Hejsan! Jag har gjort det och lyckats, men minnet av exakt hur jag gjorde??? Ta toppsticklingar, ca 15 cm, ovanför ett bladpar. Stammen ska vara mjuk, men ändå börjat hårdna. Ta såjord, eller blanda 1/3 standardjord, 1/3 sand, 1/3 perlit eller smålecakulor. Skär av stammen ca 3 mm nedom det nedersta bladparet.Ta bort de 2 nedersta bladparen. OM toppbladen är stora kan man klippa bort halva bladen. Sätt ett antal i en kruka, typ 9-11 cm, de ska inte nudda varandra (minska risk f mögel). Gör ett drivhus av en påse och håll den uppe med 2-3 tunna grillspettspinnar. Eller en halv petflaska med extrahål för luftning. Ska stå ljust, men inte i direkt solljus.
Ett annat sätt; avläggare! Ta ett skott som du kan böja ner mot marken. Skada stammen genom att rispa barken något, ca 15 cm från toppen. Försök gräva ner den skadade biten, fixera gärna med en sten, och lyft gärna upp toppen. Nästa år har du en ny fin planta.
Vilken sort du bör välja? Ingen aning, smaken är som baken. Jag gilla de klassiska som doftar så ljuvligt, men det finns ju fantastiska färger på andra sorter. Helena
|