Full version: Gnägg gnägg
Sidor: 1, 2, 3
Gossen Ruda
Jaha, då har folk över stora delar av Europa lurats att äta hästkött. Kött som kött egentligen, fast även jag har lite svårt att äta Brunte men det är nog bara ovana. Jag undrar dock över varför hästkött är så billigt att det lönar sig att sälja som nötkött. Någon som vet varför?
RibesRubusVitis
Antagligen för att efterfrågan är så låg, trots ett stort utbud (alla trav- och galopphästar). Själv har jag svårt att bli upprörd; köttet var tydligen inte hälsovådligt eller så.
malcolm
Jag gillar hästkött och har inga betänkligheter att äta det men då skall det tydligt framgå att det är just häst och inte märkas som om det är nöt. En jobbarkompisdotter hade fått med sig smörgåsar med hamburgerkött till en ridutflykt en gång och hon var vråhungrig när hon kom hem eftersom hon inte vågat äta sina mackor tillsammans med de andra. Malin Baryard (stavas det så...?) blev erbjuden en bit stekt hästkött i ett TV-program men hon tvekade inte utan åt.
Myosotis
Inget fel att äta häst, men det ska framgå vad det är man äter.
skånepåg
Inget fel på hästkött, men man ska inte leka med maten säger de g.gif
gunsta
Jag har ätit hästkött sedan jag var riktigt liten, är mas och då åt vi 'hestkörv' d v s Gustafskorv. Som vuxen har jag ätit mycket hästkött och har inga problem med det.
Men jag tycker att det är skandal när man medvetet felmärker livsmedel. Står det nötkött på förpackningen ska det vara det också.
Wilmer
Inget fel på att äta häst som nog många gånger haft det bättre än både gris och ko, men det ska framgå vad man äter.
Anma
För mig, precis som för många andra, är problemet inte att det är just hästkött, problemet är lurendrejeriet. Står det nöt ska det vara nöt.
Gossen Ruda
Förutom RRV är det ingen som svarat på min huvudfråga, varför är hästkött billigt? rolleyes.gif Eller är det nötkött som är för dyrt?
malcolm
Det är väl tillgång och efterfrågan som styr precis som med allt annat.
RibesRubusVitis
Enligt en uppgift, som jag inte kontrollerat, har vi aldrig haft så många hästar som just nu. Detta trots avhästningen inom jordbruk, transportväsen och försvar. Och dessa hästar har förmodligen fötts upp mycket ”humanare” än alla grisar som vi så gärna stoppar i oss.
*Stintan*
Är det någon som någonsin sett hästkött i köttdisken förutom som smörgåspålägg? Detta smörgåspålägg/hamburgerkött består oftast av hästkött importerat från Sydamerika t.ex. Pärsons tunna skivor. Svenskt hästkött går mest till djurfoder åt hundar o katter.
Är inte det väldigt märkligt och resursslöseri?
gnon49
Kvaliten på hästköttet var väl inte den bästa. Därav förtjänsten. Nu har dom kriminella kommit ända in till frysdisken, hur skall det sluta. Gammalt segt hästkött från Rumänien känns inte aptitligt precis. Men det är stora pengar att tjäna i branschen om man kan fuska till det lite. Kanske en o annan byracka har slunkit med också. Smaklig måltid sick.gif
gunsta
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2013, 11:34) *
Är det någon som någonsin sett hästkött i köttdisken förutom som smörgåspålägg? Detta smörgåspålägg/hamburgerkött består oftast av hästkött importerat från Sydamerika t.ex. Pärsons tunna skivor. Svenskt hästkött går mest till djurfoder åt hundar o katter.
Är inte det väldigt märkligt och resursslöseri?

