Tack för svar! Har du gjort denna manöver själv Kerstin? Finns det risk att plantan ger upp vid delning eller tål den det bra?
Jimvidar: Min planta står i en söderslänt men har vandrande skugga av några stora tallar och en lönn. Jorden är väl ganska ordinär trädgårdsjord. Den har aldrig fått en gnutta gödsel eller ny jord runt sig, inte heller har jag vattnat den sen planteringen här heller, jag hinner aldrig med sånt : ) Den här plantan är ett bevis på att man kan lyckas med frösådder ytan några som helst kunskaper, krävs bara lite tur. Det här är nämligen resultatet av en av mina allra första försök att så perenner. 5 frön minns jag att det låg i påsen från Impecta, och det är nog närmare 20 år sen om jag tänker efter. De såddes på nåt sätt, 3 frön grodde och de ynkliga plantorna sattes ut i en liten skogsrabatt. Det visade sig vara en dum placering då grannens småbarn alltid lyckades sparka sin fotboll in på våran tomt just där och sen hoppade över stengärdsgårn för att hämta den. 2 plantor tålde inte den trafiken. Den sista flyttades då till sin nuvarande plats och när den sedan slog ut sin första blomma ytterligare nåt år senare, visade det sig att jag fått en rent vit planta! Så jag vill ju inte göra nåt förhastat nu när det gäller delningen.
|