|
Är så innerligt trött på det Proffesionela tiggandet på TV !det står mig upp i halsen just nu  Alla vi som har haft nära och kära som dött i hjärtsjukdom eller i cancer skänker ju pengar vid begravningen och drar in på kostnaden på begravningsblommor .Sedan har vi allt tiggeri till alla andra typ Röda korset SOS barnbyar faddrar mm mm .Alla här vet väl vart man ska vända sig om man vill skänka pengar ?Läste för ett par veckor sedan att Regeringen skulle ta upp det här just om Proffesionelt tiggande .man blir också uppring flera gånger i månaden av diverse organisationer som vill vädja till ens dåliga samvete osv .Är det bara jag som är innerligt trött på tiggeriet ?
EmmBurt
09-01-2013, 21:43
Förstår vad du menar. Jag själv skänker inget (är fattig student). Men min mor har skänkt pengar i över 25 år varje månad till någon hjälporginisation, men ändå ringer dom henne och vill ha pengar när hon förklarar hur det är tigger de mer.. Jag förstår att de är för ett bra syfte men att vara påträngande gör bara folk irriterade.
I dagens Sverige får du inte tigga pengar på gatan men det är helt okej att tigga i TV :  hur hänger det ihop !Sedan gillar jag inte skrämseltaktiken i tiggeriet eller skuldbeläggningen de kör med .
*Stintan*
09-01-2013, 21:51
Det är väl inte mer störande än annan reklam på TV. Hur vet du hur alla andra gör vid begravningar? Har aldrig någonsin blivit uppringd av någon organisation som tiggt pengar. Har du inte Nix?
Jag har tyvär fått gå på många begravningar sista åren unga människor som dött i cancer och i eller hjärt lungsjukdom !och vi gjort skänkt pengar i respekt för våra vänner som dött .Dom reklamfilmerna som visas på TV nu kostar runt 50 tusen och mer att göra !är det inte bättre att dom pengarna går oavkortat till organisationen ? Jag blir uppringd ofta av olika organisationer som vill ha pengar senast i torsdags !nu är det så som jag skrivit innan att vi bor på landet och kör helt Mobilt då kan man inte använda NIX . Att sitta och tigga pengar som Hjärt Lungfonden gör i TV och till och med uppmanar folk att skänka en del av testamentet är osmakligt i högsta grad  Det finns människor som inte fixar att sköta sitt och sina pengar och som gör saker som de inte skulle gjort om de var friska .Låt arvtagarna ta ställning i så fall !inte gammla senila och sjuka människor .
mamamaggan
09-01-2013, 22:37
Tiggande ??? Vilket tiggande ?
Ser bara reklam för några behjärtansvärda organisationer.
Men är man inte intresserad av att hjälpa andra så är man inte !
Det är upp till var och en att bestämma hur man vill göra precis som om man vill äta McDonalds skräpmat eller inte .
Gillar man de tinte så är det bara att zappa ! Så enkelt så , det gör jag när jag inte vill se en del snuskig reklam typ McDonalds.
Kan du utveckla det där med att regeringen skulle ta upp det här med det " professionella tiggandet " .
Är du säker på att de menade det du tar upp eller menade de det verkliga professionella tiggandet som sker på gatorna ?
Om du är snäll och talar om var du läste det eller kan länka dit vore det bra.
skånepåg
09-01-2013, 22:41
Finns fiffiga appar numera som fungerar bättre än nix registret som inte alls funkar som tex. http://www.vemringde.se/ Spärrar alla kända nummer från telemarketing det finns ett par till. Med denna ser du alla nummer över hela världen som ringer till dig och det står tydligt om och vilket företag det är som ringer och vilken gata de ringer från och om du vill aktivera gps och se direkt på kartan var de är så gör det och blocka de ^^ http://adaffix.com/Finns massor med smidiga appar
Såg ett inslag på nyheterna för ett par veckor sedan att det Proffesionela tiggandet skulle tas upp i Rikstagen !och det kan knappas röra de som tigger på gatorna eftersom det är förbjudet .jag har också ett hjärta och skänker sedan många år ganska ansenliga summor till gatubarnen i Boliwia .
*Stintan*
09-01-2013, 23:34
Har du bara mobilt så borde det ju inte ringa någon som du inte förut själv givit ditt telefonnummer till eller som du är/varit kund hos.
