Sånt här är svårt, att känna igen växter i det stadiet på bild. Rätt säker på att 2 är prästkrage av nåt slag och 6 en praktbetonika. De andra skulle jag kunna gissa nåt på, men det känns inte meningsfullt
Medlem
Antal inlägg: 269
Medlem nr: 73 861
Oj, se där. Näva, det kom bara två st, de som syns på bild. Har bara brunnäva i trädgården och det är inte likt den.. hmm. Praktbetonika var ju himla vacker, har inte sett den i trädgården förut heller. Den måste jag ta hand om isf
Jag tror absolut inte att 1 är nån näva! Och 4skulle jag bli mycket förvånad om det blev en nejlikrot. Viol av något slag på 5 kan jag hålla med om. Men vilken sort skulle jag aldrig våga mig på i det här läget, flera arter (men inte alla) ser ut sådär till att börja med. Hornviolen övervintrar aldrig här så just den vet jag inget om. Lova att ta nya bilder allteftersom så vi vet om vi gissat rätt
Medlem
Du behöver inte gissa om du inte vill Kerstin, men visst är det en utmaning Min tanke med att lägga upp bilder på blad i det stadiet var mest för att veta om det var ogräs så jag kunde plocka bort det så tidigt som möjligt!
Medlem
Nu har skräppan och revsmörblomman åkt i backen! Fick den här växten igår som ska vara vit lejongap, men jag är osäker på om det är det... eller sköldpaddsört? Tycker inte bladen ser ut som de brukar?
Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110
Lejongap är det inte, det är jag säker på. Jag är tveksam till sköldpaddsört också. Dom brukar inte växa så kompakt. Dock ser det ut som en växt att behålla och låta tiden utvisa vad det är. Jag tycker inte det är nån ogräsvarning på den.