Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintringen av pelargoner, hur har det gått?
          Peztis
          Inlägg 12-04-2013, 16:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Har bävat lite inför detta men nu är det gjort och konstaterat.

Har de senaste två dagarna plockat upp och planterat om mina pelargoner som har stått nere i garaget.
          Förra helgen planterade jag om sticklingarna som togs i höstas, dessa hade jag i rumstemp och under extrabelysning.

Jag kan bara konstatera att jag misskötte verkligen de pelargoner som stod nere i garaget. I stort sett alla fotpelargoner har strukit på foten. de jag har kvar var sticklingar som jag hade i rumstemp.

Därför har min samling krympt till endast 35 sorter, ca 15 klarade inte av vintern. Usch, vissa är jag verkligen jätteledsen över, t ex Lotusland och en frösådd Horizon Picotée Cherry.

Så är livet, antar jag...

Hur har det gått för er?

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          jaj-51
          Inlägg 12-04-2013, 17:39
          Länk hit: #2

Gäster

Beklagar och lider med dig jobbigt när så många "kolar" slap.gif
          Vad gjorde du annorlunda denna vintern?

Jag förlorade bar en sort den gångna vintern, sticklingar från förra året räddade några döda.

Redigerat av jaj-51: 12-04-2013, 17:46

Citera
          spacepingo
          Inlägg 12-04-2013, 18:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Min samling är inte så stor (ännu naughty.gif ). Alla fem har klarat sig. Däremot har en nyinköpt stickling inte klarat sig (av nio stycken).

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 12-04-2013, 18:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Denna vintern har kanske runt tio dött. Jag har rensat och klippt för ett par veckor sedan så ett antal sticklingar är på gång.
          Jag tror jag har 50 (eller om det var 60...?) som klarat vintern.
          De har minskat en hel del i antal de senaste åren och visst finns det många favoriter man saknar Peztis, men jag är glad att jag inte har 500 som jag hade en sommar. Det var mer jobb än nöje och den vintern var det inte 10 utan snarare 100 som dog.

Citera
          Peztis
          Inlägg 12-04-2013, 19:26
          Länk hit: #5

Medlem

Faktum är att jag har (el hade) en medskyldig till att det var flera som strök med! När jag satte ned pelargonerna i garaget i höstas så var det även en liten mus som tyckte att det var perfekt med mat serverad inomhus! Så när jag kom ned i garaget så var det fullt med avgnagda blad och grenar, bl a Lotusland-bladen...

Schmack!!! sa det i fällan!

Sedan så slarvade jag nog med vattningen, de fick för lite helt enkelt.

--------------------

Citera
          Fjortispower
          Inlägg 12-04-2013, 19:58
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem nr: 34 377

I år, eller från förra året, har jag favoriserat några få pelargoner och dessa har jag verkligen varit kär i typ. Övervintringen i rumstemperatur med fönsterljus har gått bra, och nu växer de. Dock övervintrades ännu fler pelargoner av morsan nere i friggeboden och där har de flesta också överlevt.

--------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!

Citera
          Jerrie
          Inlägg 12-04-2013, 21:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 34
          Medlem nr: 75 432

Jag tog in några pelargoner som jag hade haft ute på balkongen under sommaren, väl medveten om att de troligen skulle avlida inomhus under vintern. Ett tag såg det ut som att de skulle klara livhanken, men i december var det dags att ta farväl till den sista stolta soldaten. Jag bor i lägenhet så det där med att ge ett svalt och mörkt utrymme åt växter är ju inte lätt, men jag var å andra sidan inte intresserad av att ha pelargoner inomhus eftersom jag tycker att det är mer av en utomhusblomma så jag var inte så ledsen. Jag försökte, det gick inte.

Citera
          RitRat
          Inlägg 12-04-2013, 22:49
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Hade mina pelargoner i en mörk sval källare. Bara en av 5 överlevde.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Bassam
          Inlägg 13-04-2013, 00:34
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

om man vill övervintra växter, man kan inte lämna dem i övervintra platser några månader utan kontroll, för att de ibland har torka jord länge, men de behöver lite vatten med lite värma och de behöver ljus om de har blad, annars stackars växter ska dö,

H.Bassam

Citera
          RitRat
          Inlägg 13-04-2013, 08:35
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

I mitt fall var jag tvungen att lämna mina utan kontroll tyvärr, för jag var utomlands i tre månader. Mina allra viktigaste krukväxter lämnade jag över till grannen för skötsel, men pelargonerna prioriterade jag inte den här gången. Bra att en pelargon ändå överlevde!

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Peztis
          Inlägg 13-04-2013, 12:03
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Bassam @ 13-04-2013, 01:34) *
          Hej

om man vill övervintra växter, man kan inte lämna dem i övervintra platser några månader utan kontroll, för att de ibland har torka jord länge, men de behöver lite vatten med lite värma och de behöver ljus om de har blad, annars stackars växter ska dö,

H.Bassam

Jo, fast det där vet man ju... Men även om man gör som man ska så är det alltid ett litet vågspel med allt!

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-04-2013, 01:13
          Länk hit: #12

Medlem

Hej

jordbruk vetenskap precis som alla annan vetenskap, men den är tuffaste eftersom den undervisade jord, luft och liv, så finns det finns inga gröna händer, men de som får goda resultat ska följas vetenskapliga och praktiska saker samtidigt under skötsel och det är lättare tillgång till tillräckligt informationen idag med spridning av Internet .

