Oj vad mycket info om täckbark!
Ingrid!! Jag måste fråga, skulle du rekommendera gräsklipp mellan/under rosor...? Tror du att hushållskompost (uppblandat med strömaterial) som ännu ej blivit jord också skulle kunna funka att slänga på, eller är det bättre med gräs?
Mitt problem är ju att jag funderade på att låta markväven vara kvar, jag misstänker att gräset kommer upp igen om jag tar bort väven och t ex lägger dit täckbark, fast det kanske inte händer....? Jag hade tänkt ha täckbark, fast mest av allt vill jag ha gult grovkrossat grus, som fångar upp solljuset och bildar en vacker fond till gallica rosor i färgskalan lila-rosalila-syrenlila..... Då skulle gruset ligga mellan rosorna, men inte ända fram runt rosbusken, för där är öppen jord. Jag är plötsligt ännu mera villrådig..........
Alternativen ser ut som följer
Behålla väven och lägga på täckbark (då väven ligger mellan jord och täckbark och då täckbarken ej täcker rosorna, bör det vara OK) eller grus. Gödsling och täckning av rosorna sker genom att det är öppen jord utan väv och täckning i en radie runt varje ros. Fördelar: dyrt i inköp men förhoppningsvis nästan helt underhållsfritt?
Ta bort väven, och plantera marktäckare (vintergröna, kanske då det är vandrande skugga)
Jag är ännu inte riktigt säker på prisskillnaden mellan grus, täckbark (pratar vi om dessa säckar 5 för 100 kr man kan köpa eller annan täckbark?) och marktäckare?
Hmmm Hursomhelst får jag nog lyfta på väven och kontrollera hur dött gräset egentligen är. Vi har ju diskuterat förut härinne, hur långlivat gräs är, och att det mesta utom att gräva bort skiten, innebär att det kommer upp igen.... Väven har legat på sedan skiftet sommar/höst, så det är ju inte så länge. Jag är dock innerligt trött på det stora sjoket av svart väv runt rosorna. Ännu så länge är ju rosorna täcka med granris o dyl, men snart lyfter man ju på täcket även där, och då vill jag ha fint!