|
Önskelista, Mina, och förhoppningsvis era önskeväxter 2013 |
|
|
|
05-02-2013, 12:43
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 75 736

|
Hej allihopa! Jag har tassat runt här på forumet och hållit mig smått anonym, älskar allt med den här sidan och bitvis känns det som att jag känner de deltagare som är mest flitiga med att kommentera och hjälpa varandra. Härligt! Jag satt här nu och funderade över vad jag skulle önska komplettera min egen trädgård med under det kommande året. Jag tänkte att om ja skrev min, än så länge, inte särskilt kritiskt granskade, önskelista så kanske ni andra vill haka på  Jag odlar i Zon 1, dock på en ganska öppen och blåsig plats vilket bitvis ställer till det. Nåväl, till önskelistan nu: 1. Svavelpion 2. Mullbär. 3. Mistel. 4. Trädgårdiris, 'Edward of Windsor', 'Buttered popcorn', 'Goldfackel' och 'Dutch Chocolate' 5. Krollilja, är riktigt usel på artnamn, men rosa, vit och svart, tack! 6. Blåregn. 7. Smällspirea. 8. Valnötsträd. 9. Gul magnolia, 'Goldstar', 'Lois', Woodsman', Yellow Bird', Butterflies', 'Eva-Maria', eller 'Elisabeth' Vad önskar ni er?
--------------------
CITAT Oordning ger harmoni, Perfektion signalerar krav Bullmamman
|
|
|
|
|
05-02-2013, 13:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Hej och Välkommen hit Bullmamman! Roligt att du har hittat hit och att du nu gör ditt första inlägg. Har just nu inga speciella önskningar på växter utan det blir oftast att jag upptäcker vad jag vill ha då jag ser det Gillade dina val av önskeväxter.
--------------------
|
|
|
|
|
05-02-2013, 15:14
|
Medlem
Antal inlägg: 1 039
Medlem nr: 20 928

|
Hej Bullmamman! Här är en till sönderblåst zon 1-are! Skriver ständigt orealistiska önskelistor, mest på rosor. Gör galna fröbeställningar och sår dessutom allt jag äter och hittar som det finns frön i. Har haft ett mullbär men det dog, antagligen drunkningsdöden. Har ett blåregn, vanlig sinensis, som tar kål på mig med sin växtkraft, fast blomningen är klen tyvärr. Stort valnötsträd, dåligt med nötter, har förstått att man helst ska ha fler valnötsträd i närheten för bra fruktsättning. Jättekul att du hittat in på Odla! Nyfiken på din jordmån - sand eller lera?
|
|
|
|
|
05-02-2013, 17:08
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Hej  På min lista står det nog bara ornäsbjörk och Robinia hispida just nu. Och ett körsbärsträd förresten. Och så har jag önskningar angående befintliga växter: att blåregnet ska blomma någon gång, att valnötsträdet ska bli större och bära nötter och att det lilla eliseäppleträdet ska klara sig. CITAT (Bullmamman @ 05-02-2013, 12:43)  Trädgårdiris 'Dutch Chocolate' Var tvungen att googla, den var läcker!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
06-02-2013, 09:44
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 75 736

|
Strandskatan, jag har också ett blåregn sedan innan, fått förklarat för mig att jag ska låta det växa hejdlöst under några år och sedan försiktigt börja beskära det och först då egentligen kunna förvänta mig blomning som är något att ha. Huruvida det är så svarar jag inte för men det är så jag gör iaf  Valnöt har jag varit sugen på i flera år, grannen har ett så kanske att de räcker om jag bara skaffar ett ändå, har inte plats för fler (inte utan att ge maken ett lätt hjärnblödning). Jag odlar i sandjord, dock med högt innehåll av organiskt material. Härligt att höra att ni precis som jag gör upp planer, önskar och hoppas!
--------------------
CITAT Oordning ger harmoni, Perfektion signalerar krav Bullmamman
|
|
|
|
|
06-02-2013, 15:42
|