H.Bassam

Citera
          Peztis
          Inlägg 14-04-2013, 17:18
          Länk hit: #13

Medlem

Bassam, att ha gröna fingrar tror jag verkligen finns! Det är de som intuitivt vet vad växter vill ha och hur de ska skötas, som knappt gör något men ändå får krukväxten att frodas. Andra har kunskapen och vet hur det ska skötas men kan i alla fall inte få växterna att frodas på samma sätt som för den med gröna fingrar. Detta kan appliceras inom alla områden! Samma sak som att följa ett recept som en mästerkock har skrivit - det smakar inte alls likadant!

Men det var inte detta tråden handlade om, det handlade om hur det har gått med övervintringen av pelargonerna i år så vi återgår till det...

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 14-04-2013, 18:28
          Länk hit: #14

Medlem

Hej

Pelargon kan övervintra i sval grader ( +10 till +15 ) med ej direkt ljus, men kan ge vatten vid behöv.

Obs

förut har jag inte gröna finger, men nu jag har gröna finger, vad som händer, jag blir mera kompis med växter genom att försöker ge dem miljö som behöver på alla tider, nu ser jag på alla växter nästan varje dag.

H.Bassam

Redigerat av Bassam: 14-04-2013, 18:29

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 14-04-2013, 21:34
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Planterade idag om ett 20-tal som stått i sovrummet och köket. Peppar, peppar, ingen död.... Sen har jag runt 30 som står i "hundrummet" som jag ska ge mig på när ryggen värkt klart, dom ser också ut att leva, dom flesta i alla fall smile.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Woodii
          Inlägg 14-04-2013, 21:34
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

Här har det gått åt SKOGEN! thumbdown.gif Eller ja, själva övervintringen gick bra, men "övervårningen" gick det sämre med.

Hade fem sorter köpta som sticklingar förra sommaren och en större vi fick i inflyttningspresent förrförra året. Har pelargonerna på glasverandan, ljust, svalt men frostfritt under vintern. Allt såg fint ut. Började vattna lite mer på vårkanten när det blev varmare, och en var till och med snabb med att blomma. Sedan blev det soliga varma dagar och kalla nätter, någon (troligen mindreårig) person som stängt av värmefläkten på verandan, och så en dag var alla pelargonerna bara som ihjälfrusna grågula disktrasor! crying.gif Utom lilla Appleblossom, den lever, konstigt nog.

Sen med att beskära var jag också, annars hade jag ju haft sticklingar inne. En sort gav jag bort sticklingar av förra året, och har fått tillbaka av, resten får jag väl beställa nya av för jag gillade allihop. Krukorna står kvar, ifall något rotskott skulle komma upp. Hur länge ska man vänta innan man ger upp?

Redigerat av Woodii: 14-04-2013, 21:42

Citera
          Peztis
          Inlägg 15-04-2013, 17:42
          Länk hit: #17

Medlem

Woodii, om du kollar roten så ser du om det finns möjlighet till liv och jag tror att då borde det väl synas inom några veckor från omplantering och ett bättre leverne.

Jag klantade mig också med en sak! Hade satt alla mina Dr Westerlund i de stora blomlådorna på den oisolerade altan och där står de kvar... Men jag hoppas att mamma har kvar den stickling hon fick av mig så jag kan få en bit tillbaka. Jag hade ju s å vansinnigt många sticklingar av den så jag visste inte vad jag skulle göra med alla så då hamnade de i stora lådan. Suck.

--------------------

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 15-04-2013, 17:55
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

Många har klarat livhanken men ganska många har också dött, det gör inte så mycket för jag hade alldeles för många.
          Har inte gjort någon inventering ännu men en av mina favoriter klarade i alla fall vintern bra, Sweet Jess heter den. Och så Dr Westerlund förstås, dom lever allihopa, kul med det för några är äldre och stora.

Citera
          Woodii
          Inlägg 17-04-2013, 10:09
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

CITAT (Peztis @ 15-04-2013, 18:42) *
          Woodii, om du kollar roten så ser du om det finns möjlighet till liv och jag tror att då borde det väl synas inom några veckor från omplantering och ett bättre leverne.

Jag klantade mig också med en sak! Hade satt alla mina Dr Westerlund i de stora blomlådorna på den oisolerade altan och där står de kvar... Men jag hoppas att mamma har kvar den stickling hon fick av mig så jag kan få en bit tillbaka. Jag hade ju s å vansinnigt många sticklingar av den så jag visste inte vad jag skulle göra med alla så då hamnade de i stora lådan. Suck.

Okej, får göra det. Om jag törs. Jaja, inte hela världen hur som helst, man kan ju alltid köpa nya.:-) Så irriterande bara när jag tänkte att nu är det vår, det här gick ju finemang, och trodde faran var över.

Ja visst är det bra när man gett bort sticklingar, så man har lite back-up! Hoppas du kan få tillbaka!

Citera
          tepa
          Inlägg 17-04-2013, 13:59
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Jag är inte alls bra på att övervintra krukväxter, Pelargon, Clivia och Våreld/Höstglöd klarar jag. Fuchsiorna fick jag slänga...Fick ifjolsomras en Pelargon, Mårbacka, med röda blommor. Den klippte jag ner, planterade om och vattnade. Nu har den fått sina första blomknoppar.

Hälsn Tepa

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon