Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Olika råd angående gräsmattegödsling
          AnniiPannii
          Inlägg 01-04-2013, 08:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Jag blir helt snurrig i huvudet.

Vissa säger att man kan gödsla gräsmattan nu med hönsgödsel medans vissa påpekar att gödsling i maj är det optimala.
          Jag vill gödsla en gammal gräsmatta för att få igång gräset och bort med mossan. Vilken tid är den optimala för detta?

Det ska regna i slutet på veckan och tänkte att det kan vara en bra tidpunkt..

Bor i gbg och vi har ca 3 minus på natten och upp till 10 på dagen.

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-04-2013, 10:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vänta tills frosten går ur jorden. Sen är det bra att det regnar, annars får du vattna. Ge sen ett par givar fram till slutet på juli. Du bör använda ett kväverikt snabbverkande gödsel - NPK (typ blåkorn) eller hönsgödsel. Överdosera inte och försök sprida det så jämt som möjligt. Hellre ganska lite och många givar än allt på en gång.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 01-04-2013, 12:50
          Länk hit: #3

Medlem

Tjälen sitter kanske 20 cm ner i jorden, resten är grävbart så att säga.
          Kan jag ge det nu endå?

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-04-2013, 13:04
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (AnniiPannii @ 01-04-2013, 13:50) *
          Tjälen sitter kanske 20 cm ner i jorden, resten är grävbart så att säga.
          Kan jag ge det nu endå?

absolut!

--------------------

zon 1

Citera
          jaj-51
          Inlägg 01-04-2013, 16:02
          Länk hit: #5

Gäster

Hej.
          Bor också i Göteborg.
          - 9grd i natt.
          Vänta med att gödsla tills gräset har börjat växa.
          Bäst och dyrast är långsamt verkande gräsmattegödsel.
          Använder du vanlig NPK med mycket kväve (N) så ge bara lite men många gånger i stället.
          Gödsla när det blir regn annars kan gräset bli bränt och fult.

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 02-04-2013, 22:06
          Länk hit: #6

Medlem

Är det verkligen bäst med konstgjort gödsel, själv har ag alltid fått bäst resultat med hönsgödsel eller annat naturligt gödsel. Men det kanske är skillnad på gräsmattor?

JAJ, i slutet på veckan ska det bli plus nattetid hos oss och 15 c på dagen wihooo även lite regn biggrin.gifbiggrin.gif:D
          Tänk att det inte regnat i gbg på över en månad, måste vara rekord tongue.gif

--------------------

Citera
          jaj-51
          Inlägg 03-04-2013, 06:51
          Länk hit: #7

Gäster

Vilket gödsel som är bäst är väl inte så lätt att veta men de som odlar mest använder konstgödsel Golf och idrottsanläggningar.

Men var i Göteborg bor du? Det verkar vara en varm del i Göteborg!

Tio dygns prognos

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 04-04-2013, 06:04
          Länk hit: #8

Medlem

Tjälen går ju ur i alla fall biggrin.gif
          Det är ju plus dygnet runt nu smile.gif

Nää kollade på mobilappen om vädret, den kanske överdrev men din verkar lovande endå!

Nu tittade jag på "riktigt" gödsel och det kostar ju en del, jag kör på höns nu och om det inte fungerar så år jag väl köpa den där dyra säcken. Kan ju prova i alla fall.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2013, 06:34
          Länk hit: #9

Medlem

Gräset känner ingen skillnad på konstgödseloch naturgödsel. Konstgödsel är oftast billigare, lättare att sprida och innehåller en känd mängd näringsämnen.

I rabatter och odlingsbäddar kan naturgödsel vara att föredra, särskilt som grundgödsling och jordförbättring. Det gäller särskilt ko- eller hästgödsel med stort fiberinnehåll.

Redigerat av Aqvakul: 04-04-2013, 06:41

--------------------

zon 1

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2013, 06:40
          Länk hit: #10

Medlem

Algomin hårdlanseras sedan ett par år tillbaka som ett miljövänligt alternativ för gräsmattan. Det är tyvärr både dyrt och ineffektivt. Medlet innehåller väldigt lite kväve, men mycket kalk. Gräset behöver mycket kväve under tillväxtsäsongen. Kalk är oftast ingen bristvara, särskilt inte om man har lerjord. NPK ellr hösgödsel är rådet.

Redigerat av Aqvakul: 04-04-2013, 06:41

--------------------

zon 1

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-04-2013, 23:50
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Konstgödsel löser snabb så de gör snabb resultaten, men naturligt gödsel löser långsam men naturliga gödsel är bra för jord struktur, men varför ska man använda kalk för att skydda växter från svampen.
          H.Bassam

Citera
          duo2010
          Inlägg 06-04-2013, 19:52
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

CITAT (AnniiPannii @ 04-04-2013, 07:04) *
          Tjälen går ju ur i alla fall biggrin.gif
          Det är ju plus dygnet runt nu smile.gif

Nää kollade på mobilappen om vädret, den kanske överdrev men din verkar lovande endå!

Nu tittade jag på "riktigt" gödsel och det kostar ju en del, jag kör på höns nu och om det inte fungerar så år jag väl köpa den där dyra säcken. Kan ju prova i alla fall.