Medlem
Antal inlägg: 514
Medlem nr: 2 315

|
Säger som övriga - Varmt välkommen till Odla! Jag är en periodare här på forumet.. hänger mycket på arbetslivet och om jag överhuvudtaget orkar logga in i en dator när jag kommer hem. Härligt med din lista :-).. Så här ser min lista ut vad gäller trädgården (mycket mera praktiska övningar just nu...) 1) Beställa fröer för att för första gången i mitt liv få odla i ett växthus.. A) Tomater B) Physallis C) Melon D)Örter E)Sallad F) Basilika G) Chili H) Blommor... inte riktigt bestämt mer än Rosenskära.. 2) Montera skuggardiner & vajrar samt automatiska fönsteröppnare i växthuset 3) Ta bort de enorma jordhögarna efter växthusbygget..dvs fördela över resten av tomten (mestadels ska jag fylla på häckarna). 4) Planera (designa) och montera pallkragar (25 st) bakom växthuset 5) Växtlistan... Har planterat vindruva i växthuset.. om den överlevt vintern tänkte jag investera i ett fikonträd.. vore även exotiskt med citrus av någon sort.. och jo.. Olivträd vore underbart.. Plånboken kommer att vara väldigt styrande..så jag får nog ta ett önskemål per år..
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|
|
|
|
|
06-02-2013, 21:22
|
Medlem
Antal inlägg: 213
Medlem nr: 36 878

|
Välkommen! Själv önskar jag mig lite olika sorter av fläder, gulbladig & mörkbladig, mörk perukbuske & en rosentamarisk! Hade gärna önskat mig mer tid oxå men inser att sommaren mest kommer få gå att jaga små snabba barnben
|
|
|
|
|
07-02-2013, 08:50
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Precis som de andra önskar jag dig varmt välkommen med dina första inlägg efter tassandet!  Jag har egentligen ingen lista, mitt trädgårdsår ser lite konstigt ut eftersom vi planerar att flytta efter sommaren eller så. Men åh vad jag vill ha blåregn. Har ju sett bilderna från Ninfa och det är ju SÅ det ska se ut med ruiner och allt!  Fast man kanske inte vill bo i en ruin... Men man kan ju göra sig en! Och vore det inte snyggt då med ett gullregn intill... Fast det kanske bli lite för mycket Heja Sverige...
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
07-02-2013, 10:31
|

Medlem
Antal inlägg: 263
Medlem nr: 12 888

|
Kul att läsa era önskelistor! Min är så lång så jag skulle inte kunna skriva den, och den fylls ständigt på, särskilt nu under vintern när man är mycket framför datorn och ser alla underbara bilder... Ett litet plock ur min lista är t.ex:
Euonymus oxyphyllus, -Bollbenved Staphylea holocarpa, -Kinesisk Pimpernöt Deinanthe caerulea, -Lundsköna Hemerocallis Free Wheelin, -Daglilja Rosa moyesii, -Mandarinros Diphylleia cymosa, -Paraplyblad Fler Azaleor Flikbladig gråal.
Sedan hade en 20 m3 med bra jord suttit fint, ett antal kubik med sprängsten och en hel del annat för att få en snygg trädgård ;-)
--------------------
|
|
|
|
|
07-02-2013, 10:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (Harvey @ 07-02-2013, 10:31)  ... Sedan hade en 20 m3 med bra jord suttit fint, ett antal kubik med sprängsten och en hel del annat för att få en snygg trädgård ;-) Som grävhjälp, pengar, matlagnings- tvätt- och städhjälp (vem vill sysselsätta sig med sådant när man har en trädgård att fixa!)...
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
07-02-2013, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 263
Medlem nr: 12 888

|
Äsch, jag struntar bara i att städa och sådant på sommaren. Ingen dör av lite smuts ;-) Pengar hade ju onekligen underlättat, då hade det bara varit och ringt och beställt och hyrt in en grävare och minidumper...
--------------------
|
|
|
|
|
07-02-2013, 13:56
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
På min lista står; Paeonia anomala - sibirisk pion Paeonia peregrina - turkisk pion Paeonia anomala ssp veitchii - rosenpion Hibanobambusa tranquillans "shiroshima" Prunus persica - persika Cydonia oblonga - äkta kvitten
Klätterros Mme Sancy de Parabere (har dock beställt, så den drömmen ska gå i uppfyllelse)
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
07-02-2013, 14:03
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (KRT @ 07-02-2013, 13:56)  Prunus persica - persika Här hittade vi en liten persika i komposten - utan att ens ha önskat det. Tror egentligen inte den klarar sig här, första vintern frös den ner ganska mycket trots skydd men överlevde, ska bli spännande att se om det klarar sig denna vinter med.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
07-02-2013, 15:59
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Myosotis @ 07-02-2013, 14:03)  Här hittade vi en liten persika i komposten - utan att ens ha önskat det. Tror egentligen inte den klarar sig här, första vintern frös den ner ganska mycket trots skydd men överlevde, ska bli spännande att se om det klarar sig denna vinter med. Vad kul! Håller tummarna för att den överlever vintern...
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
10-08-2013, 16:37
|
Medlem
Antal inlägg: 107
Medlem nr: 25 999

