Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > In Case Of Emergency
          Cacki
          Inlägg 07-03-2013, 17:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 07-03-2013, 18:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

En bra ide. Riktigt bra.

Men för mig o de flesta i min krets fungerar ju inte detta. Har man skärmlås för att förhindra att obehöriga användrr telefon så kommer ju inte ambulanspersonal åt telefonens innehåll i alla fall. med låset inkoplat fungerar ju bara att ringa 112 om man ej känner till koden till telefon.

Kanske en lösning kan vara att ha en klisterlapp med ICE-nummer skrivet.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 07-03-2013, 18:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Men jag läste igår att varken polis, vårdpersonal eller ambulanspersonal bryr sig om det.
          Neh det gör vi inte, sa dom

Va hjälper det då?

Citera
          hattstugan
          Inlägg 07-03-2013, 18:26
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har ett sådant inlagt i fonen sedan min vistelse i England! Där används det tydligen av vårdpersonalen!
          Behövde inte använda det men men...........

Citera
          Tapio
          Inlägg 07-03-2013, 21:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Jubbe063 @ 07-03-2013, 18:07) *
          En bra ide. Riktigt bra.

Men för mig o de flesta i min krets fungerar ju inte detta. Har man skärmlås för att förhindra att obehöriga användrr telefon så kommer ju inte ambulanspersonal åt telefonens innehåll i alla fall. med låset inkoplat fungerar ju bara att ringa 112 om man ej känner till koden till telefon.

Kanske en lösning kan vara att ha en klisterlapp med ICE-nummer skrivet.

Halaj!

slap.gif
          Man får skriva ICEnr på skärmlåssidan!

//T

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 07-03-2013, 21:50
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Tapio @ 07-03-2013, 21:45) *
          Halaj!

slap.gif
          Man får skriva ICEnr på skärmlåssidan!

//T

Hmm kollade på det nu, går inte att lägga in nåt där. Dyker bara upp kodfältet och tangentbord. ingen plats för att lägga in egen information. Står inget i instruktionsboken heller.

Citera
          Tapio
          Inlägg 07-03-2013, 22:39
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Halaj!

Jag har aldrig haft en telefon där det inte går att lägga in en hälsningsfras på förstasidan.
          Bilden är en skärmdump på min egen lur.

//T

Redigerat av Tapio: 07-03-2013, 22:40
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 07-03-2013, 22:51
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Man kan faktiskt ha en lapp med sådant här nedskrivet i t ex plånboken där polisen m fl kollar i alla fall för att se vem man är.

Mobilen kan försvinna vid en olycka men plånboken brukar man ha på ett skyddat ställe.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          ingrids
          Inlägg 08-03-2013, 08:57
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag, som inte har skärmlås (osmart mobil) har ICE sedan några år. Doros "pensionärsmobiler" har inte bara nummer man kan ringa utan att man kan lägga in viktiga uppgifter t.ex. om sjukdomar.
          Kan det vara så att eftersom ICE kommer från "utlandet" så har svenskar och svensk vårdpersonal inte skapat rutiner än? Det är nog inte så många av oss som har ICE att de känner att det är lönt att kolla.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-03-2013, 10:36
          Länk hit: #10

Medlem

Funderat ett varv till. ICE kan vara bra men oftast onödigt. Har vårdpersonalen bara tillgång till mitt personnummer så kan de ju lätt se vilka nära anhöriga jag har ändå. Dels via släktband och dels samboskap, äktenskap, vänskap eller liknande förutsatt att man uppgett kontaktperson i sitt "patientkort" eller vad det nu heter nuförtiden.

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-03-2013, 10:55
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 10:36) *
          Funderat ett varv till. ICE kan vara bra men oftast onödigt. Har vårdpersonalen bara tillgång till mitt personnummer så kan de ju lätt se vilka nära anhöriga jag har ändå. Dels via släktband och dels samboskap, äktenskap, vänskap eller liknande förutsatt att man uppgett kontaktperson i sitt "patientkort" eller vad det nu heter nuförtiden.

Långt ifrån alla har behövt uppge kontaktperson någon gång och dessutom gäller det att hålla den infon uppdaterad eftersom relationsförhållanden kan förändras ganska radikalt över tiden.
          Det räcker heller inte att bara veta personnummer för att veta att man verkligen vänder sej till rätt familjemedlem.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-03-2013, 10:59
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Cacki @ 08-03-2013, 10:55) *
          Långt ifrån alla har behövt uppge kontaktperson någon gång och dessutom gäller det att hålla den infon uppdaterad eftersom relationsförhållanden kan förändras ganska radikalt över tiden.
          Det räcker heller inte att bara veta personnummer för att veta att man verkligen vänder sej till rätt familjemedlem.

Hmm, ja kanske det.

Nåja, ja för min del spelar det ju ingen roll till vem de vänder sig, bara de kontaktar någon. Infirmationen om vad som hänt mig når alla berörda ändå.

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-03-2013, 11:29
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 10:59) *
          Hmm, ja kanske det.

Nåja, ja för min del spelar det ju ingen roll till vem de vänder sig, bara de kontaktar någon. Infirmationen om vad som hänt mig når alla berörda ändå.

Sekretessreglerna är ganska komplicerade och egentligen får man inte lämna ut något utan personens medgivande. Oftast kontaktas någon i sådana här fall ändå, men om någon i vårdkedjan skulle råka vara regelryttare så....
          Att just du tycker att det är okej att kontakta vem som helst i din telefonlista kan ju ingen annan veta.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-03-2013, 11:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Cacki @ 08-03-2013, 11:29) *
          Sekretessreglerna är ganska komplicerade och egentligen får man inte lämna ut något utan personens medgivande. Oftast kontaktas någon i sådana här fall ändå, men om någon i vårdkedjan skulle råka vara regelryttare så....
          Att just du tycker att det är okej att kontakta vem som helst i din telefonlista kan ju ingen annan veta.