Hästkött fanns på 70-talet, fint och gott kött. Minns att jag/vi i min utbildning gjorde stekprover på hästbiff. Men nu var det väldigt längesedan jag såg hästkött i 'diskarna'. Håller med dig om att det är lite märkligt att så fint kött blir djurmat.
Myosotis
Varför det är billigt vet jag inte, kanske ingen efterfrågan.
Jag har hört att många hästmediciner har livslång karens, dvs om hästen någon gång under sitt långa liv behandlats med någon sådan medicin får inte köttet ätas.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 12-02-2013, 12:38) *
Varför det är billigt vet jag inte, kanske ingen efterfrågan.
Jag har hört att många hästmediciner har livslång karens, dvs om hästen någon gång under sitt långa liv behandlats med någon sådan medicin får inte köttet ätas.

Då borde det ju inte få göras djurfoder av det heller. Får svenska hästar mer mediciner än utländska tro?
Pirum
CITAT (RibesRubusVitis @ 12-02-2013, 10:43) *
Enligt en uppgift, som jag inte kontrollerat, har vi aldrig haft så många hästar som just nu. Detta trots avhästningen inom jordbruk, transportväsen och försvar. Och dessa hästar har förmodligen fötts upp mycket "humanare" än alla grisar som vi så gärna stoppar i oss.

Som jag fattat det var antalet hästar som lägst kring 1980 kanske (runt 50000), sedan dess har de ökat i antal inom nöjesindustrin. På 1930-talet fanns omkring 650000 hästar ( http://www.ts.skane.se/fakta/1900talets-jo...uksforandringar ) , nu ungefär hälften så många (och då är samtidigt människobefolkningen ca dubbelt så stor idag). Hästar är utmärkt mat, som rent teoretiskt kan beta på ytor som lämpar sig dåligt som åkermark, tyvärr saknas både vettig registrering (som för nötkreatur) och intresse för att ta hand om hästar på vettigt sätt efter att deras stämpelkort i stallet dragits in. Utan historik på medicinering etc får man inte sälja köttet som människoföda utan vidare. Fattar det som att det mesta hästköttet går på export eller hamnar i hundmat - om inte ägarna betalar extra för att djuren ska typ kremeras.

Jag jobbade ett tag i charkbranscen, en av gubbarna där hävdade som en självklarhet att många av de dyrare krogarna i Stockholm i smyg serverade hästkött istället för oxkött, och att det självklart också ofta var så på billigare krogar och pizzerior. Han föredrog själv hästfilé framför oxfilé, förutsatt att inte hästarna var gamla uttjänta och seniga travhästar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
När jag var barn så fick vi en gång om året cykla till nästa samhället när där var marknad. Det var ju bara 2 mil dit..... men för oss barn var det fest.

Där fanns alltid en gubbe med rökt hästkött och min/vår mamma köpte en bit. Även om det var så segt så segt så tyckte vi att det var gott.

Noak
Hästkött på restaurang åt vi fattiga studenter på sjuttiotalet, jag tror att restaurangen hette Minerva, och låg någonstans i Vasastan. Biffarna var enorma, och billiga! Inget fel på smaken heller.
En väninna som är lite insatt i travbranschen, säger att alla tävlingshästar som inte vinner tillräckligt, går till slakt. Inte vet jag om det är sant, men nog finns det hästar överallt numera, många förvisso leksaker-kramdjur.
Anki på Öland
Dom pratade om det på radio i morse och någon sa att förutom XXX ton som slaktades i Sverige importerade vi dessutom XXX ton. Så vi äter nog mer hästkött än vad vi tror.....
kerstinbern
CITAT (*Stintan* @ 12-02-2013, 13:46) *
Då borde det ju inte få göras djurfoder av det heller. Får svenska hästar mer mediciner än utländska tro?