|
Önskelista?? I år?? En större radhusträdgård kanske??? Frösådd är en passion. 3 frösådda svavelpioner har tagit sig. En kinesisk er hin qiao nu på andra året, riktigt stor. Clematis texensis Diana kommer fint, liksom Cl alp Propertius. Sticklingen av smällspirea, el Diablo växer till sig. Sticklingar av liguster, måbär, idegran och buxbom frodas. Blodtopp, röd och rosa, blivit stora. Carex muskumiensis, hirs "Will scarlet" och lila pärlhirs fina. Frösådda aklejor, julrosor, nävor, grekvädd, malvor, mörk blågull mm breder ut sig. Törnrosas kjortel och luktärtor klättrar upp i vildvinet, liksom en vinda från Kina.
Har äntligen hittat hakonegräs, Aureum som fått plats i skuggan. Och den underbara alunroten Raspberry smothie. Och en finflikig blodfläder "Black lace" med läcker rosa blomning.
Men Variegerad liljekonvalj verkar helt omöjligt. Kanske någon därute som vet?
PS. Jag har också acer rubrum, ett antal plantor och 2 gulliga små lärkträd, om ngn aspirerar... Helena
|
|
|
|
|
10-08-2013, 18:21
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
1, mildare zon
2. mer rosor
3. att mina armar läker ihop och en drös folk som kan hjälpa mej med vår bestyren 2014
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
11-08-2013, 16:56
|
Medlem
Antal inlägg: 1 039
Medlem nr: 20 928

|
Jag önskar att jag plötsligt genom ett under ska hitta plats i trädgården för mina fyra frösådda klöveralmar, mina två frösådda persikoträd och mitt frösådda aprikosträd...
|
|
|
|
|
11-08-2013, 19:53
|
Medlem
Antal inlägg: 224
Medlem nr: 76 562

|
Att mina tre angripna och skorviga fruktträd var silverpäron istället. Det är EN sak på en lååång lista.
--------------------
Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.
|
|
|
|
|
14-08-2013, 06:35
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Hej! Jag har också en långt lista, men har egentligen växter så det räcker. För att inte förköpa mig så köper jag (nästan) bara det jag har i listan. Min lista består av en liten anteckningsbok där jag skriver ned intressanta växter jag ser eller läser om. Om jag läser en tidning eller bok så brukar man hitta nåt spännande, ser trädgårdsprogram på TV eller är i en visningsträdgård. Jag skriver namn (art och sort), samt lite kort om varför jag vill ha dem, läge, färg och sånt.
Boken ligger i handväskan och så fort jag önskar mig något skriver jag det i boken. När jag åker till en handelsträdgård så bläddrar jag i boken för att se vad jag faktiskt vill ha.
Några av växterna är "bara att köpa" men eftersom jag försöker spara pengar och inte har plats/tid/behov av fler växter så köper jag dem bara om jag ser dem på rea eller så. Andra växter vill jag verkligen ha och ser jag dem så köper jag dem, oavsett pris och tid. En sån växt är röd hundkex, heter "Ravenswing" tror jag.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
14-08-2013, 07:35
|

Medlem
Antal inlägg: 357
Medlem nr: 24 388

|
Vad smart med en sådan bok som man har i väskan! Speciellt att skriva ner varför man vill ha den och var man tänker sig att den skall stå. Jag vet inte hur många gånger jag kommer med ett impulsköp och måste gräva ny/större rabatt för att kunna plantera den
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|