Nej, där har du fel. Skadas någon svårt eller avlider hindrar ingen sekretess inomnsjukvården så att de ej får kobtakta anhöriga. Skadas du inte så svårt så du inte klarar att kommunicera själv, så kan du ju själv kontakta dina anhöriga eller be sjukvårdspersonalen göra det.

Fast, kan ju skilja mellan landsting i hur deras rutiner ser ut, men juridiskt finns inga hinder.

Telefonlista??? Det är ingen förrutom jag själv som har tillgång till telefonlistan. Händer nåt får sjukvården använda sig av ordinarie kanaler, dvs genom mitt personnummer.

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-03-2013, 11:51
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 11:41) *
          Nej, där har du fel. Skadas någon svårt eller avlider hindrar ingen sekretess inomnsjukvården så att de ej får kobtakta anhöriga. Skadas du inte så svårt så du inte klarar att kommunicera själv, så kan du ju själv kontakta dina anhöriga eller be sjukvårdspersonalen göra det.

Fast, kan ju skilja mellan landsting i hur deras rutiner ser ut, men juridiskt finns inga hinder.

Telefonlista??? Det är ingen förrutom jag själv som har tillgång till telefonlistan. Händer nåt får sjukvården använda sig av ordinarie kanaler, dvs genom mitt personnummer.

Fast varför göra saker mer komplicerade än det behöver vara? Glöm inte att det alltid hänger på någon att bedöma hur allvarligt skadad du är. Ett EP-anfall, ett insulincoma, en TIA-attack/stroke t.ex kan ingen veta från början om/när man kommer att vakna upp igen.
          Går du alltid omkring med information på dej gällande ditt personnummer?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-03-2013, 12:23
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Cacki @ 08-03-2013, 11:51) *
          Fast varför göra saker mer komplicerade än det behöver vara? Glöm inte att det alltid hänger på någon att bedöma hur allvarligt skadad du är. Ett EP-anfall, ett insulincoma, en TIA-attack/stroke t.ex kan ingen veta från början om/när man kommer att vakna upp igen.
          Går du alltid omkring med information på dej gällande ditt personnummer?

Visst, förstår hur du menar. ICE är bra, har jag sagt hela tiden ;-) Men passar nog inte mig. Dels har jag nog med mig mitt körkort oftare än vad jag har med mig mobiltelefon, och dels spelar det ju ingen roll om jag får Ett EP-anfall, ett insulincoma, en TIA-attack/stroke, kan jag inte själv kontakta så gör sjukvården det åt mig. Spelar ju liksom ingen roll om och när jag vaknar upp, kan jag inte meddela mig själv gör sjukvården det åt mig.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-03-2013, 12:56
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Men vad hjälper det att ICE är bra om ingen här bryr sig om det.

GP hade för några dagar en artikel om det och så sa polisen och sjukvården att dom inte bryr sig om det.

Jag har på första sidan i min almanacke i handväskan min sambos Tel.nur och att om det händer nåt skall dom kontakta honom.

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-03-2013, 12:59
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 08-03-2013, 12:23) *
          Visst, förstår hur du menar. ICE är bra, har jag sagt hela tiden ;-) Men passar nog inte mig. Dels har jag nog med mig mitt körkort oftare än vad jag har med mig mobiltelefon, och dels spelar det ju ingen roll om jag får Ett EP-anfall, ett insulincoma, en TIA-attack/stroke, kan jag inte själv kontakta så gör sjukvården det åt mig. Spelar ju liksom ingen roll om och när jag vaknar upp, kan jag inte meddela mig själv gör sjukvården det åt mig.

Det är naturligtvis upp till var och en hur man väljer att göra, men ytterligare en vinst med att ha ett ICE-nummer med sej är ju att det underlättar och förhindrar fördröjning i "detektivarbetet".

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-03-2013, 13:07
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2013, 12:56) *
          Men vad hjälper det att ICE är bra om ingen här bryr sig om det.

GP hade för några dagar en artikel om det och så sa polisen och sjukvården att dom inte bryr sig om det.

Jag har på första sidan i min almanacke i handväskan min sambos Tel.nur och att om det händer nåt skall dom kontakta honom.

Även om det skulle vara på det sättet som GP skriver så är det kanske beroende på att så få går omkring med ICE idag och att det handlar om inkörningsperiod för att få det mer vedertaget bland allmänheten.
          Det är väl jättebra att du har din sambos tel.nr i almanackan men långt ifrån alla är så förutseende som du.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-03-2013, 13:19
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Cacki @ 08-03-2013, 12:59) *
          Det är naturligtvis upp till var och en hur man väljer att göra, men ytterligare en vinst med att ha ett ICE-nummer med sej är ju att det underlättar och förhindrar fördröjning i "detektivarbetet".

Det har du rätt i. Men fördröjningen tycker inte jag är något problem, får mina anhöriga veta om olyckan efter 20 minuter eller 20 timmar förändrar ju inte situationen som uppstått, jag är ju lika skadad eller död för det. Så jag får nog hellre gå på vad som är mest praktiskt i mitt dagliga liv. Körkortet är alltid med mig vilket telefon, adressböcker och nummerlappar inte är.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 09:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon