CITAT (RibesRubusVitis @ 12-02-2013, 10:43)

Enligt en uppgift, som jag inte kontrollerat, har vi aldrig haft så många hästar som just nu. Detta trots avhästningen inom jordbruk, transportväsen och försvar. Och dessa hästar har förmodligen fötts upp mycket "humanare" än alla grisar som vi så gärna stoppar i oss.
Som jag fattat det var antalet hästar som lägst kring 1980 kanske (runt 50000), sedan dess har de ökat i antal inom nöjesindustrin. På 1930-talet fanns omkring 650000 hästar (
http://www.ts.skane.se/fakta/1900talets-jo...uksforandringar ) , nu ungefär hälften så många (och då är samtidigt människobefolkningen ca dubbelt så stor idag). Hästar är utmärkt mat, som rent teoretiskt kan beta på ytor som lämpar sig dåligt som åkermark, tyvärr saknas både vettig registrering (som för nötkreatur) och intresse för att ta hand om hästar på vettigt sätt efter att deras stämpelkort i stallet dragits in. Utan historik på medicinering etc får man inte sälja köttet som människoföda utan vidare. Fattar det som att det mesta hästköttet går på export eller hamnar i hundmat - om inte ägarna betalar extra för att djuren ska typ kremeras.
Jag jobbade ett tag i charkbranscen, en av gubbarna där hävdade som en självklarhet att många av de dyrare krogarna i Stockholm i smyg serverade hästkött istället för oxkött, och att det självklart också ofta var så på billigare krogar och pizzerior. Han föredrog själv hästfilé framför oxfilé, förutsatt att inte hästarna var gamla uttjänta och seniga travhästar.
Redigerat av Pirum: 12-02-2013, 13:01