Länk hit: #20

Medlem

slap.gif samma här !vill man inte förstå så vill man inte .

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 17:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon