Jag tänker silvrigt-grått bladverk till det huset. Det gula teglet är väldigt fint mot oliv- och lindblomsgrönt.
Jag tycker faktiskt verandan ser mysig ut, kanske i behov av lite tlc, men den kanske är värre på närmre håll?
En ide är kanske att göra om det till en öppen, fräsch och stabil pergola med nya stolpar i en grövre dimension? Falu svart för att binda ihop mot taket tror jag hade blivit riktigt snyggt. Eventuellt i samma grå som grunden, men falufärg håller sig snyggare längre, speciell om det ska växa saker på det.
Jag har ritat in två entréfyrkanter, fyllda med lavendel. Träden gärna något silvrigt, typ silverpäron. Lättskött som tusan. Om man vill kan man ju sätta tre till åt höger i bild. Med ett större avstånd till entréträden, och kanske rundlar under istället för fyrkanter.
På den nya pergolan, så växer det taggfria björnbär och klätterhortensia. De tycker jag är snygga nog för att vara vid en entré även vintertid. En liten kantväxt hade även kunnat vara smultron. De gör sig fint till silvrigt blad.
whiskuchi.jpg ( 213.39k )
Antal nedladdningar: 19Är man ute efter mer färg så kan någon alunrot eller daggkåpa fungera bra också. De är lättskötta, tåliga och ser oftast rätt ok ut på vintern.
Redigerat av Lavin: 22-03-2013, 11:30