Ville bara säga att det faktiskt kan vara olika hur man gör vid begravningar, men du förutsätter ofta att bara för att du gör på ett visst sätt så gäller samma sak för alla andra också. Inte bara när det gäller detta.
Kryddan03
09-01-2013, 23:37
Nej Motti, tiggeri är inte förbjudet i Sverige. Du blandar troligen ihop det med förbud mot dagdriveri vilket polisen oftast använder sig av för att avvisa tiggare på allmän plats. Jag antar att det du tänker på är det Beatrice Ask kring jul gick ut med att moderaterna överväger ett förbud mot " organiserat tiggeri". Det gäller just tiggeriet på gatorna då en del anser att det är ligor som står bakom detta tiggeri. Det är möjligt att det är så, men vad jag förstått är inget bevisat kring detta ännu. Det handlar alltså inte om att hjälporganisationer t ex använder sig av TV och telemarketing för att samla in pengar till sin hjälpverksamhet. Jag frångår mina principer och länkar till en ledarartikel i Aftonbladet. Men, då du verkar ha sådan tilltro till bl a TV så kanske du även litar på kvällsblaskan Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/ledare/article15986100.ab
Trampendal
09-01-2013, 23:39
CITAT (Motti @ 09-01-2013, 22:42)  Såg ett inslag på nyheterna för ett par veckor sedan att det Proffesionela tiggandet skulle tas upp i Rikstagen !och det kan knappas röra de som tigger på gatorna eftersom det är förbjudet .jag har också ett hjärta och skänker sedan många år ganska ansenliga summor till gatubarnen i Boliwia . Det inslaget handlade just om organiserat gatutiggeri, men förslaget gick ut på att de skulle "klämma åt" organisatörerna istället för själva tiggarna.
*Stintan*
09-01-2013, 23:44
CITAT (Motti @ 09-01-2013, 22:42)  Såg ett inslag på nyheterna för ett par veckor sedan att det Proffesionela tiggandet skulle tas upp i Rikstagen !och det kan knappas röra de som tigger på gatorna eftersom det är förbjudet .jag har också ett hjärta och skänker sedan många år ganska ansenliga summor till gatubarnen i Boliwia . Tycker knappast man kan kalla TV-inslagen för tiggeri.
Det var Proffesionela tiggeriet inte det organiserade det handlade om att tex tigga på gator och torg utan tillstånd är förbjudet lika så att spela gittar mm . Och jag tycker det gått för långt med tiggerier på TV också ,alla vi som skänker pengar har väl koll på vart vi vill våra skänkta pengar och vart de ska gå !Ni kan ju inte bortse ifrån att TV reklam kostar stora pengar ?är det inte bättre att de pengarna går oavkortat till de behövande ?
*Stintan*
09-01-2013, 23:48
Det vore ju högst märkligt om regeringen plötsligt skulle förbjuda hjälporanisationernas TV-trailers samtidigt som dom vill ha en massa skatteavdrag om man ger bidrag till organisationerna.
Ja jag vet bara vad jag läste !att det skulle tas upp i regeringen .Och det är knappast tiggarna på gatan som räknas som proffesionella ! för på gator och torg är det förbjudet att tigga enligt svensk lag .
Kryddan03
10-01-2013, 00:06
CITAT (Motti @ 09-01-2013, 23:56)  Ja jag vet bara vad jag läste !att det skulle tas upp i regeringen .Och det är knappast tiggarna på gatan som räknas som proffesionella ! för på gator och torg är det förbjudet att tigga enligt svensk lag . Återigen, Motti, tiggeri är inte förbjudet enligt svensk lag! Läs på istället för att påstå och sprida falska fakta! "Fakta: - Förbjudet förr i Sverige
- Den svenska lagen mot lösdriveri som förbjöd människor att ”stryka omkring utan att ärligt försörja sig” infördes 1885.
- Den som ertappades som lösdrivare kunde dömas till tvångsarbete.
- Lagen ersattes 1965 av en mildare variant och upphävdes helt 1981."
http://www.dagen.se/nyheter/m-vill-stoppa-...iserat-tiggeri/Dessutom var det ju för bara ett par timmar sedan något du hade sett på TV, nu är det något du har läst. Du framstår inte som särskilt trovärdig när du ändrar dig hela tiden. Lägg in en källa!