Halåå
          var i gbg bor du? Här söder om stan har det varit -7 på nätterna i evigheter vilket gör att allt som tinat lite på dagen fryser på nätterna så inte ens penseerna kan stå ute. Med allt surt nedfall över trakten är det bara mossan som grönskar så vi lägger på Algomin, det är bra mot mossan och innehåller en massa andra bra icke konstgjorda jordförstörande näringsämnen. Efter ca 4 v är det hönsgödsel som funkar jättebra. Öser man på med konstgödsel typ Blåkorn år efter år så har man snart utarmat jorden och gött tillverkarna både oljeproducenter och kemikalieindustrin. Har inget i hemträdgården att göra. Lycka till!
          hälsningar
          gunilla

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 07-04-2013, 19:26
          Länk hit: #13

Medlem

Jag bor i Lerum, men det är nog mitt mikroklimat i såfall för här har vi det inte så kallt alls biggrin.gif
          Algomin säger många fungerar utmärkt.. men det är ju så satans dyrt om man jämför med hederligt hönsgödsel :/ Får väl kanske ta den smällen för att få grönare gräs än grannen tongue.gif

--------------------

Citera
          jaj-51
          Inlägg 07-04-2013, 19:48
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (AnniiPannii @ 07-04-2013, 20:26) *
          Jag bor i Lerum, men det är nog mitt mikroklimat i såfall för här har vi det inte så kallt alls biggrin.gif
          Algomin säger många fungerar utmärkt.. men det är ju så satans dyrt om man jämför med hederligt hönsgödsel :/ Får väl kanske ta den smällen för att få grönare gräs än grannen tongue.gif

Billigaste lösningen på grönast gräsmatta är kalsalpeter! (Kväve) Jag köpte min 50Kg säck på Granngården.
          Det fungerar jätte bra gödsla bara lite en till två gånger i månaden när det blir regn.

Räkna med att klippa gräset ett par gånger i veckan.

Min robotklippare jobbade varje dag med att hålla ner gräset tummenupp.gif

Jag har grönaste gräset i området ...

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 08-04-2013, 05:41
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (jaj-51 @ 07-04-2013, 20:48) *
          Billigaste lösningen på grönast gräsmatta är kalsalpeter! (Kväve) Jag köpte min 50Kg säck på Granngården.
          Det fungerar jätte bra gödsla bara lite en till två gånger i månaden när det blir regn.

Räkna med att klippa gräset ett par gånger i veckan.

Min robotklippare jobbade varje dag med att hålla ner gräset tummenupp.gif

Jag har grönaste gräset i området ...

Lakar inte det ut gräsmattan då?
          Hmm klippa gräs är mitt jobb (efterspm mannen klipper allt som sticker upp oavsett var det är) så det kan nog gå.

--------------------

Citera
          jaj-51
          Inlägg 08-04-2013, 05:54
          Länk hit: #16

Gäster

Gödning lakar inte ur gräsmattan det är "skörden" av gräs som lakar ur gräsmattan om den krattas upp och används någon annan stans.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-04-2013, 07:29
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag använder bara NPK, ofta och lite varje gång. Jag har inte lyckats bränna gräset någon gång, faran är nog överdriven om man inte överdoserar. Talet om att NPK urlakar jorden hör man då och då, underligt att man skulle urlaka jorden genom att tillföra något. Lite kalk då och då skadar inte. Själv slänger jag på aska från vedeldningen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bassam
          Inlägg 10-04-2013, 23:21
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Man kan inte skada växter marken, när använder mindre doser plus på rätt tiden, om man använder NPK på höst eller vinter, växter ska inte ta dem, så går dem till mark vatten. och man ska skada miljö.

H.Bassam

Citera
          josohl
          Inlägg 16-04-2013, 19:27
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Jag kör mitt vanliga tips: kolla om det finns nåt stall i närheten där hästarna står på torv och där gödselstacken snart skall tömmas. Det som ligger djupt ner i stacken och är väl bränt är helt fantastiskt för allt inkl gräsmattan!
          Stallen är lyckliga för att bli av med det eftersom de annars får betala per kg på tippen! Om du vill ha mycket brukar man kunna ställa ett släp vid stacken och få lasthjälp av grävskopan när de ändå tömmer... (Se bara till att förklara väl att du vill ha det längt in/längst ner!)

Det luktar inte eftersom det är färdigbränt (ok, det kanske luktar lite nån dag, men verkligen inte äckligt och det försvinner mycket snabbt, särskilt om du passar på att lägga ut innan det skall regna). Välbrunnen torvgödsel ger inte bara fin näring och mask utan även jordförbättring. Jag har i flera år lagt ut någon-några cm halvjämnt torvgödsel (man orkar ju inte kratta hur mycket som helst) på gräsmattan precis efter att tillväxten börjat komma igång och jag har absolut grönaste och snyggaste gräsmattan i grannskapet! Maskarna drar snabbt ner torvgödseln och gräset växer upp igenom det på några dar.

Billigt, bra och ekologiskt!

PS. Är även guld för rabatterna! Eftersom hästar idag äter pellets istället för havre och hösilage istället för hö blir det inte några ogräsproblem. DS.

Citera
          Plater
          Inlägg 26-04-2013, 09:28
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

NPK lakar inte ur jorden, men kalk gör! Det löser ut hårt bunden näring vilket ger en tillfälligt grönare gräsmatta, men utarmar jorden om man gör det konsekvent några år.

Den stora nackdelen med mineralgödsel kontra naturgödsel är att det inte ger någon jordförbättring, men så är det också lättare att sprida. Pelleterad hönsskit är däremot bra, men man får göra det oftare än med mineralgödsel eftersom det inte är lika koncentrerat.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 13:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon