CITAT (Aqvakul @ 02-07-2013, 21:40)

Det finns metallpinnar klädda med grön plast i ganska rejäla dimensioner. De är hållbarare än bambupinnar, men inte grova och klumpiga.
Tack för era svar!
De där metallpinnarna har jag erfarenhet av. De är inte så hållbara som man kan tro. Efter någon vinter flagnar plasten och sedan står det inte på förrän rosten ätit upp pinnen. Pinnarna består tyvärr inte av massivt järn som man kan tro utan bara rullad järnplåt. Ihåliga i mitten. Dessutom behöver jag pinnar som är betydligt högre än dessa.
De bambustörar jag såg var över 2 meter långa och ett par cm tjocka. snygga! Jag var mest orolig för att änden i jorden ska ruttna. Vad gäller snötyngd så är det oftast inte något problem i Skåne, däremot stark blåst, som tillsammans med rosens tyngd skulle kunna knäcka stören.. Jag är ute efter något som kan hålla år efter år, som man slipper göra om till varje säsong.
Ni som gör rosenstöd: hur gör man tvärslåarna? Samma material som stolparna eller bara någon slags vajer. (finns någon grönt inplastad ståltråd). Hur många tvärslåar ungefär?
Redigerat av Sommartorparn: 03-07-2013, 08:29