Bengalow
10-01-2013, 00:18
Jag säger som min gamle svärfar: "-När man kan bevisa att minst 80% av de insamlade medlen kommer till rätt person, så skall jag också ge!". RK's ordförande hade/har (Bengt Westerberg) 600 000,- för sitt uppdrag...Hur många fler uppdrag hade han dessutom? Inte en spänn från min sida, oavsett ändamålet. När min fru gick i söndagsskola för VÄLDIGT många år sedan (+65), så skulle man ge en 25-öring till "de fattiga negerbarnen i Afrika". Har dom blivit hjälpta sedan dess? Dom är ännu fler, och ännu fattigare, men deras bröder och släktingar har fått råd att skaffa Kalashnikov...
Okej !Kryddan du får rätt men varför ska någon tigga på gatorna här ?Sist jag kollade så är både tiggeri och bettleri förbjudet i Sverige !du får inte sitta och gnida på varken gittar eller fiol och tigga utan tillstånd .
Kryddan03
10-01-2013, 01:34
CITAT (Motti @ 10-01-2013, 00:47)  Okej !Kryddan du får rätt men varför ska någon tigga på gatorna här ?Sist jag kollade så är både tiggeri och bettleri förbjudet i Sverige !du får inte sitta och gnida på varken gittar eller fiol och tigga utan tillstånd . Då har du väl inte kollat sedan 1981 då... Sedan måste jag säga att det torde vara rekord i minnesförlust när du först ger mig rätt och i nästpåföljande meningar ändå vidhåller det du felaktigt påstår i tidigare inlägg i tråden. Därmed avslutar jag all vidare diskussion med dig. Får sådan huvudvärk  ...
 samma här !vill man inte förstå så vill man inte .
Kryddan03
10-01-2013, 02:02
CITAT (Motti @ 10-01-2013, 01:51)   samma här !vill man inte förstå så vill man inte . Nå, det är ju i alla fall bra att du erkänner att du inte vill förstå.
Gunilla T
10-01-2013, 08:30
Du har nog missuppfattat det "som varit upp i regeringen" Motti. Det är nämligen så att regeringen har beslutat att främja och underlätta gåvor till välgörande ändamål. Fr.o.m. 1 januari 2012 får man skattereduktion för gåvor till välgörande ändamål, en förfärlig reform i mitt tycke. Hur det är konstruerat kan du läsa här; http://www.lag24.se/a/skattereduktion-f%C3...4lg%C3%B6renhet
Gunilla T
10-01-2013, 11:05
Kom på en sak till som var föranledde diskussion i december.
En utredning (regeringsuppdrag) publicerade sin rapport om människohandel med barn i Sverige. Utredningen kunde identifiera 166 barn i ålder 3-17 år som utsatts för människohandel under åren 2009 - 2011. Lika många flickor som pojkar och barnen användes till arbete, sexuella ändamål och tiggeri.
Samtidigt var tidningarna fulla med artiklar om vargens farlighet för barn. Rapporten om människohandel med barn väckte inga upprörda röster medan vargens ev. farlighet för små barn resulterade .i att föräldrar inte vågade skicka sina barn till skolan.
Jag blev så upprörd över denna enögdhet och det uppenbara - att det finns människor som är mycket farliga för barn - så jag skrev själv ett inlägg i tidningen.
Det var nog detta som diskuterades i december i regeringen - hur man skall komma åt handeln med barn.
Tiggeri är inte olagligt Motti.
ryss_борис
10-01-2013, 20:30
Nej, det är ingen direkt nyhet att svenskar är snåla. Ni kan för helvete inte ens bjuda en främling på en kopp kaffe utan att gnälla.
Är skilland om man blir uppringd hela dagarna, men tycker man att "tiggerireklam" är så mycket värre än vanlig reklam, så säger det mer om en själv.
CITAT (ryss_бори @ 10-01-2013, 20:30)  Nej, det är ingen direkt nyhet att svenskar är snåla. Ni kan för helvete inte ens bjuda en främling på en kopp kaffe utan att gnälla.