Alla hästar i EU har ett pass. Där noteras om de fått läkemedel som ger livslång karens så att de inte får hamna i livsmedelskedjan, men ägarna kan också "välja" att hästen inte hamnar som livsmedel, men förmodligen får de då också mindre betalt eller måste betala när den skall avlivas.
gnon49
Eftersom det troligen är kriminell verksamhet som avslöjats så kan ju hästköttet vara av vilken kvalite som helst. Får det fortgå utan allt för stora konsekvenser för dom inblandade eller slapp kontroll av myndigheterna, så sprider sig fusket som ringar i vattnet. Dryga böter som svider rejält är det enda dom förstår. Findus är ansvariga. Det är deras mat vi köper.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2013, 10:30) *
Förutom RRV är det ingen som svarat på min huvudfråga, varför är hästkött billigt? rolleyes.gif Eller är det nötkött som är för dyrt?

efterfrågan på hästkött är låg,tror inte många konsumenter skulle nappa på en häststek i charken.
men jag är övertygad om att många ätit det utan vetskap,restaurangsektorn är en stor avnämmnare av både häst och mula.
jag ser heller inga problem med att äta det,mula har jag ätit och köttet är mört och fint,dock med en lite sötare smak än fläsk eller nöt.
nötkött är inte för dyrt till konsument,det liksom fläsk är ju hårt prispressat men som producent av t.ex färdigmat kan det ju givetvis vara frestande att "spä" ut nöt med ett billigare alternativ,särskilt om du inte kan märka någon skillnad.
som vanligt när det gäller matskandaler är det här bristande kontroll från myndigheter och inköpare,från nationell nivå ner till kommunal kontroll.
handeln har också sitt ansvar,att tillhandahålla riktiga produkter med äkta råvaror.
kontroll måste finnas även inom eu varifrån varor kommer och tar vägen,att skicka varor kors och tvärs för att förvirra myndigheter är ju ett gammalt knep. ulf
Eva i Skåne
CITAT (malarmaster @ 12-02-2013, 16:31) *
efterfrågan på hästkött är låg,tror inte många konsumenter skulle nappa på en häststek i charken.
men jag är övertygad om att många ätit det utan vetskap,restaurangsektorn är en stor avnämmnare av både häst och mula.
jag ser heller inga problem med att äta det,mula har jag ätit och köttet är mört och fint,dock med en lite sötare smak än fläsk eller nöt.
nötkött är inte för dyrt till konsument,det liksom fläsk är ju hårt prispressat men som producent av t.ex färdigmat kan det ju givetvis vara frestande att "spä" ut nöt med ett billigare alternativ,särskilt om du inte kan märka någon skillnad.
som vanligt när det gäller matskandaler är det här bristande kontroll från myndigheter och inköpare,från nationell nivå ner till kommunal kontroll.
handeln har också sitt ansvar,att tillhandahålla riktiga produkter med äkta råvaror.
kontroll måste finnas även inom eu varifrån varor kommer och tar vägen,att skicka varor kors och tvärs för att förvirra myndigheter är ju ett gammalt knep. ulf

Jag skulle kunna tänka mig att köpa hästbiff i charken, av nyfikenhet. Jag tror också att vi fått häst och mula många gånger på krogen.
Min man jobbade inom charkindustrin på 70-talet och det importerades mängder av mulekött, men aldrig sågs det på någon innehållsförteckning.
Monarda
CITAT (gunsta @ 11-02-2013, 22:54) *
Jag har ätit hästkött sedan jag var riktigt liten, är mas och då åt vi 'hestkörv' d v s Gustafskorv. Som vuxen har jag ätit mycket hästkött och har inga problem med det.
Men jag tycker att det är skandal när man medvetet felmärker livsmedel. Står det nötkött på förpackningen ska det vara det också.

Jag är också uppväxt med den korven; när det var något extra festligt skulle det finnas Gustafskorv på bordet. Från säker källa vet jag att man bara använder felfritt kött, alltså inga medicinerade kusar.

