Det är ett ganska stort områdde så jag hade antingen avgränsat som med olika rabatter i slänten eller fixat hela. Det är mycket jobb och det är lika bra att göra det rätt från början så att säga, annars komemr ogräset ta över och endå

Jag själv hade tagit bort små sly och sen grävt om hela slänten, om det är "lätta" ogräs hade jag rensat och rensat och sen planterat nytt i höst om ogräset är borta. Om det är svåra hade jag täckt hela i höst med pressenin, tidningar osv.
Att få en "vild" känsla i trädgården kräven tusen gånger mer jobb än att ha det ordnat hur konstigt det än låter. Att ha en rabatt emd snittblommor är också krävande då de ota vill ha lite speciella förhållanden och omvårdnad. Snittblommor producerar oftas ganska mycket blommor per säsong och kräver alltså mer näring i jorden.
Om jag hade velat ha en vild känsla med snittblommor så hade jag valt vanliga snittblommor som präskrage, vallmo, lupiner och vanlig blåklocka. När dessa väl har etablerat sig så självsår de sig själva år efter år. Längst ner i kanten kan du ha stor daggkåpa, ursnyggt i buketter!
Lavendel är svårt till en vildvuxen slänt då du måste (oftast) klippa den, de växer mer "prydligt" i ruggar och beroende på vart du bor måste de täckas för vintern ananrs fryser de bort.
Gamla rosor fungerar utmärkt att ha!

Men även där beror det på hur många soltimmar du har på slänten samt i vilken zon du bor. Jag tycker vanliga vresrosor är vackra och de fungerar i princip var som helst!
Jag har en likadan slänt hemma nu som jag ska göra om och det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att om man vill ha det snyggt måste man göra grund/markarbetet ordentligt från början. Trots att det är urtrist! :/
Lycka till!