Är skilland om man blir uppringd hela dagarna, men tycker man att "tiggerireklam" är så mycket värre än vanlig reklam, så säger det mer om en själv. Vi på odla vill att medlemmarna ska hålla god ton. Att svära är inte att hålla god ton. Du kan säga precis samma sak med trevligare ton och utan svordomar. Ha en bra kväll! Mod
Ja jag ger pengar till professionella tiggare - dom brukar sitta runt resecentrum, på gågatorna och på andra ställen - jag tänker att det är människor som jag som vill leva, äta, köpa kläder osv osv ... samtidigt som jag är införstådd med problematiken med 'ligor' osv. Givandet dämpar väl mitt dåliga samvete antar jag, samtidigt som någon eller några får mina pengar. Rätt eller fel ... det är frågan.
tomas99
11-01-2013, 11:10
CITAT (ryss_бори @ 10-01-2013, 20:30)  Nej, det är ingen direkt nyhet att svenskar är snåla. Ni kan för helvete inte ens bjuda en främling på en kopp kaffe utan att gnälla.
Är skilland om man blir uppringd hela dagarna, men tycker man att "tiggerireklam" är så mycket värre än vanlig reklam, så säger det mer om en själv. +1
Nej,jag är inte trött på toggandet!Så länge det finns fattigdom i världen ger jag till "tiggare"vad jag kan! Själv har jag ju ett hem,mat,kläder och lever i ett fredligt samhälle! Jag för min del ger av kärlek och skulle vilja ger och ännu mera om jag bara kunde det! Jag fattar inte att det sägs att man ger för att man har dåligt samvete.....dåligt samvete över vad?
Är skilland om man blir uppringd hela dagarna, men tycker man att "tiggerireklam" är så mycket värre än vanlig reklam, så säger det mer om en själv. Detta stämmer INTE!!!
Anki på Öland
11-01-2013, 12:08
CITAT (gunsta @ 10-01-2013, 22:59)  ............samtidigt som någon eller några får mina pengar. Rätt eller fel ... det är frågan. Frågan är väl vem det är som får dina pengar.... någon som är utan och verkligen behöver dom eller "halliken" som utnyttjar den som sitter där och som du "tycker synd" om.
Jubbe063
11-01-2013, 12:22
CITAT (Motti @ 10-01-2013, 00:47)  Okej !Kryddan du får rätt men varför ska någon tigga på gatorna här ?Sist jag kollade så är både tiggeri och bettleri förbjudet i Sverige !du får inte sitta och gnida på varken gittar eller fiol och tigga utan tillstånd . Tillståndskravet för att spela gitarr mm varierar över landet. Det är de lokala ordningsföreskrifterna som bestämmer vad som gäller i respektive ort. men dessa ordningsföreskrifter har inget med tiggeri att göra utan handlar om minsta möjliga störning i våra gemensamma utrymmen på stan. Exempelvis här i Östersund får man inte dricka alkohol inom ett visst geografiskt område i centrum men i övriga delar av stan får du sitta och pimpla hur mycket du vill. I Östersund krävs inga speciella tillstånd för att spela gitarr eller så, men det måste ske på ett sätt som inte stör näringsidkare och allmänhet.
Huggorm
11-01-2013, 13:41
Alla de där välgörenhetsgalorna på TV spelar ju ändå samma sorts musik, som är en sort jag ändå inte tycker om. Det enda som är jobbigt för mig är alltså att trycka vidare på fjärrkontrollen om jag skulle råka hamna där.
Jag skänker inget till tiggare på gatan heller. En gång satt jag i bilen och väntade på en kompis, och hade en tiggarkvinna sittande i gathörnet framför mig. Folk gick förbi hela tiden, och ibland fick hon en slant. Men så tunnades fotgängarna ut, och hon blev ensam en stund. Efter att ha förvissat sig om att ingen kom halade hon fram en storskärmad, iPhoneliknande telefon ur fickan. Stackars fattiga människa.