På 80-talet hade jag en bekant som körde frysbil till grossister och i den bilen fraktades det tonvis med hästkött. Så många av oss har garanterat ätit hästbiff på restaurang utan att veta om det.
Motti
Jag äter inte hästkött av princip därför att jag ridit mycket och umgåts med hästar så därför känns det helt fel för mig ,säkert har jag ätit det eftersom jag tillbringat en del tid i Mora och ätit Gustafskorv wink.gif men jag äter inte hästkött med vilje .Vet att det äts en del häst i Italiens norra delar bla .För mig vore det som att äta hund eller katt thumbdown.gif Himmla tur att man lagar mat själv så slipper man utsättas för sådant här .
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 12-02-2013, 10:30) *

Därför att det finns en massa hästar nere i Europa som ingen vill äta eftersom det är mer tabu att äta sällskapsdjur där än här.
ingrid fuxwall
CITAT (Motti @ 12-02-2013, 20:15) *
Jag äter inte hästkött av princip därför att jag ridit mycket och umgåts med hästar så därför känns det helt fel för mig ,säkert har jag ätit det eftersom jag tillbringat en del tid i Mora och ätit Gustafskorv wink.gif men jag äter inte hästkött med vilje .Vet att det äts en del häst i Italiens norra delar bla .För mig vore det som att äta hund eller katt thumbdown.gif Himmla tur att man lagar mat själv så slipper man utsättas för sådant här .

Håller med dig och numera äter jag bara kött från djur som jag hälsat på - djur som levt ett lyckligt liv
Motti
Typ samma här vi köpper nästan inget kött i affären längre ,bara kött som vi vet haft det bra .
Såg ett Fakta program på TV1 där det smygsäljs hästar till Euoropa från Sverige som det myglas om ,transporterna genom Europa är rena djurplågeriet många hästar dör på vägen ner .Så behandlar man inte djur som tjänat människan troget .
Wilmer
CITAT (kerstinbern @ 12-02-2013, 14:01) *
Alla hästar i EU har ett pass. Där noteras om de fått läkemedel som ger livslång karens så att de inte får hamna i livsmedelskedjan, men ägarna kan också "välja" att hästen inte hamnar som livsmedel, men förmodligen får de då också mindre betalt eller måste betala när den skall avlivas.

Enda gången du får betalt är om du säljer som mat, annars är det dyrt att bli av med sin häst!

Våra hästar får säkert mer medicin än de i Rumänien säger jag lite fördomsfullt.. En av, som jag tycker det känns, vanligaste hästmedicinerna, en antiinflammatorisk sak, är det numera livslång karens på. Förr var det 60 dagar tror jag. Fenylbutazon.

Ja, jag har sett hästkött i mängd i charkdisken, i Borlänge! Stora goa stekar med mera. Men det var på -90talet vet inte hur det är nu. Ofta står det tex. i falukorvsliknande korvar att de innehåller hästkött.
malarmaster
detta var tydligen toppen på ett isberg.
minst 100000 hästar försvinner tydligen spårlöst varje år,de flesta nermalda i matproduktion.
dags att införa märkning som för nötkreatur så att de blir spårbara?
matindustrin har tydligen inga betänkligheter när det gäller att tjäna pengar.
kul också att se de besvärande minerna hos företrädarna för sagda industri,de vet nog mer än de vill säga.tydligen är det flera år sedan misstankarna kom om hästkött ute i europa,men ingen som kollar sanningen förrän det briserar.då kommer beklagandena som ett brev på posten,politikerna som vanligt tagna på sängen.eller är dom det? ulf
malarmaster
CITAT (kerstinbern @ 12-02-2013, 14:01) *

vem bryr sig om ett pass i slakteriet?
för några år sedan var det ett reportage i tv om just försvunna hästar.ägarna hade sålt till olika personer,oftast gamla eller sjuka hästar.verkligheten var att köparna var kopplade till ett slakteri och när degamla ägarna försökte ta reda på var hästarna var så var de spårlöst borta.
blev lite tubulens några dagar sedan var allt glömt,nu är det dags igen. ulf
kerstinbern
CITAT (malarmaster @ 13-02-2013, 15:30) *
detta var tydligen toppen på ett isberg.
minst 100000 hästar försvinner tydligen spårlöst varje år,de flesta nermalda i matproduktion.
dags att införa märkning som för nötkreatur så att de blir spårbara?
matindustrin har tydligen inga betänkligheter när det gäller att tjäna pengar.
kul också att se de besvärande minerna hos företrädarna för sagda industri,de vet nog mer än de vill säga.tydligen är det flera år sedan misstankarna kom om hästkött ute i europa,men ingen som kollar sanningen förrän det briserar.då kommer beklagandena som ett brev på posten,politikerna som vanligt tagna på sängen.eller är dom det? ulf

Vart kommer siffran 100000?