Gunilla T
11-01-2013, 14:15
CITAT (Huggorm @ 11-01-2013, 13:41)  Jag skänker inget till tiggare på gatan heller. En gång satt jag i bilen och väntade på en kompis, och hade en tiggarkvinna sittande i gathörnet framför mig. Folk gick förbi hela tiden, och ibland fick hon en slant. Men så tunnades fotgängarna ut, och hon blev ensam en stund. Efter att ha förvissat sig om att ingen kom halade hon fram en storskärmad, iPhoneliknande telefon ur fickan. Stackars fattiga människa. Sensmoral - det existerar inga fattiga människor i vårt land - alla bara luras
Huggorm
11-01-2013, 14:36
CITAT (Gunilla T @ 11-01-2013, 14:15)  Sensmoral - det existerar inga fattiga människor i vårt land - alla bara luras  Jag tror det finns olika kategorier av tiggare på gatorna. Missbrukarna har nog ständigt ont om slantar på grund av sitt missbruk, det är ju dyra grejer de måste köpa. Sedan har vi den nya stora gruppen med romer som kommer från östeuropa för att tigga. Många av dem har nog betydligt mer pengar än de gör sken av, medan andra är utfattiga eftersom de måste betala stora delar av vad de lyckas tigga ihop till andra i gruppen
CITAT (Anki på Öland @ 11-01-2013, 12:08)  Frågan är väl vem det är som får dina pengar.... någon som är utan och verkligen behöver dom eller "halliken" som utnyttjar den som sitter där och som du "tycker synd" om. Ja, ditt påpekande är jag väl medveten om,'vem' får mina pengar? I den stad jag bor har det skrivits mycket om dessa 'proffstiggare' - hur dom lever och hur 'dom' har det här i stan (dom bor i en bil på en parkering som tillhör en skola, dom har bott där hela vintern, sju eller åtta personer i bilen). Hur som - så är det människor som sitter där och skramlar, får dom mina pengar kanske dom får 'det lite bättre' .... Denna fråga om mitt givande är en ständigt återkommande diskussionsfråga i familjen - jag får mothugg oftast - men jag kommer fortfarande att ge till tiggare. Självklart tycker jag att det är ett stort problem, som eg inte borde finnas. Men nu gör det det.
Nu var det väl inte gatutiggandet jag irriterar mig på utan det Proffesionela tiggeriet på TV ! Hjärt och lungfondens så kallat legetima tiggeri i deras Trailer på TV där de vill åt 10% på ditt testamente ,tycker det är rent skamlöst .Det finns människor som inte längre har omdömet kvar som inte vet vad de gör eller vad det innebär att skriva om sitt testamente och avskriva 10 % till hjärt o lungfonden .Tycker det är för jäkligt rent ut sakt .
*Stintan*
11-01-2013, 22:02
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 21:30)  Nu var det väl inte gatutiggandet jag irriterar mig på utan det Proffesionela tiggeriet på TV ! Hjärt och lungfondens så kallat legetima tiggeri i deras Trailer på TV där de vill åt 10% på ditt testamente ,tycker det är rent skamlöst .Det finns människor som inte längre har omdömet kvar som inte vet vad de gör eller vad det innebär att skriva om sitt testamente och avskriva 10 % till hjärt o lungfonden .Tycker det är för jäkligt rent ut sakt .  Det är väl bra om pengarna kommer till nytta. Trodde folk måste vara vid sina sinnens fulla bruk när testamente skrivs och namnteckning bevittnas för att vara giltigt.
Bengalow
11-01-2013, 22:13
Ja, där håller jag med dig, motti. Jag gör något aktivt, när deras reklam kommer - jag går ut och röker, så slipper jag höra tjatet!
Men så är det väl med all reklam! Antirynkkräm med "nya, vetenskapliga bevis", hårvårdsprodukter, SOS barnbyar, ja listan kan göras oändlig. Trots att tandläkarna t.ex. säger att munsköljmedel inte hjälper ett dugg, så kör man med sina "rengörande brandmän". Tror reklamskaparna att folk går på deras finter? Då är man bra dum i huvudet!!!
Att sedan reklam kan göras kul, och framkalla ett leende eller skratt, är bra - jag tänker på ICA-Stig. Jag har aldrig handlat på ICA, och tänker inte göra det i framtiden heller, men deras reklam roar mig kolossalt! Mer av sådant - mindre av "pedagogisk" reklam, tack!
Min svågers son är förståndshandikappad men har eget boende ,han har TV och telefon och han har NIX ändå så ringer det försäljare och nasar till honom fast de borde både höra och förstå att han är förståndshandikappad ,detta är ett stort problem för min svåger då han ständigt får ringa upp diverse företag som säljer per telefon ,det är det jag menar är skamligt att utnyttja människor som inte är lika allerta som vi är .Att Hjärt och Lungfonden sitter och tigger 10 % av ditt testamente på TV är skandalöst när det finns människor som kanske har en enorm empati i det stadiet de befinner sig i och att det då utnyttjas komersiellt oavset vem det är de tilltalar .När jag dör och det lär väl inte dröja så himmla länge till eftersom jag är 60 år fyllda så är det upp till mina vänner efterlevande som tex barnen att bestäma hur mycket och om de vill skänka pengar till Hjärt o Lungsjuka eller Cancerfonden .Jag är ju själv lungsjuk sedan 7 års ålder men mitt testamente ska de ge fan i ,det till hör mina barn och barnbarn ingen annan .
Piccante
11-01-2013, 22:55
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 22:23)  Min svågers son är förståndshandikappad men har eget boende ,han har TV och telefon och han har NIX ändå så ringer det försäljare och nasar till honom fast de borde både höra och förstå att han är förståndshandikappad ,detta är ett stort problem för min svåger då han ständigt får ringa upp diverse företag som säljer per telefon ,det är det jag menar är skamligt att utnyttja människor som inte är lika allerta som vi är .Att Hjärt och Lungfonden sitter och tigger 10 % av ditt testamente på TV är skandalöst när det finns människor som kanske har en enorm empati i det stadiet de befinner sig i och att det då utnyttjas komersiellt oavset vem det är de tilltalar .När jag dör och det lär väl inte dröja så himmla länge till eftersom jag är 60 år fyllda så är det upp till mina vänner efterlevande som tex barnen att bestäma hur mycket och om de vill skänka pengar till Hjärt o Lungsjuka eller Cancerfonden .Jag är ju själv lungsjuk sedan 7 års ålder men mitt testamente ska de ge fan i ,det till hör mina barn och barnbarn ingen annan . Det är ju som sagt en aktiv handling som krävs för att ändra ett giltigt testamente så ingen organisation "snor" dina kvarlåtenskaper. Jag har fått intrycket att just föreningar som jobbar för kunskap och forskning om sjukdom och hälsa ofta får gåvor efter personer som deras forskning har betytt mycket för. Är ju vanligt vid begravningar att det både står i annonsen att "blommor undanbedes tänk på *****-fondens arbete istället" och att de efterlevande skänker en summa för att hedra den avlidne. Jag tror att de som testamenterar till hjärt & lungfonden och liknande gör det för att de har varit nära berörda.
Piccante !då har du alla möjligheter att göra det vid en begravning istället för att ge blommor för flera tusen Det står det i alla begravningsannonser att tex :tänk på Cancerfonden eller tänk på Hjärt o Lungfonden !då har du ju möjlighet att ta ett vettigt beslut själv hurvida du vill skänka pengar eller inte !Vi har haft många älskade vänner sista åren som gått bort i cancer och även i hjärtsjukdom då har vi personligen valt att sätta in pengar på recpektive konton av egen vilja inte av påtryckning från någon löjlig TV reklam .
*Stintan*
11-01-2013, 23:26
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:02)  Piccante !då har du alla möjligheter att göra det vid en begravning istället för att ge blommor för flera tusen Det står det i alla begravningsannonser att tex :tänk på Cancerfonden eller tänk på Hjärt o Lungfonden !då har du ju möjlighet att ta ett vettigt beslut själv hurvida du vill skänka pengar eller inte !Vi har haft många älskade vänner sista åren som gått bort i cancer och även i hjärtsjukdom då har vi personligen valt att sätta in pengar på recpektive konton av egen vilja inte av påtryckning från någon löjlig TV reklam . Nu är du där igen! Det står inte alls i alla dödsannonser! Att skänka pengar vid en begravning är inte alltid ett alternativ för alla. Det är faktiskt upp till var och en att göra som den vill med sina pengar. Jag ser inte den reklamen som påtryckning utan mer som en upplysning, men det kanske beror på att jag inte har en massa pengar som jag inte vet vad jag ska göra med.
Där de flesta dött i cancer eller hjärtsjukdom står det tex :tänk på cancerfonden eller tänk på hjärt lungfonden !så är det här i Småland i alla fall !här bryr vi oss om varandra .