Alla hästar i EU är redan märkta med chip eller märkta i skinnet, alltså mera välmärkta än vad nötkreatur är!

CITAT (malarmaster @ 13-02-2013, 15:35) *
vem bryr sig om ett pass i slakteriet?
för några år sedan var det ett reportage i tv om just försvunna hästar.ägarna hade sålt till olika personer,oftast gamla eller sjuka hästar.verkligheten var att köparna var kopplade till ett slakteri och när degamla ägarna försökte ta reda på var hästarna var så var de spårlöst borta.
blev lite tubulens några dagar sedan var allt glömt,nu är det dags igen. ulf

Det var naturligtvis fråga om bedrägeri, men ägarna var också extremt naiva, hur kan man tro att det finns folk som av välgörenhetsskäl skulle låta gamla värdelösa hästar pensioneras till höga kostnader? Om de verkligen inte vill att deras häst skall gå till livsmedel, så kan det markeras i passet. Det hindrar ju inte att den svartslaktas, eller avdödas ändå. Annars får helt enkelt ägaren själv ta ansvar för den häst de en gång köpt

Findus har tagit tillbaka 20 000 förpackningar hästlasagner och de skickas till biogas, när nu hästkött också hittats i ICA:s och COOP:s lasagner så blir det ännu fler.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bekrafta...gne_7910232.svd
Gossen Ruda
Varför inte märka dem med "Kan innehålla hästkött" och rea ut dem för lägre pris? Det är inget fel på köttet.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 13-02-2013, 16:05) *
Varför inte märka dem med "Kan innehålla hästkött" och rea ut dem för lägre pris? Det är inget fel på köttet.

Ja kan dom garantera att det inte är något fel på köttet så är det ju hemskt att det ska kastas. Men rör det sig om svartslakt så vet man ju inte.
gnon49

Kan innehåll kött av div. djur. Köp på egen risk. Den märkningen är nog sannare. naughty.gif
malarmaster
CITAT (kerstinbern @ 13-02-2013, 15:59) *
Vart kommer siffran 100000?

min egen låga uppskattning baserad på nyheterna imorse,enbart england och irland har ett mörkertal på 75000 försvunna hästar,sverige 9000,hur många i övriga eu?
att de är chipmärkta osv är ju oväsentligt om du inte är skyldig att till myndigheter rapportera var hästen är eller vart den tagit vägen.
matbranschen har många mörkermän som ger fullständigt f-n i regler.här gäller bara profiten.
våra fina svenska företag är inte bättre,hur länge har findus känt till saken? ingen skall inbilla mig att några inom t.ex findus inte vetat om.likaså politikerna.men det är enklast att blunda eller hur?
sedan låta förvånad och uppbragt när skiten kommer upp på bordet.
engelska myndigheter har tydligen vetat om det i minst två år,likaså franska. ulf
Wilmer
Inte alla hästar i Sverige som har pass, det kan jag aldrig tro! Men, för att bli behandlade av veterinär ska de ha pass, för att slaktas/ avlivas ska de ha pass.. Men självklart kan det finnas veterinärer och slaktare som inte är så nogräknade. Förra stallägaren sa att hon vid kontroll från länsstyrelsen skulle kunna uppvisa pass på hästarna, men det vet jag inte om det stämmer. Annars så är det ingen som vet var alla hästar finns, det var ju upp till mig att skaffa pass till pålle för jag hörde talas om det via medierna.
KRT
Sedan är väl frågan hur väl detta med hästpass efterlevs på t.ex. rumänska landsbygden. Eller en hel del andra ställen....