Piccante
11-01-2013, 23:45
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:35)  Där de flesta dött i cancer eller hjärtsjukdom står det tex :tänk på cancerfonden eller tänk på hjärt lungfonden !så är det här i Småland i alla fall !här bryr vi oss om varandra . du kan ju bry dig ännu mer genom en testamentsgåva.... CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:02)  Piccante !då har du alla möjligheter att göra det vid en begravning istället för att ge blommor för flera tusen Det står det i alla begravningsannonser att tex :tänk på Cancerfonden eller tänk på Hjärt o Lungfonden !då har du ju möjlighet att ta ett vettigt beslut själv hurvida du vill skänka pengar eller inte !Vi har haft många älskade vänner sista åren som gått bort i cancer och även i hjärtsjukdom då har vi personligen valt att sätta in pengar på recpektive konton av egen vilja inte av påtryckning från någon löjlig TV reklam . Nu är ju testamenten skriva av egen och fri vilja också. De som inte är det brukar inte vara legitima. så länge Centern inte får bestämma så får man ju skänka bort den del som inte är barnens berättigade arvslott.
hattstugan
11-01-2013, 23:51
Är även jag ur less på "tiggandet" till vad det än må vara på Radio/TV!! Har aldrig gett och kommer aldrig att ge pengar! Däremot har jag skänkt massor av tyger, garner och annat till Hjälporganisationer som gett direkt på plats!
Sen är det ju tur att här kommer det inte ens att finnas nåt efter mig den dag jag är borta!
Men de närmaste vet att får jag inga blommor när jag lever så kom inte med dom när jag är borta! Ge pengarna till nåt annat då!
Aldrig att jag går på sådant skitsnack !om mina barn vill ta av sitt arv efter mig och skänka det så är det upp till dom när jag inte finns mer .Men ingen ska komma och snacka om vart mina pengar ska gå till det bestämer jag i första hand och i andra hand mina barn.Tycker det är skandalöst att sitta i TV och tigga testamentes pengar helt sjukt enligt mitt sätt att se på det .
Piccante
12-01-2013, 00:01
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:55)  Aldrig att jag går på sådant skitsnack !om mina barn vill ta av sitt arv efter mig och skänka det så är det upp till dom när jag inte finns mer .Men ingen ska komma och snacka om vart mina pengar ska gå till det bestämer jag i första hand och i andra hand mina barn.Tycker det är skandalöst att sitta i TV och tigga testamentes pengar helt sjukt enligt mitt sätt att se på det . Det visar väl den krassa verkligheten att vi bor i ett land där statligt finansierad forskning helt riktas på "heta" områden som Life science och telecom. Grundforskning för att rädda liv är väl inte sexigt nog för utbildningsdepartementet.
Där har du helt rätt Piccante !sedan tycker jag att forskningen borde ligga i ALLAS intresse men det ska inte ske genom tiggeri på TV .Forskningspengar borde staten bidra med genom våra skattepengar och det gör de ju i en viss utsträckning men inga siffror som vi får ta del av ,samma med invandringen ingen Svensk medborgare får veta vad det kostar oss liksom Forskningen .Vi har ett stort utbyte av forskning mellen Sverige USA och framförallt Australien när det gäller genetik forskning och mickrobiologi mm .
Rebecca
12-01-2013, 10:24
CITAT (Motti @ 12-01-2013, 00:10)  Där har du helt rätt Piccante !sedan tycker jag att forskningen borde ligga i ALLAS intresse men det ska inte ske genom tiggeri på TV .Forskningspengar borde staten bidra med genom våra skattepengar och det gör de ju i en viss utsträckning men inga siffror som vi får ta del av ,samma med invandringen ingen Svensk medborgare får veta vad det kostar oss liksom Forskningen .Vi har ett stort utbyte av forskning mellen Sverige USA och framförallt Australien när det gäller genetik forskning och mickrobiologi mm . Fast det där finns det visst siffror på. Tillgängliga för allmänheten. Googla lite... klart man får sålla lite med uppenbart rasistiska sidor som dyker upp angående invandringskostnaderna, men siffror finns. Samma sak med forskningen.
*Stintan*
12-01-2013, 10:42
CITAT (Motti @ 11-01-2013, 23:55)  Aldrig att jag går på sådant skitsnack !om mina barn vill ta av sitt arv efter mig och skänka det så är det upp till dom när jag inte finns mer .Men ingen ska komma och snacka om vart mina pengar ska gå till det bestämer jag i första hand och i andra hand mina barn.Tycker det är skandalöst att sitta i TV och tigga testamentes pengar helt sjukt enligt mitt sätt att se på det . Undrar om du skulle tycka likadant om du en dag var beroende av den vård som du kan få tack vare dessa gåvor som människor frivilligt skänkt till forskning inom området. Men du kanske skulle tacka nej till hjälp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|