Det jag reagerar på är tre saker;
1) att man lägger saker i maten som inte nämns på innehållsförteckningen. Detta kan vara rent livsfarligt i vissa fall.
2) att man inte tycks veta varifrån köttet kommer! Är det avdankade travare, överflödiga arbetshästar, djur slaktdjur? Har djuren medicinerats etc.
3) jag fråntas rätten att själv välja vad jag äter - jag kan inte själv tänka mig att äta häst, av etiska skäl. Jämförbart med om det hade uppdagats att köttet var från get, hund, katt eller gris. Äter själv sällan kött ute eftersom det sällan är ursprungsmärkt...

Problemet är att man inte VET det, med säkerhet, eftersom man inte vet varifrån det kommer, varifrån djuren kommer, hur de slaktats och hur de fötts upp....

Därför kan de inte rea ut den!
malarmaster
CITAT (KRT @ 14-02-2013, 18:27) *
Sedan är väl frågan hur väl detta med hästpass efterlevs på t.ex. rumänska landsbygden. Eller en hel del andra ställen....

Det jag reagerar på är tre saker;
1) att man lägger saker i maten som inte nämns på innehållsförteckningen. Detta kan vara rent livsfarligt i vissa fall.
2) att man inte tycks veta varifrån köttet kommer! Är det avdankade travare, överflödiga arbetshästar, djur slaktdjur? Har djuren medicinerats etc.
3) jag fråntas rätten att själv välja vad jag äter - jag kan inte själv tänka mig att äta häst, av etiska skäl. Jämförbart med om det hade uppdagats att köttet var från get, hund, katt eller gris. Äter själv sällan kött ute eftersom det sällan är ursprungsmärkt...

håller helt med,står det nöt på paketet skall det vara det och inget annat.
nu kommer det också rapporter från england att efter kontroll av hästkött hittar man rester av mediciner.
detta kommer att bli en rejäl skandal i hela eu och som vanligt vet myndigheterna inget.
matindustrin visar återigen att det bara är pengar som gäller,egenkontroll m.m tycks inte fungera eller så skiter man i det.
ulf
skånepåg
Pengar styr och är maktberikande, inte gynnar det svenska bönder med allt smussel sad.gif
Gossen Ruda
laugh.gif laugh.gif
Motti
Det är ju inte precis Böndernas hästkött det handlar om eftersom de flesta bönder i dag har ersat hästen med tracktorer .De hästar som säljs här är mest ridhästar och ex travhästar .Många hästägare har sålt sina hästar till slakt i god tro men därefter har de blivit lurade eftersom deras hästar har transpoterats till Europa till slakt,hästpassen har förfalskats i själva slakterierna hästar har byt namn osv .Var ett en timmars långt tv program av Fakta för några år sedan om hur det gick till .
skånepåg
Jordbruket i allmän mening gynnar inte stor företagen rättare sagt, för konsumenten vill ha så billigt som möjligt, då kommer det okontrolerat från alla delar av länderna istället.
Svarthandeln är ett snabbt enkelt sätt att tjäna pengar, hundar hästar, allt går att sälja wink.gif
Motti
Man kan ju undra vad vi har EU till ? helt plötsligt upptäcks det hästkött i våran mat gisses då ingen har anat något innan ! Bullskitt någon någon stans måste ha vetat hela tiden ,tex Rumänien Italien med fler där det äts hästkött dagligen . Tv 4 Fakta hade ett en timmars långt program för en 4 år sedan om hästhandeln med svenska hästar till Europa om svenska hästar som gick till slakt utomlands i hemska transportförhållanden .
Lustigt att alla tycks vara tagna på sängkanten nu whistling.gif
skånepåg
Börjar bli uttjatat detta tongue.gif
Cacki
malcolm
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Motti
Vet ni var det blir om man lägger ihop två Lassange ?

Dagens dubbel !
Biggan_
CITAT (Motti @ 15-02-2013, 22:33) *
Vet ni var det blir om man lägger ihop två Lassange ?

Dagens dubbel !

Varför frågade du när du ändå inte behövde svaret? giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon